Extremt rädd om öronen, tips?

guppey

Trådstartare
Har en häst, 4 år som gått på lösdrift och varit i stort sett helt ohanterad från 0-3års ålder. Hästen är extremt rädd om öronen och är inte så lätt att tränsa men framförallt går det knappt att få på en grimma som man drar över öronen, utan har istället en grimma som man kan knäppa direkt bakom öronen.

Det går att tränsa och det går att få på grimma, men det är inte särskilt lätt alltid. Är mest nyfiken på om det är några som har några knep?

Sv: Extremt rädd om öronen, tips?

Min nordis var oxå extremt rädd om öronen. Jag hade tillitsträning varje dag då jag genom att stryka honom på halsen och succesivt närma mig öronen lärde honom att jag inte skulle göra honom illa. Det tar´tid men för oss fungerade det.

Lycka till!

den har inte ohyra i öronen då?

Jag kör med den tuffa metoden när det gäller öron. Jag tar helt sonika tag i örat och håller i tills hästen står still. Sedan tar jag andra örat. Mina hästar har lärt sig snabbt att det varken är någon idé att tjafsa eller är speciellt farligt. :)
Brukar göra det inne i boxen.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat