Extremt lastproblem!

T

Tazy

Nu behöver jag verkligen hjälp!
Jag har en isistjej som är för mej till synes omöjlig!
Vi har nu testat allt jag kan komma på.
Vi har testat NH (tobbe larsson/Buck stuket), linor, spön, ögonbindel, vänta ut (7 timmar med två pauser), säga till på skarpen och lekar runt transporten. INGET fungerar. Antingen gör jag väldigt fel eller så har jag en ovanligt bestämd och annorlunda dam.
Det är nämligen så att hon går att backa in i transporten utan problem, hon är inte rädd, hon står coollugn där inne men såfort hon måste gå framåt in vägrar hon.
Kan någon ge mej tips och kanske tillochmed bolla idèer om dethär beteendet med mej?
Tack på förhand :)

Sv: Extremt lastproblem!

Köp en transport med frontutlastning och backa in hästen genom den, Sen är det bara att tuta och köra ;)

Jag har tyvärr inga andra tips, håller precis på att kämpa med kompisens häst som får panik inne i transporten.. :/

ta ut mellanväggen i transporten och ha lång hel och bakbom. sen låter du hästen backa in om den vill det, och vänder den inne i transporten här allt är stängt och binder upp den och åker. Gör samma vid urlastning, dvs knäpp loss hästen, vänd den i transporten, öppna och led ut den. Du har ju en liten isis, så det finns gott om plats och behöver inte vara ngt problem. När den åkt lite under normala former kommer du säkert kunna leda in eller skicka in den framöver, men om läget är så låst som du beskriver i dagsläget och det funkar att backa in den så gör det!

Ja så skulle jag gjort iaf. Men detta att hästen vill backa in i transporten och absolut inte gå in frammåt är ju lite intressant. jag kan inte minnas nån häst som vägrat gå framåt in utan bara backat in. vet de som funkar att både backa och gå in på vanligt sätt, mina hästar har jag aldrig tränat backa in, då jag inte haft det behovet. Däremot funderar jag på att nästa transport ska bli en med lastning på sidan och att hästen åker baklänges istället, de flesta verkar ju vilja göra det iaf.

Hur är hon med foder? Är hon mer benägen att lastas ifall man lockar med kraftfoder?

Har ni testat att öppna jockeydörren så att hästen kan se hela vägen igenom transporten. Många hästar gillar inte att gå in i en mörk transport.

Har ni testat med olika transporter eller är det samma hela tiden?

Senast ändrad:

Tyvärr är hon inte liten nog att vända i transporten utan att tryckas hårt mot väggen vilket ger henne panik. :/
Så det funkar tyvärr inte, däremot funderar vi på att försöka att helt enkelt åka med henne baklänges. :)

Hon är inte lätt att locka med foder och framdörren är alltid öppen. :/
Vi har testat på tre olika transporter och hon är likadan på alla.
Skumt!

Tyvärr är hon inte liten nog att vända i transporten utan att tryckas hårt mot väggen vilket ger henne panik. :/
Så det funkar tyvärr inte, däremot funderar vi på att försöka att helt enkelt åka med henne baklänges. :)

då hade jag tränat hästen i trånga utrymmen som inte har med transporten att göra. förmodligen har hästen lite klaustrofobi rent allmänt. får du bort detta kommer transport problemen att minska.

Jag som är van vid 600 kg hästar på minst 1.70 kan inte låta bli att tycka att ditt problem inte kan vara omöjligt. det är en liten ponny - den borde kunna lyftas in liksom : ) Skämt åsido: Har ni tagit hjälp av någon som verkligen KAN lasta? Jag hade backat in den, och avdramatiserat det hela - hur bråttom har ni haft med lastning och att stänga och åka i samband med träningen osv? såna problem du illustrerar kräver både tid och tålamod. avdramatisera lastningen och gör det inte till en grej där det måste stängas och åkas till att börja med! folk som lhar problem och sen lasttränar tenderar att göra det för sällan och därmed har de för hög ribba för vad de ska åstadkomma när de väl tränar. en genuin lastträning med sånt stadie du beskriver handlar inte ens om att hästen ska in i transporten hela vägen, det måste få ta tid!

