Få av boots???

Russin8

Trådstartare
Jag köpte bakboots till min kille. Att få på dom va inga större problem, MEN, att få av dom:eek:

Är det någon som har någon bra teknik för att få av dom någorlunda smidigt?
Jag trodde ett tag att jag skulle få lov att klippa sönder dom. Sen är min buse inte så där jätte samarbetes villig när det gäller bakbenen. Så man vill att det ska gå hyfsat fort.

Alla tips mottages!

MVH
Russin8

Sv: Få av boots???

Som de andra sagt, ställ dig bakom och dra. Min kallblodstravare var tvungen att gå med bakboots i både träning (även långsamt) och löp då han slog på sig och skalpers funkade dåligt. Efter en tid gav jag upp och köpte boots med knäppning (syntet som inte vrider sig) enbart för att underlätta vardagen. Sen kämpade jag med hela gummiboots i löp.

Vrid, bänd och grejja, lär pålle att stå stilla, så blir säkert din hovslagare jätte glad!

Pållen står still när hovis grejar;) Men han tycker att det är obehagligt när man drar i hans bakben. I 9 fall av 10 står han snällt när man håller på, men den 10:e gången slår han utan förvarning, och då vill man inte stå bakom:(

Mvh
Russin8

Som de andra sagt, ställ dig bakom och dra. Min kallblodstravare var tvungen att gå med bakboots i både träning (även långsamt) och löp då han slog på sig och skalpers funkade dåligt. Efter en tid gav jag upp och köpte boots med knäppning (syntet som inte vrider sig) enbart för att underlätta vardagen. Sen kämpade jag med hela gummiboots i löp.

Det är nog så jag kommer att göra oxå. För det är inte roligt att stå och dra av dom där. Sen skulle han behöva vikt bak, men jag funderade på sådana vikt boots som finns till islänningar, dom knäpper man bara runt hoven och sen kan man sätta syntet boots över. Så får jag slåss med hela boots när han ska gå löp. För jag behöver ju oxå boots även när han bara joggas i vagn. När jag rider är det inga problem. Så det blir till att köpa fler boots.

MVH Russin8

Jag brukar lägga tån mot mitt ben, ovanför mitt knä, stoppa in fingrarna i överkant och dra... :)

Sådär gör jag också! Minns när jag var hos Kolgjini och skulle dra av pyttesmå boots på ettåringarna .. Trodde jag skulle bryta av mig fingrarna, kändes som boots gjorda för falabellor! :eek: Tur att de var snälla i alla fall! ;)

Pållen står still när hovis grejar;) Men han tycker att det är obehagligt när man drar i hans bakben. I 9 fall av 10 står han snällt när man håller på, men den 10:e gången slår han utan förvarning, och då vill man inte stå bakom:(

Mvh
Russin8

Toppen bra!:laugh:
Då är det bara lite extra pillerill och se till att den där tionde gången blir ett annat tal. ;)

Jag drog alltid av bootsen i spolspiltan efter att jag spolat benen på hästarna för att det i regel är lättare att dra av dom när både hovar och boots är drypande dyngblöta :) och i vissa fall var det smidigt att klutta på lite helosan på innerkanten om bootsen satt riktigt ordentligt åt. Vilja, våld och helosan :D

Toppen bra!:laugh:
Då är det bara lite extra pillerill och se till att den där tionde gången blir ett annat tal. ;)

Håller med, men problem är ju mest att det är så rackarns jobbigt att stå och slita i dom där bootsen. Han vänjer sig säkert, han brukar acceptera det mesta bara man gjort det ett par gånger:) Men det är nog jag som hade mest problem;)

MVH Russin8

varför inte boots med kardborre? Finns massor av dem till ponny som fungerar bra.

Har provat dom, men han får skav av kanten, där man spänner, så det var därför jag ville ha hela. Sen behöver han ha vikt bak så jag ville ha viktboots och dom finns bara hela:crazy:

Men jag har sett att det finns vikt boots till islänningar som man spänner fast. Nackdelen är att dom inte skyddar mot att han skalpar sig. Så om jag ska använda dom måste jag även ha ett par andra boots på. Men har funderat på neopren boots, ska testa sådana och se hur dom fungerar.

MVH Russin8

En till som lägger tån mot låret!

Då har de inte riktigt lika lätt att slå heller.

Fast till ponny slits de inte lika mkt som till stor häst, Alla mina ponnysar går med kardborre boots då det är lätta att få av och på.

Däremot har ena shettisen fått skav nu någon gång av bootsen så där lär jag fundera ut något annat.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 452
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
2 015
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 733
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka