EXTREMT stötig häst!

I

ImFabulous

Min ridtravare är så extremt stötig i traven. Det är totalt omöjligt att sitta ner i trav utan måste alltid rida lätt.. Har inga problem att sitta ned i trav på andra hästar, och andra ryttare som har provat min häst kan inte heller sitta ner på honom..
Man studsar lixom i "otakt" och kan verkligen inte slappna av!

Är det så att vissa hästar är så, eller kan man "träna bort det" på något sätt ?

Tips! :bow:

Sv: EXTREMT stötig häst!

min erfarenhet är att hästar visst är olika svåra att sitta på. generellt är väl hästar med stor gång lite knepigare att sitta på, medans t.ex. ponnyer med ganska liten gång är lättare.

jag har aldrig ridit hästar med supergång, men haft svårt att sitta ner på ett par av dom. förra medryttarhästen (äldre halvblodssto) gick gärna och sköt upp en ur sadeln med flit, för att det var svårarae att komma åt henne då. även nuvarandre medryttarhästen (ridtravare) var knepig ibörjan, och även numera ibland när hon blir spänd.

min uppfattning är att en häst som inte jobbar korrekt över ryggen och/eller spänner sig blir stötiga att sitta på. om man lyckas mjuka upp dem och få dem att höja ryggen blir de ofta mjuka och behagliga att sitta på, samt om man lyckas "lugna" traven och få dom att vila mer pås teget istället för att stressa och trippa på..

inte mkt till tips kanske, men det är vad jag tror.
hur länge är din riden? jag väntade väldigt länge innan jag satt ner på medryttarhästen, och även nu gör jag det bara en kort stund på volten eller i samband med galopparbete. rider hellre lätt och får hästen att slappna av och jobba korrekt innan jag tänker på att sitta ner, så det är mitt tips till dig också.

Har hästen ett oregelbundet rörelsemönster? då kan det kännas som om den har fem ben eller något liknande, och det blir jättesvårtatt sitta ned. Kanske inte stämmer överens alls med din häst, men så kan det vara:)

ridtravare är oftast svåra att sitta på. ;)
Jag har lärt mig det genom att rida henne barbacka. :D skumpigt och jobbigt och obalanserat, men det hjälpte otroligt mycket :D
lycka till

min erfarenhet är att hästar visst är olika svåra att sitta på. generellt är väl hästar med stor gång lite knepigare att sitta på, medans t.ex. ponnyer med ganska liten gång är lättare.

jag har aldrig ridit hästar med supergång, men haft svårt att sitta ner på ett par av dom. förra medryttarhästen (äldre halvblodssto) gick gärna och sköt upp en ur sadeln med flit, för att det var svårarae att komma åt henne då. även nuvarandre medryttarhästen (ridtravare) var knepig ibörjan, och även numera ibland när hon blir spänd.

min uppfattning är att en häst som inte jobbar korrekt över ryggen och/eller spänner sig blir stötiga att sitta på. om man lyckas mjuka upp dem och få dem att höja ryggen blir de ofta mjuka och behagliga att sitta på, samt om man lyckas "lugna" traven och få dom att vila mer pås teget istället för att stressa och trippa på..

inte mkt till tips kanske, men det är vad jag tror.
hur länge är din riden? jag väntade väldigt länge innan jag satt ner på medryttarhästen, och även nu gör jag det bara en kort stund på volten eller i samband med galopparbete. rider hellre lätt och får hästen att slappna av och jobba korrekt innan jag tänker på att sitta ner, så det är mitt tips till dig också.

Min häst har ett väldigt kort steg. Han är riden sedan 6 års ålder och är idag 17.

ridtravare är oftast svåra att sitta på. ;)
Jag har lärt mig det genom att rida henne barbacka. :D skumpigt och jobbigt och obalanserat, men det hjälpte otroligt mycket :D
lycka till

Detta är faktiskt den enda ridtravare som jag har ridit som har såhär stötig trav.

Och han är precis likadan barbacka är jag rädd :p

Precis, han är väldigt spänd i ryggen. Frågan är vad man kan göra åt saken ?

har du låtit veterinär eller typ equiterapeut kolla så han inte har ont?

Jag har haft veterinär ute ett par gånger för bl a besiktning och det är inget fel på hästens rygg, så ont har han inte. Han är antagligen stel, eller så är det som i andra trådar, att hästen inte orkar bära upp sin ryttare ordentligt fören han satt ordentliga ryggmuskler. Eller så beror det kanske helt enkelt på att han som travare varit van vid långa steg och inte riktigt förstår kort trav. Vad vet jag, han berättar det tyvärr inte för mig. :smirk:

Det har inte heller med sadeln att göra, eftersom att han är likadan barbacka. I Skritt och Galopp har han inte samma problem.

TIPS:
Jobba hästen från marken, så att den har möjlighet att hitta sin balans och styrka i alla gångarter. När den hittar sin form så kommer du att uppleva annat, även när du rider.

Trav är en jobbig gångart med ryttare på ryggen. Kan det hända att du kräver för mycket din häst? Testa att sänka kravan och hellre låta den trava 10 steg som är mjuka än 10 000 som skumpar. Du ska ifrån skjutkraften och över till bärkraft. Det är något som dom flesta travare behöver utbildning för att klara.

bra att din häst inte har ont!

då kan jag bara ge dig tipset att ta det lugnt. stressa inte med att sitta ner i traven, på en del hästar har jag aldrig gjort det, då de bara varit grundridna, och jag hellre hittar en bra form i lättridning, somä r betydligt enklare för mig, och jag inte vill förstöra något..

sätt dig ner korta korta bitar när din häst har slappnat av och hittat takten, kanske bara en halv volt etc, och rid sen lätt igen.
det är så lätt hänt att man skumpar för mkt och därför "trycker ner" ryggen på e häst, om man har problem mednedsittning, och då försvinner problemet aldrig...

TIPS:
Jobba hästen från marken, så att den har möjlighet att hitta sin balans och styrka i alla gångarter. När den hittar sin form så kommer du att uppleva annat, även när du rider.

Trav är en jobbig gångart med ryttare på ryggen. Kan det hända att du kräver för mycket din häst? Testa att sänka kravan och hellre låta den trava 10 steg som är mjuka än 10 000 som skumpar. Du ska ifrån skjutkraften och över till bärkraft. Det är något som dom flesta travare behöver utbildning för att klara.

Jag har inte kommit längre i hans utbildning/igångsättning att jag kräver mer än att han ska vara lugn och hålla ett lagom tempo. That's it. Och med detta innebär också att jag inte "kräver" att han ska ha en tillräckligt mjuk trav för att sitta ned i. Skumpar det, sitter jag inte ned med andra ord. Då rider jag lätt. Det blir minst jobbigt får både mig och min häst.

Jag kräver inte att min häst ska gå i form, för det orkar han inte än. Kanske är det av samma anledning som han är skumpig: Dålig muskulatur.

TIPS:

Du får gärna komma med mer konkreta tips: Exempel på hur man jobbar hästen från marken, förutom longering och tömkörning? :bow:

En häst som vinklar ihop sina bakben när den rids, blir bekväm att sitta, inklusive travare. Om det inte gör det, utan "stöter" i hovarna i marken mer, är den stötig, om den inte har väldigt långa veka kotor tex.
Tills hästen har börjat bära ryttaren rätt, och "släppt ner ryttaren på ryggen" som det heter, är varken häst eller ryttare betjänta av att man sitter ner bara för sakens skull. Sitt så länge du sitter bekvämt, rid sedan lätt. En variant är att sitta så många steg du kan (alltså så många steg som du sitter avslappnat), och sakta sedan av och börja om.
Att tvinga ner sig i sadeln skapar bara spänningar hos både ryttare och häst, och gör saken värre.

En häst som länger sin rygg och vinklar sin bakdel lite under sig är alltid mjukar än en häst som spänner sig, kortar ihop ryggen och skjuter på mycket framåt med bakbenen.
Med det som utgångsläge vet du iaf vad du har att jobba mot.

Det FINNS såklart hästar som av naturen är svårare att sitta på i traven, men även dessa blir lättare att sitta på när de börjar svinga sin rygg i traven och vinkla sin bakdel med en avslappnad rygg.
Man kan inte skylla på att hästen är spänd i ryggen, då ser man till att ta ut massör eller liknande som kan massera hästens rygg mjuk, börjar stretcha hästens rygg efter rudturer och ser till att be hästen om framåt/nedåtsökning (ordentligt!) vid ridning.

Min första häst (som också är f.d. travare) tyckte jag var svår att sitta på i traven. Ibland extremt svår, men det var mest när han blev stressad och spände sig extra mycket. Den hästen hade ett stort steg och hade mycket lättare att skjuta på än att bära (och det där ÄR olika från häst till häst, en annan travare jag haft hade lätt för att bära och litet steg) men när man fick honom att söka sig rejält framåt/nedåt och bli avslappnad och hålla det i travövergångarna fick han ett mjukt steg som trots att det var stort gick att sitta bekvämt i. Krävde inte ens så mycket jobb, det var bara att se till att den var rejält framåt/nedåt i skritten, ge eftergift i handen vid övergången och försöka att be om trav med sitsen, sakta ner hästen igen så snart den stolpade iväg med huvudet i skyn och sen be om avslappning igen så snart hästen saktat av (om jag gjorde det i traven resulterade det bara i mer spändhet). Från början klarade den inte ens att hålla avslappningen i själva övergången, sen fick man fler och fler steg tills man till slut kunde be om det även i själva traven ungefär som en halvhalt.

Vill bara tillägga att Jag inte envisas med att sitta ner på min häst i hans stötiga trav, men det underlättar om man inte "stöts" ur sadeln om man skulle vilja sitta ned ett par steg, t ex vid galoppfattning eller vid avsaktning.

Om du kalla medveten andning och kännedomen om din livsenergi för hokus pokus, vad är då livet för dig? ;)

Att andas borde ligga i alla människors intresse, eftersom det skiljer levande ifrån döda. Det finns medveten andning och det finns andning. Det första avgör din livskvalitet, och påverkar givetvis även din ridning eftersom det påverkar hästens lösgjordhet och förmåga att slappna av. :)

Liknande trådar

Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 829
Senast: Krummi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama