Sv: Extremt lastproblem!
Sorry.. Febervirrig.. Borde kanske skrivit halvt KL.
Jag ser inte varför hon ska lägga jacka över ögonen på hästen om det nu inte är krisläge a la klinik.
Jacka över huvudet är ett rätt stort övergrepp på ett flyktdjur. De behöver kunna fly och behålla sina sinnen för att kunna avgöra om det är läge att fly eller ej. Det är alltså betydligt värre än om du och jag görs blinda. Vi förstår iaf tal. Någon kan tala om för oss hur vi ska gå, vad vi gör, om det är farligt etc.
Har du provat bli lastad utan att kunna se? Inte så jättekul kan jag lova. Och då är jag ändå betydligt intelligent än medelhästen. Tom nu som sjukling..
De fattar för det första inte varför de ska in i lådan som är trång och emot allt deras gener talar om för dem.
Det brukar sällan bota problemet att dra på ngt för ögonen på dem. Det kan om man har tur göra så att man "bara" behöver ha ngt för nästa gång och framöver. I värsta fall inser de att det hemska de är rädda för kommer efter den äckliga saken som gör en blind. Då har du loosat ditt säkra kort. Och står där med en häst som du vill ha till klinik igen, kanske. Och är den dessutom så pass skadad att man blir rädd att tvinga in med andra metoder a la lina etc om den nu rädd och slåss för sin sak så ligger man rätt risigt till.
Är det dessutom så att den sen panikar då man tar bort tröjan inne i trailern så slår den iaf upp skadan.. kanske..
Bättre då att träna bort rädslan. Inte bara lura någon som är snäll, men kanske inte riktigt lika smart. För det är faktiskt vad man gör. Under tiden som man håller denne lite korkade men betydligt starkare individ i ett läge där den inte kan försvara sig helt iom att den är blind.
Är det så att det är en klinikresa akut och hästen måste åka NU. Då förstår jag att man tar till sånt. Det kunde jag med testat med någon sån häst som är skadad och inte resvan om vanligt har failat.
Men jag skulle inte rekommendera det till en frisk häst där någon vill lära sig lasta den.
Tyvärr ser jag många som använder sånt här som stadigvarande metod. Sen stöter de på patrull. Det kan gå lång tid innan man ringer proffs. Och tyvärr får hästarna laboreras och experimenteras rätt friskt med under tiden. Man skulle nog inte hålla på lika mycket själv om man stöter på liknande problem i ridningen. Då ringer man ridlärare. Just därför tog jag upp detta iom att många läser sånt och börjar använda sig av det permanent. Eller ja.. tills det skiter sig.
Jag har själv gjort en massa fel innan jag insåg att det finns proffs att lära sig av även inom detta. Ridlärare visste jag ju om och tog hjälp av direkt. Inte då jag hade lastproblem dock. Och jag ser samma hos andra då jag åker runt och jobbar.