Senast ändrad:

Vi har vänt stort halvblod i transporten utan större problem, men då har vi som sagt tagit ut mellanväggen.

Backa finkan mot stalldörren, jacka över huvudet i boxen, några varv där inne, ut gå ett par vändor på gången och sen in i transporten är det som gjort att jag har fått in de värsta. Det är ju ingen permanent lösning, men det har varit en lösning för stunden.

Min egen som inte ville gå in efter en transportolycka strippade jag transporten på, öppnade fronturlasten och sen gick vi runt runt (när hon väl gick in). In genom vanliga luckan ut genom fronturlasten, in genom fronturlasten ut genom vanliga luckan osv. Detta la jag en helg på sen har jag aldrig haft problem igen :) Nu gick ju hon in innan olyckan iofs.

Jag har också svårt att se framför mig att en liten ponny inte går att vända i en strippad transport som bör vara 1,65 i innerbredd. Men jag har också sett hästar med grav klaustrofobi så jag har respekt för när ngn säger att det inte går, men i detta fallet så går det ju utmärkt att backa in ponnyn så så himla stor klaustrofobi torde det inte vara. Därav min fråga till trådskaparen - hur agerar hästen i trånga utrymmen och vända i trånga utrymmen som inte är en trailer?

Har du testat med att låta någon annan lasta din häst? (Nu såg jag att Mackan skrev samma sak).

Senast ändrad:

Islandshästar är ju avlade för att vara hårda och envisa, för att överleva i kargt landskap. De har ofta också väldigt mkt flykt i sig. Och då speciellt om de är Islandsfödda eller hanterade/inridna av Isländska.
Så en Islandshäst är oftast betydligt svårare än en vanlig ponny i samma storlek som bestämt sig att transport är farligt. De slåss för det de tror på, betydligt längre än halvblod etc och på ett annat sätt.

Jag hade velat få till en hållbar och just lösning. För mig är inte tröja över huvudet eller lyfta på eller dra in med linor etc det.
Det finns ju tränare som jobbar med lastningar och är proffs på det. Sån använde jag mig av med min Islandskorsning. Jag hade inte lika stora problem då. När vi köpte ponnyn tog det 4½ h för 7 pers att lasta ponnyn. Jag grinade och kämpade många år med den ponnyn innan jag fick honom att gå in normalt. Jag kunde lasta om någon höll en lina bakom. Men jag ville kunna lasta själv. Så jag tog hjälp.

Idag lastar jag själv och ponnyn går ut och in och står där lugnt. Vi behövde inte använda oss av några övergreppsformer för det.
Jag har rek TS en tränare. Jag hoppas denne har tid för TS. Det vet jag ju dock inte. Men isf borde det gå att lösa. Och inte genom våld eller redskap.

Nu vet jag inte om det där var riktat till mig eller om det var ett rent allmännt svar.

Jag tycker inte att jacka över huvudet är en permanent lösning, och det skrev jag i mitt inlägg också. Jag hade absolut kunnat förtydliga det ytterliggare. Men jag tycker heller inte att det är någon form av "övergreppsmetod" som du beskriver.

De hästar jag har varit med och lastat på detta sättet är hästar som normalt inte åker transport och där ägarna inte tränar. Sällan pga. Lathet utan oftast pga av att de inte har möjlighet. Dessa hästar har av en eller annan anledning behövt transporterats till klinik. För stunden tycker jag att jackan är ett väldigt humant sätt jämfört med piskor och linor.

Jag förstår inte varför det är så fel att ha en jacka på huvudet om hästen lugnt och sansat alltid går rätt in med den. Vad är det som gör det mer rätt att inte ha en om hästen nu gillar sin jacka?

Det handlar ju inte om tvång som t.ex. linor o dyl. eftersom hästen tycker det är okej att gå in med jackan på.

Har lastat flera hästar så och de flesta har gått att sluta med jackan så småningom men de har tyckt det har varit skönt att slippa se taket i släpet till en början.

Har ni provat att gå upp på lämmen från sidan?
Min häst vägrar att gå på rakt bakifrån, hon vill gå in från höger sida och vika in i transporten.
Ibland går jag några varv med henne rakt över lämmen när hon strular, för att få upp alla 4 benen på lämmen.

Sorry.. Febervirrig.. Borde kanske skrivit halvt KL.

Jag ser inte varför hon ska lägga jacka över ögonen på hästen om det nu inte är krisläge a la klinik.
Jacka över huvudet är ett rätt stort övergrepp på ett flyktdjur. De behöver kunna fly och behålla sina sinnen för att kunna avgöra om det är läge att fly eller ej. Det är alltså betydligt värre än om du och jag görs blinda. Vi förstår iaf tal. Någon kan tala om för oss hur vi ska gå, vad vi gör, om det är farligt etc.

Har du provat bli lastad utan att kunna se? Inte så jättekul kan jag lova. Och då är jag ändå betydligt intelligent än medelhästen. Tom nu som sjukling..;)
De fattar för det första inte varför de ska in i lådan som är trång och emot allt deras gener talar om för dem.
Det brukar sällan bota problemet att dra på ngt för ögonen på dem. Det kan om man har tur göra så att man "bara" behöver ha ngt för nästa gång och framöver. I värsta fall inser de att det hemska de är rädda för kommer efter den äckliga saken som gör en blind. Då har du loosat ditt säkra kort. Och står där med en häst som du vill ha till klinik igen, kanske. Och är den dessutom så pass skadad att man blir rädd att tvinga in med andra metoder a la lina etc om den nu rädd och slåss för sin sak så ligger man rätt risigt till.
Är det dessutom så att den sen panikar då man tar bort tröjan inne i trailern så slår den iaf upp skadan.. kanske..

Bättre då att träna bort rädslan. Inte bara lura någon som är snäll, men kanske inte riktigt lika smart. För det är faktiskt vad man gör. Under tiden som man håller denne lite korkade men betydligt starkare individ i ett läge där den inte kan försvara sig helt iom att den är blind.

Är det så att det är en klinikresa akut och hästen måste åka NU. Då förstår jag att man tar till sånt. Det kunde jag med testat med någon sån häst som är skadad och inte resvan om vanligt har failat.
Men jag skulle inte rekommendera det till en frisk häst där någon vill lära sig lasta den.

Tyvärr ser jag många som använder sånt här som stadigvarande metod. Sen stöter de på patrull. Det kan gå lång tid innan man ringer proffs. Och tyvärr får hästarna laboreras och experimenteras rätt friskt med under tiden. Man skulle nog inte hålla på lika mycket själv om man stöter på liknande problem i ridningen. Då ringer man ridlärare. Just därför tog jag upp detta iom att många läser sånt och börjar använda sig av det permanent. Eller ja.. tills det skiter sig.

Jag har själv gjort en massa fel innan jag insåg att det finns proffs att lära sig av även inom detta. Ridlärare visste jag ju om och tog hjälp av direkt. Inte då jag hade lastproblem dock. Och jag ser samma hos andra då jag åker runt och jobbar.

Ja och så kan det gå tvärtom. En del av de hästarna får jag träffa sen. De är inte så glada i metoden. :)

Det finns andra trevligare sätt i min värld.

Om du är rädd för något kanske du vill blunda och utsättas för det. Eller så kanske du vill ta det i din egen tid och bekanta dig med sakerna. Ha en människa som lastar dig som du har förtroende nog för att låta dem placera dig där du är rädd. Du kanske vill få känna att du kan fly även om du inte behöver det.

Alla är vi olika. Jag har provats att lastas "blind". Och att åka så. Mindre kul även om jag då litar på den som lastade mig och är så pass intelligent att jag fattade ungefär vad som skulle ske. Och visste att om jag fick panik skulle jag släppas och tröjan ryckas på en gång.

då hade jag tränat hästen i trånga utrymmen som inte har med transporten att göra. förmodligen har hästen lite klaustrofobi rent allmänt. får du bort detta kommer transport problemen att minska.

Jag som är van vid 600 kg hästar på minst 1.70 kan inte låta bli att tycka att ditt problem inte kan vara omöjligt. det är en liten ponny - den borde kunna lyftas in liksom : ) Skämt åsido: Har ni tagit hjälp av någon som verkligen KAN lasta? Jag hade backat in den, och avdramatiserat det hela - hur bråttom har ni haft med lastning och att stänga och åka i samband med träningen osv? såna problem du illustrerar kräver både tid och tålamod. avdramatisera lastningen och gör det inte till en grej där det måste stängas och åkas till att börja med! folk som lhar problem och sen lasttränar tenderar att göra det för sällan och därmed har de för hög ribba för vad de ska åstadkomma när de väl tränar. en genuin lastträning med sånt stadie du beskriver handlar inte ens om att hästen ska in i transporten hela vägen, det måste få ta tid!
Jag kan ju avfärda antagandet om att hon stressats in direkt eftersom jag inte har åkt någonstans med henne än när vi skulle flytta till nytt stall, och då fick hon den tid som behövdes.
Jag själv pysslar en del med nh och skulle för mitt liv inte stressa henne, hon är dessutom funtad på det viset att blir hon stressad motarbetar hon automatiskt. :)

Jag har också svårt att se framför mig att en liten ponny inte går att vända i en strippad transport som bör vara 1,65 i innerbredd. Men jag har också sett hästar med grav klaustrofobi så jag har respekt för när ngn säger att det inte går, men i detta fallet så går det ju utmärkt att backa in ponnyn så så himla stor klaustrofobi torde det inte vara. Därav min fråga till trådskaparen - hur agerar hästen i trånga utrymmen och vända i trånga utrymmen som inte är en trailer?
Hon funkar att vända i övriga situationer. Hon har inga som helst problem med att saker kommer åt henne eller att vända i trånga stallgångar eller spiltor.
Hon är inte rädd av sej som personlighet. :)

Islandshästar är ju avlade för att vara hårda och envisa, för att överleva i kargt landskap. De har ofta också väldigt mkt flykt i sig. Och då speciellt om de är Islandsfödda eller hanterade/inridna av Isländska.
Så en Islandshäst är oftast betydligt svårare än en vanlig ponny i samma storlek som bestämt sig att transport är farligt. De slåss för det de tror på, betydligt längre än halvblod etc och på ett annat sätt.

Jag hade velat få till en hållbar och just lösning. För mig är inte tröja över huvudet eller lyfta på eller dra in med linor etc det.
Det finns ju tränare som jobbar med lastningar och är proffs på det. Sån använde jag mig av med min Islandskorsning. Jag hade inte lika stora problem då. När vi köpte ponnyn tog det 4½ h för 7 pers att lasta ponnyn. Jag grinade och kämpade många år med den ponnyn innan jag fick honom att gå in normalt. Jag kunde lasta om någon höll en lina bakom. Men jag ville kunna lasta själv. Så jag tog hjälp.

Idag lastar jag själv och ponnyn går ut och in och står där lugnt. Vi behövde inte använda oss av några övergreppsformer för det.
Jag har rek TS en tränare. Jag hoppas denne har tid för TS. Det vet jag ju dock inte. Men isf borde det gå att lösa. Och inte genom våld eller redskap.
Jag gillar din inställning.
Vi tänker lite lika, jag hoppas också han har tid!
Hon är en stor personlighet och jag vill inte kränka henne på något vis! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka