extremt mjuk/svampig ryggmuskel

L

loppo

min häst har en överdrivet mjuk/svampig ryggmusklatur tror jag, för om jag jämför med de andra hästarna i stallet så känns det inte som om det finns ngt motstånd i muskeln när man trycker på den, utan mera som en gelpadd typ, varför är den så??

Sv: extremt mjuk/svampig ryggmuskel

Hejsan!

Jag har träffat på en muskulatur som kännts så på bakdelen på en häst(gluteusmuskulaturen). Det visade sig att den hästen hade krossat ett bakknä och gott med det en längre tid.

Om du trycker ca en dm nedanför ryggraden så ska d liksom dallra uppåt. Så kan du kontrollera det längs hela ryggraden. Är det stumt och det inte dallrar är hästen spänd i sina muskler.

Om det är för dallrigt vet jag inte vad det kan bero på om det inte är för att hästen är överviktig..

nej övervikt finns det inte ngt spår av, har testat att få ryggmuskeln att "dallra" el ja den går att trycka uppåt eller hur man ska förklara det, o det gör den hela vägen, nu är ju inte jag ngt proffs på muskler men frågan är väl om det inte är lite åt det hållet uppe på rumpan oxå mjukt o inget motstånd i den :confused:

någon borde väl veta eller:confused:

har stött på några sådana hästar, o de har varit gamla o har inte gjort ngt större de senaste åren, men vad det egentligen beror på är jag inte riktigt säker på, ngn påstår att nervfunktionen inte riktigt funkar o skickar inte ut rätt signaler eller inga alls, om detta är sant det törs jag inte svara på

Om hästen inte är överviktig så är diagnosen säkert bara sådan : Den har fina avslappnade muskler!
Musklerna skall inte vara för hårda, kan tyda på inflammation.

Din häst skall du inte oroa dig för den mår bra! :banana:

försöker igen, någon som kanske vet?

Om vi börjar från början: vilken ryggmuskel pratar vi om? Gärna en bild på din häst så jag kan se hästens allmänna muskelstatus innan jag försöker mig på någon förklaring.

har ingen bild, men det är där som sadeln ligger o ända bak till länden o det borde vara en ytlig muskel tror inte att jag är duktig nog att klara känna på de jupare lagren

men om jag nu skulle haft en bild, så antar jag att du inte kan se den välldigt mjuka muskeln på bildd?, eller ja, jag menar varför skulle du veta enbart genom en bild? nyfiken

Jag uppfattade att din fråga inte gäller vad muskeln heter utan varför din hästs ryggmuskler inte känns lika fasta som andra hästar. En fråga som är omöjlig att svara på, jag skulle i så fall behöva räkna upp alla möjliga tänkbara orsaker, och det skulle dessutom inte hjälpa dig särskilt mycket. Så jag behöver något att gå på, hästens allmänna muskelstatus brukar kunna ge någon ledtråd.

Så med glimten i ögat säger jag till dig som jag säger till alla andra som skriver trådar eller PM:ar mig med frågor av olika slag - jag svarar gärna på frågor men vill inte skriva långa uppsatser ut i det blå, du får göra din del av jobbet och ge mig tillräcklig information om jag ska lägga ned tid på ditt problem.

Hej ring en equiterapeut.Min häst sträckte sig i ryggen vid länden på högersida om ryggraden.Har nu fått behandling två gånger med tre veckors mellanrum.Andra gången var hon mycket bättre,men den skadade muskeln var väldigt mjuk och geleaktig.Min E.T säger att en skadad muskel som blir behandlad kan bli sådan när det släpper den behöver tränas upp igen inget farligt alls.Hoppas det löser sig har du kollat din sadel förrästen.Själ rider jag bomlöst (akademiskt) Kram Carolina:rofl:

Man skulle ju behöva se hästen men jag skulle tro att det är så här.
Din häst har avslappnade och fina muskler. De andra hästarna i stallet har inte det. För modligen är det din häst som mår bra. Jag jobbar med muskler på hästar så mina hästa är bortskämda med muskulärbehandlingar och mina hästar känns i ryggen som du beskriver. Ryggmusklerna skall kännas som en gelepad.
Nu har jag ju inte sett din häst men skulle tro att det är så här. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar