min erfarenhet är att hästar visst är olika svåra att sitta på. generellt är väl hästar med stor gång lite knepigare att sitta på, medans t.ex. ponnyer med ganska liten gång är lättare.
jag har aldrig ridit hästar med supergång, men haft svårt att sitta ner på ett par av dom. förra medryttarhästen (äldre halvblodssto) gick gärna och sköt upp en ur sadeln med flit, för att det var svårarae att komma åt henne då. även nuvarandre medryttarhästen (ridtravare) var knepig ibörjan, och även numera ibland när hon blir spänd.
min uppfattning är att en häst som inte jobbar korrekt över ryggen och/eller spänner sig blir stötiga att sitta på. om man lyckas mjuka upp dem och få dem att höja ryggen blir de ofta mjuka och behagliga att sitta på, samt om man lyckas "lugna" traven och få dom att vila mer pås teget istället för att stressa och trippa på..
inte mkt till tips kanske, men det är vad jag tror.
hur länge är din riden? jag väntade väldigt länge innan jag satt ner på medryttarhästen, och även nu gör jag det bara en kort stund på volten eller i samband med galopparbete. rider hellre lätt och får hästen att slappna av och jobba korrekt innan jag tänker på att sitta ner, så det är mitt tips till dig också.