Extremt rädd om öronen, tips?

guppey

Trådstartare
Har en häst, 4 år som gått på lösdrift och varit i stort sett helt ohanterad från 0-3års ålder. Hästen är extremt rädd om öronen och är inte så lätt att tränsa men framförallt går det knappt att få på en grimma som man drar över öronen, utan har istället en grimma som man kan knäppa direkt bakom öronen.

Det går att tränsa och det går att få på grimma, men det är inte särskilt lätt alltid. Är mest nyfiken på om det är några som har några knep?

Sv: Extremt rädd om öronen, tips?

Min nordis var oxå extremt rädd om öronen. Jag hade tillitsträning varje dag då jag genom att stryka honom på halsen och succesivt närma mig öronen lärde honom att jag inte skulle göra honom illa. Det tar´tid men för oss fungerade det.

Lycka till!

den har inte ohyra i öronen då?

Jag kör med den tuffa metoden när det gäller öron. Jag tar helt sonika tag i örat och håller i tills hästen står still. Sedan tar jag andra örat. Mina hästar har lärt sig snabbt att det varken är någon idé att tjafsa eller är speciellt farligt. :)
Brukar göra det inne i boxen.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 863
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 646
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 408
Senast: Ceta
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 052
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka