F.d. plöjd åker som hage

Skruttan

Trådstartare
Har lite dåligt med mark så jag får låna lite av grannen, såg först ut som en gammal äng men vid närmare inspektion var det plöjt där en gång i tiden (för flera år sen). Nu växer det både högt gräs och en del ogräs.
Hästarna går där nu, men det är ju dels ojämnt samt ganska lite att äta. I och för sig gör det inte så mkt att det är lite att äta, den ena av hästarna blir lätt för fet (har bara 2 hästar), viktigast är att de har nåt att göra...

Min undran är om man kan göra något åt hagen i höst? Vältra, harva?
Om man vill få lite mer bete där, hur ska man då bära sig åt?

Sv: F.d. plöjd åker som hage

Plöj upp den och så om nytt bete... så får du riktigt fint bete till nästa år :)

Enklaste åtgärden är att fräsa upp hagen med knivfräs eller liknande traktorredskap, går på en em.

Annars kan man ju plöja på nytt för att sedan harva, så, välta etc.Jag rekommenderar starkt för att du verkligen vältar ordentligt om du plöjer upp på nytt för annars blir marken f*n så mjuk i flera år framåt och hästarna kommer att trampa sönder på en gång.... det finns dom som hoppar över vältningen men slutresultatet blir inte riktigt bra.

Man kan spruta för att sedan fräsa och så in nytt gräs.

Har du nån "riktig" bonde i närheten så kan du kolla om vederbörande har en Kross-Kill... modern sak som är dyr och kräver en riktigt rejäl traktor.

Man kan kanske köra med tallriksharv, den slår sönder både jord och växtdelar så att det blir jämnare. Kör man med "pinnharv" så är det risk för att du får stora tovor med gräs/oräs :eek:

Har du nån "riktig" bonde i närheten så kan du kolla om vederbörande har en Kross-Kill... modern sak som är dyr och kräver en riktigt rejäl traktor.
Det lät som något väldigt brutalt... :angel: vad är en Kross-Kill?

Ok, så man bör alltså plöja på nytt först? Och sen harva osv...
Känner ju att det är mjukt nu så jag förstår att det behövs vältas om man plöjer på nytt.
Om man kör med tallriksharv, behöver man INTE plöja då?

Vad är en kross-kill? Aldrig hört talas om..

Antar att det i sånt fall ska plöjas och så om nu (snarast?) om jag ska få bete till nästa sommar?

När bör man senast göra det för att sådden ska klara vinterna?

Tack för alla svar!

Har funderat på om det räcker med att harva alt välta.
Kan man så in lite mer gräs i vår om man harvar/vältar i höst? Vill inte få ett för kraftigt bete... men skulle vilja ha liite mer gräs än det är nu + lite fastare mark under hovarna. Är rädd att det ska bli söndertrampat om det ösregnar i några dagar.

Om man kör med tallriksharv, behöver man INTE plöja då?

Principen är väl att du inte ska behöva det. Men istället vänds ju inte den växligheten ner på samma sätt i jorden, så om du verkligen vill bli av med ogräset som växer där idag bör du nog plöja.

Det är lite sent att så i år. Man bör så i Maj, dels för att gräset ska hinna etablera sig ordentligt innan vintern och dels för att det är risk för att det blir för torrt i marken längre fram så att gräset har svårt att gro. Sår man för sent och det blir en mild höst så är det risk för att gräset kommer upp lagom till den riktiga kylan kommer - och då dör gräset och man har då slängt en hel massa tid och pengar i sjön.

Om du kör duktigt mycket med tallriksharv så slår den sönder både jord och växtdelar (med lite tur och lite envishet), en "vanlig" pinnharv riskerar att bli intrasslad med en massa gräs/ogräs och bör mest användas på öppen jord.

Plöjer gör man egentligen för att bekämpa rotogräs och för att motverka markpackning, det är inget självändamål med att plöjandet.
Själv ser jag mest bara fördelar med höstplöjning, ska man plöja under vår eller sommar kan man lika gärna köra fräs eller kultivator eller liknande redskap istället för att plöja - plöjningen kan vara ganska tidsödande och göra av med mycket diesel... och bör inte heller lejas bort eftersom den är tidsödande = dyrt då maskinstationer tar sådär en 1000 sek exklusive moms per timme.

Som sagt var så är ett alternativ att köra med fräs som ger liknande effekt som en tung tallriksharv.
Vid fräsning och med tallriksharv så slås ogräs/växtdelarna sönder och blandas ner i jorden där dom multnar och blir till näring, en del spannmålsbönder har idag övergett plöjningen helt och hållet och kör bara med maskiner som ger liknande effekt som fräs eller tallriksharv, det är sm sagt var inget självändamål med plöjning.

En Cross-kill-vält är som typ en stor korsning mellan vält och harv, finns dom som är sådär en 8 meter på bredden :D... tyvärr så kostar dom nån 100000-lapp :cry:

Finns såmaskiner med inbyggd crosskill och med markpackare i ett "paket" så att du harvar, sår, vältar i en körning... dom kostar gigantiska summor dock.

Senast ändrad:

Som jag trodde ang att så nu i sommar. Om man sår i vår, kan man släppa hästarna på det samma sommar? Hinner det rota sig ordentligt?

Blir troligast tallriksharv, markägaren verkar kunna fixa det år mig.

Det bästa är om du bara kör med betesputs eller slaghack första sommaren efter sådd, annars är det risk för att det inte hinner bildas någon ordentlig gräsvål med trampskador som följd.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 893
Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 852
Senast: Cicci75
·
Anläggning Jag måste bara få vräka ut mig min irritation idag, och fråga om råd. Hästen går i grushage med en kompis, hagen lutar lite lätt nedåt...
2
Svar
20
· Visningar
3 118
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar