få bättre hull?!?

A

apelsinbanankiwi

Hej!
Min varmblodsvallack som är 18 år gammal är ganska smal och tunn.
Jag köpte honom för några månader sedan.
Jag undrar nu hur jag skall få lite hull på honom.
Jag tror inte det är avmaskning som gäller i första hand utan mer kasnke om det finns något bra foder som innehåller lite extra fett som jag kan ge honom eller nåt...
Alla tips mottges mycket tacksamt!
/T

Det första jag skulle göra är att låta någon som är duktig på tänder titta din häst i munnen. När det är kontaterat att hästen kan tugga som han skall så skulle jag försöka få tag på ett ordentligt bete.... det är en bra tid på året att låta hästarna bli lite naturligt feta.

Om ett bra bete inte finns att tillgå så skulle jag i första hand se till att hästen har fri tillgång till ett bra grovfoder. Om hästen rids/tränas så skulle jag eventuellt även stödfodra med ett kraftfoder baserat på korn. Till det skulle jag eventuellt tillsätta majsolja...

Till mitt varmblodssto har det funkat jättebra med krafft groov, majsolja och pelleterad lusern... Å så en massa hö för detta va ju i vintras... Lycka till!! :banana:

min medryttarhäst som tappade hullet när hon var sjuk fick blötlagt kli varje dag som hjälpte henne att få upp hullet! funkad jättebra!!!

Min häst var rätt smal ett tag men jag gav henne fri tillgång till hö och hon fick blötlagd kli, kornkross och lusern!

Min pålle har varit likadan, han behöver ganska mycket energi, majsolja funkar jättebra! Men som någon sa tidigare, kolla tänderna, minst en gång om året, det är jätteviktigt! Många som missar det tyvärr..
En uträknad foderstat är aldrig heller fel.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 349
Senast: Ise
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025