Extremt lastproblem!

Sv: Extremt lastproblem!

Har ni provat att gå upp på lämmen från sidan?
Min häst vägrar att gå på rakt bakifrån, hon vill gå in från höger sida och vika in i transporten.
Ibland går jag några varv med henne rakt över lämmen när hon strular, för att få upp alla 4 benen på lämmen.
Haha va roligt att du skrev det!
Vi har lekt jättemycket på det viset på rampen vi med!
Hon har det lättare om hon får gå från sidan men det går inte riktigt ändå. Det är lustigt..

Aha! :)
Jag gick runt runt, mååånga varv. När det blev "normalt" så började vi göra halt uppe på lämmen och sen fortsatte vi runt igen. När det satt så gjorde vi halt och vände in huvudet i transporten. Hux flux var hon inne!

Det är ganska vanligt att hästarna vill in från sidan. Det är mest vi människor som har nojor på raka linjer, i mitten etc för att undvika skador och sånt vi tror ska ske. Hästarna har oftast helt andra saker i huvudet än vi. Mest mat, springa fort och vila.:p

Jag lastar ur vilken linje som helst. Hästarna bryr sig inte. Och så fort går det ju inte att man måste planera vägen etc. Bara man riktar huvudet in i trailern brukar kroppen följa med. Om den rör sig framåt alls vill säga.:angel:

Ingen fara :)

Jag anser heller inte att jackan ska användas för att man ska lära sig att lasta sin häst, det skrev jag heller aldrig. Däremot skrev jag att det var den lösningen som gjort att jag fått in de hästar som varit värst. Sen i nästa inlägg, blev det ett tillägg som borde ha kommit i det första, att det var på hästar som måste till klinik. Det jag menade var mer att om TS behöver åka någonstans nu, nu, så kanske den lösningen kan fungera. Men jag skulle ha varit mer tydlig, det ser jag nu också. Ingen av de hästar jag har lastat med jacka har sen fått panik inne i trailern då vi tagit av jackan. Vi har lastat, stängt bom+läm+lucka, gett morötter oftast och sen tagit av jackan.

Jag skrev också hur jag gjorde med min, strippade transporten och gick in och ut. Där kanske jag också skulle ha varit mer tydlig med hur jag stannade och stoppade, backade och gick fram.

Och jag tycker att det var jättebra att du rekommenderade en tränare, det tänkte jag helt ärligt aldrig på när jag skrev mitt svar. Men såhär i efterhand borde det ha varit självklart! :)

Fast jag var hos en tränare som skulle hjälpa mig & min häst och fick hem en häst som ändå inte gick i närheten av transporten så när jag då en gång skulle hem från en träning kom jag på att prova att täcka huvudet och hästen gick in direkt. Lastade med huva följande resor också och har idag en häst som jag skickar in i släpet utan huva för att den avdramatiserade det hela. Det fungerade ypperligt på min häst som det inte gick på något annat vis med.

Har en kompis vars häst också har varit oerhört trasslig och till och med skadat sig när den inte velat bli lastad men som nu går in jättefint med huva på. Inga bekymmer, hon lastar själv. Hästen är helt lugn. Förmodligen kommer hon kunna ta bort huvan när hästen hållit på så ett tag.
Båda hästarna är oerhört medvetna om att de går på ett släp så det är ingen som inte vet vad som kommer att ske.

Jag ser inte att det finns rätt sätt och fel sätt. Bara att det finns olika sätt och det passar olika hästar med olika lösningar. En del fungerar det inte på och då får man testa ett annat sätt, men på de som det fungerar på är det ett väldigt lugnt sätt att lasta.

Jag ser inte att det finns rätt sätt och fel sätt. Bara att det finns olika sätt och det passar olika hästar med olika lösningar. En del fungerar det inte på och då får man testa ett annat sätt, men på de som det fungerar på är det ett väldigt lugnt sätt att lasta.

Det där tror jag också på, lösningen för dig är inte alltid lösningen för mig.

Hej!

Har du testat att vända därinne?

Min pålla (känslig för saker som nuddar mage och bak) och ca 155 cm hög, 135 i täcke kan vända i transporten med mellanväggen i men ställd åt sidan. Det var inte meningen att hon skulle vända, men hon kan! Inte är hon direkt smidig heller i vanliga fall:-)

Om inte backa in går, och du inte kan få tag i fronturlastning så är det nog bara träna träna träna som gäller. Se till att hitta nån som är bra på att lasta och lär dej av den.

lycka till!

/Lavinia

Hej!

Vad jag menar är att jag trodde inte heller att det gick, men blev prydligt överbevisad när prinsessan tröttnade på att vi var långsamma..

Ibland har man som hästägare ganska mycket förutfattade meningar om vad som går och inte och frågan var mer "är det testat eller är det någåt TS bara tror?"

/Lavinia

Men en fråga..

Ni som backat in hästen, har den då åkt baklänges?
I min kärra skulle det aldrig funka då frambommen sitter ju där den sitter och hästen har ju halsen och huvudet över den och sedan tar hö lite längre fram..

Eller har ni superstora kärror?

Den hästen vi backade in vände vi.
Men det var ett Umesläp, dvs. bommarna sitter fast i mittstolpen och inte i mellanväggen vilket gör att man kan åka utan mellanvägg men ändå ha frambommar. Detta går inte i en värmlandsvagn tex.

Den hästen vi backade in vände vi.
Men det var ett Umesläp, dvs. bommarna sitter fast i mittstolpen och inte i mellanväggen vilket gör att man kan åka utan mellanvägg men ändå ha frambommar. Detta går inte i en värmlandsvagn tex.

Kom på att det visst går i värmlandsvgnar för de gar ju en hel lång bom som mellanväggen sitter fast i. My bad!

Nu behöver jag verkligen hjälp!
Jag har en isistjej som är för mej till synes omöjlig!
Vi har nu testat allt jag kan komma på.
Vi har testat NH (tobbe larsson/Buck stuket), linor, spön, ögonbindel, vänta ut (7 timmar med två pauser), säga till på skarpen och lekar runt transporten. INGET fungerar. Antingen gör jag väldigt fel eller så har jag en ovanligt bestämd och annorlunda dam.
Det är nämligen så att hon går att backa in i transporten utan problem, hon är inte rädd, hon står coollugn där inne men såfort hon måste gå framåt in vägrar hon.
Kan någon ge mej tips och kanske tillochmed bolla idèer om dethär beteendet med mej?
Tack på förhand :)

Har bara snabbläst övriga svar nu. Men jag tycker alltid det enklaste är att fodra i transporten en vecka eller två... hur lång tid som nu behövs för att hon ska gå in lugnt. Sedan stänger man, så får hon stå där och äta när det är stängt. Sedan kan man kanske åka en sväng om man vill.

Smidigast är om transporten kan stå uppställd i hagen, så kan hästen vara lös och bestämma själv. Visa kraften, och ställ den inne i transporten. Kanske på lämmeln om hästen är riktigt rädd. Annars inne. Sedan är det hästen problem att ta sig in. Vill den backa och vända sig så fine...

Den lär sig snabbt transport = mat.

Vill du inte ha hästen lös, så led in den i transporten då. Det spelar ingen större roll. Bara den gör kopplingen, transport - middag. Och att den står med näsan i rätt riktning när den äter.

Cheval vet jag har delade bommar fram som sitter fast i mellanvägg+sidovägg. Det betyder att plockar du ur mellanväggen så kan du inte ha kvar bommarna eftersom fästet till bommarna sitter på mellnväggen. Sen kan du säkert beställa en hel lång frambom till de transporterna.

Men av de lite mer trevliga märkena typ kylinge, boj, ume så då kan du plocka ut mellanväggen där du står utan att behöva beställa ngt extra material :)

Sv: Extremt lastproblem

Vi hade Jätteproblem att lasta pållen.
Fick tips att prova släp med fronturlastning och för oss blev det lösningen. Vi började med att öppna upp släpet både fram och bak och kunde då få pållen att gå igenom släpet:) Nästa gång stannade vi till lite i släpet. Sakta men säkert tränade vi tills pållen gick att stänga om och köra med.

Länge hade vi fronten öppen när vi lastade (halvår) men det behövs inte numer.
Måste tillägga att vi numera äger ett Ifor Williams som har fronturlastning:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka