Extremt ryggöm häst

Ajda

Trådstartare
Vi köpte en shetlandsponny till dottern igår.
När jag skulle hämta henne klappade jag henne över ryggen och hon börjar darra med huden (som när en fluga sätter sig) och visade helt klart obehag när man rörde där.
Ägaren hade berättat att hon tidigare haft regnskållor så jag antog att dom fortfarande var kvar. Hade med
Mig min 5 åriga dotter som stod redo ned nyinköpta grimman så jag tog hästen utan att diskutera.

Ringer ut veterinären idag som skulle få kika på regnskållorna och ev klippa och ge antibiotika.
Jag borstar och försöker göra rent en nyrullad vit häst. Letar lite efter regnskållorna men ser inget och hästen protesterar med att trajja runt och visar helt klart obehag när jag pillar där (precis sadelläget).
Veterinären kommer och hittar absolut ingenting. Inga regnskållor eller något annat i pälsen MEN hästen är jätte jätteöm i ryggen. Vi kunde knappt ens kika utan att hon började trampa runt och till och med sparkade mot veterinären. Bara av att hon la handen och strök den längs ryggen. Hon böjde henne lågt och hästen ställer sig rakt upp.
Vi longerade henne och hon var hals vänster fram på böjt spår.

Jag kontaktade ägaren och lämnade tillbaka hästen ikväll. Lärde mig en läxa att undersöka en häst själv innan jsg köper nästa gång och inte köpa allt som ägaren säger.

Men jag undrar såklart vad det kan vara lilla shettisen lider av. Jag har aldrig stött på en såpass ryggöm häst att man inte kan stryka längs sadelläget med handen ens utan att den visar obehag.
Är det någon som stött på något liknande?

Sv: Extremt ryggöm häst

Ngt sånt kan man nog inte spekulera kring utan att röntga först.

Klinik besiktning är väldigt bra, så får man reda på direkt om hästen går att lasta, leda, longera, se hur den tar till sig ny miljö och man har tillgång till flera veterinärers åsikt vid behov.

Ska tilläggas att ägaren bara haft hästen sen sep-okt och då har hennes 4 åriga dotter ridit väldigt sporadiskt under tiden = hästen har i princip inte gått alls.
Innan stod den på nått försäljningsstall och sen vet vi inget mer om hennes förflutna.
När vi provred hästen sparkade hon vid sadlingrn men skötte sig jättebra när min dotter red.
Såhär i efterhand förstår jag ju attsadlingen berodde på ryggen och inte bara "hon gillar inte när man drar gjorden".

En vän köpte en häst som jag var med och provred. Vi hoppade hinder bägge två och testade på alla gångarter. Hästen besiktigas innan köp och allt verkar bra. Men så ska jag (som skulle vara medryttare på hästen) rida första turen och åkte på en riktig åktur som slutade med att vi höll på att skena över en människa och sedan lyckades svänga in i ridhusväggen för att få stopp. Sedan gick vi in i paddocken igen och hästen var sitt lugna jag. Tänkte att den kanske var spänd för nytt ställe.

Dagen efter gjorde den en repris med den min vän och då fick jag idén att hästen måste vara trasig, så jag palperade ryggen och den sänkte sig säkert 30 cm av lätt tryck efter ridturen. Dagen därpå tog jag hästen i grimskaft och promenerade med den ca 15 minuter och den hade lika ont i ryggen då som efter en ridtur. Visade inget före ridning och promenad. Min vän lämnade tillbaka hästen (efter mycket krångel, säljaren tyckte det var självklart att hästen hade ont eftersom den var så omusklad som den var...), som sedan såldes vidare som fälttävlanshäst och fortsatte skena omkring med olika ryttare. Det tog ca 3 månader innan hästen röntgades och fick avlivas pga lös benbit i ryggen. :(
Så det kan bero på mycket att en häst har ont i ryggen, men det hör inte till det vanliga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 347
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka