Extremt het häst

Hästtjej111

Trådstartare
Hej.
Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av uppfödare i somras då de hade tänkt skicka henne till slakt. Veterinär besiktigad och kollat tänder ua.
Börjat försöka rida henne, men det går trögt framåt. Hon är extremt het och har ett väldans humör.
Har lång erfarenhet av både inridning och tillridning av olika typer av hästar även heta. Men detta är mitt första fullblod.
Hon kastar med huvudet upp och ner iprincip hela passet, steppar i trav och kan lugna sig enbart korta stunder, så fort hon inte får komma fram eller att jag rör henne med benen så reser hon sig. Fått 2 hjärnskakningar senaste månaderna av detta. Första gången knockade hon mig när hon kastade med huvudet. Då satte jag på martingal, så hon inte når upp till mitt huvud. Nu igår så reste hon sig och slog över och jag landade på bakhuvudet och fick hennes kropp på mitt ben.
Hoppade upp efteråt för att hon inte ska få som hon vill. Longerade henne lite innan och kollade igenom så att allt såg okej ut innan så att hon inte skadat sig, men det såg ok ut. Hon var likadan och fortsatte att försöka resa sig så fort hon inte kom fram som hon ville (inte fick galoppera) eller försökte hålla om henne med benen minsta lilla. Hoppades att när hon hade slagit över att hon själv skulle få en tankeställare, att det inte var så trevligt men så var inte fallet.
Vet inte riktigt vad jag ska göra i nuläget då hon är som hon är. Känner att det börjar bli farligt och att jag inte kan riskera mitt eget huvud längre, då jag redan fått två hjärnskakningar.
Hon rids med stresshuva och har fått magnesium sen hon kom för 6 månader sen. Stresshuvan har hjälpt något i hanteringen men inte i ridningen. Även provat att rida med hackamore.
Vad ska man göra?

Senast ändrad:
Nummer 1 (som alltid): är den frisk och hel? Ser att den är besiktad - men vilken typ av besiktning, är den röntgad i rygg?
Man kan ju fundera på om en av anledningarna till att den inte ridits är för att det varit svårt. Det kanske funkade i löp/springa rakt fram men att hästen inte funkade som "vanlig" ridhäst och därför stått i 8 år

Senast ändrad:
Det finns en Facebookgrupp för tidigare galoppörer. Du skulle kunna kolla där och se om du kan få kontakt med några som kände henne under hennes tid som galoppör. Om hon ändå gått på banan i tre år måste hon ha funkat, men vissa hästar kräver verkligen att de behandlas på sitt speciella sätt. De som känner henne sedan tiden på banan kan ju säga om hon var knepig redan där eller om det är något nytt (och i så fall sannolikt smärtrelaterat).

Du får gärna PMa vad hästen heter så kan jag se om det finns info.

Oj var försiktig! Antalet hjärnskakningar kan man inte få hur många som helst och en häst som slår över är ju farlig. Kan sluta väldigt illa. Är hon genomkollad ordentligt så kanske hästen helt enkelt inte fungerar att rida (jo jag har läst i texten att hon gått galopplöp så har ju funkat tydligen) men nu... Var det anledningen till att den skulle till slakt?

Det finns en Facebookgrupp för tidigare galoppörer. Du skulle kunna kolla där och se om du kan få kontakt med några som kände henne under hennes tid som galoppör. Om hon ändå gått på banan i tre år måste hon ha funkat, men vissa hästar kräver verkligen att de behandlas på sitt speciella sätt. De som känner henne sedan tiden på banan kan ju säga om hon var knepig redan där eller om det är något nytt (och i så fall sannolikt smärtrelaterat).

Du får gärna PMa vad hästen heter så kan jag se om det finns info.

Köpte henne av uppfödaren som varit med från början med träningar och tävlingar. Känner de väl sedan innan och anledningen till att hon slutade tävlas var för att hon blev för stressad och det kan jag förstå med tanke på hur hon är nu.

Oj var försiktig! Antalet hjärnskakningar kan man inte få hur många som helst och en häst som slår över är ju farlig. Kan sluta väldigt illa. Är hon genomkollad ordentligt så kanske hästen helt enkelt inte fungerar att rida (jo jag har läst i texten att hon gått galopplöp så har ju funkat tydligen) men nu... Var det anledningen till att den skulle till slakt?

Ja börjar kännas lite lönlöst efter alla pengar och tid som lagts. Hon har varit avelssto hos ägaren efter att hon slutade tävla. Fått 5 föl och de senaste åren ville hon inte ta sig efter flera försök. Antar att det inte tyckte att det var lönt att sälja henne.
Var en ren slump att jag tog kontakt med ägaren för att jag var intresserad av att låna en häst för ridning, då jag har ridit många av deras innan. Bara en vecka efter var slakt bokad, så jag tänkte att det var värt ett försök och köpte henne.

Köpte henne av uppfödaren som varit med från början med träningar och tävlingar. Känner de väl sedan innan och anledningen till att hon slutade tävlas var för att hon blev för stressad och det kan jag förstå med tanke på hur hon är nu.
Men hästen hade ändå tävlat i tre år? Det är ganska länge, har hon verkligen varit så stressad hela tiden eller har något hänt?

Hon har gjort 14 starter. Vad jag förstod så var hon alltid stressad men det gick fortfarande att tävla, blev värre med tiden och därför bestämde de att det var bättre att låta henne gå som avelssto istället.

Hej.
Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av uppfödare i somras då de hade tänkt skicka henne till slakt. Veterinär besiktigad och kollat tänder ua.
Börjat försöka rida henne, men det går trögt framåt. Hon är extremt het och har ett väldans humör.
Har lång erfarenhet av både inridning och tillridning av olika typer av hästar även heta. Men detta är mitt första fullblod.
Hon kastar med huvudet upp och ner iprincip hela passet, steppar i trav och kan lugna sig enbart korta stunder, så fort hon inte får komma fram eller att jag rör henne med benen så reser hon sig. Fått 2 hjärnskakningar senaste månaderna av detta. Första gången knockade hon mig när hon kastade med huvudet. Då satte jag på martingal, så hon inte når upp till mitt huvud. Nu igår så reste hon sig och slog över och jag landade på bakhuvudet och fick hennes kropp på mitt ben.
Hoppade upp efteråt för att hon inte ska få som hon vill. Longerade henne lite innan och kollade igenom så att allt såg okej ut innan så att hon inte skadat sig, men det såg ok ut. Hon var likadan och fortsatte att försöka resa sig så fort hon inte kom fram som hon ville (inte fick galoppera) eller försökte hålla om henne med benen minsta lilla. Hoppades att när hon hade slagit över att hon själv skulle få en tankeställare, att det inte var så trevligt men så var inte fallet.
Vet inte riktigt vad jag ska göra i nuläget då hon är som hon är. Känner att det börjar bli farligt och att jag inte kan riskera mitt eget huvud längre, då jag redan fått två hjärnskakningar.
Hon rids med stresshuva och har fått magnesium sen hon kom för 6 månader sen. Stresshuvan har hjälpt något i hanteringen men inte i ridningen. Även provat att rida med hackamore.
Vad ska man göra?
Grejen med fullblod som tävlas för galopp är att dom inte är ridna på samma sätt som vanliga ridhästar. Dom tar inte hjälperna på samma sätt. Jag tror du hade bäst kunnat få hjälp av någon som är van att skola om fullblod.

Sen också kolla över hur du har hästen, kanske den behöver mer utevistelse eller en annan miljö för att lugna ner sig och fungera.

Hur är hon i annan hantering? Typ leda, promenera? Blir det samma då att hon slänger med huvudet?
Longera? (prova inte det nu) men är det något du provat?

Det är lite av en ond cirkel då de behöver utlopp men de måste ändå läras om. Kan ta ganska lång tid och din säkerhet (och hästens) ska alltid gå före såklart.
Ibland kan det vara själva uppsittningen, ridningen som ger förväntningarna/stress och då kan en prova att göra nått annat. Liksom säga "när vi umgås behöver du inte stressa/springa". Fokusera på relation och lugn.

• Gilla
Reactions: Sel
Var rädd om dig! :nailbiting: Det där låter farligt.

Jag känner hästar som resar sig om sadlen trycker på fel sätt blandt annat. Så jag hade defintivt kollat över detta. KS är ju vanligt hos fullblod och har även haft en KS häst som reste sig efter hon hade landat på ryggen och nog tryckt på ryggkotarna. Det brukar ha ett samband, men om hästen är kollat för detta (hur länge sen är det?). Personligen hade jag bokat in ännu en utredning för verkligen att utesluta smärtor. Som situationen är nu är det ju verkligen inte hållbart. Tänk på röngtenbilder och veterinär koll är en färskvara. Så om detta är mer än 1 år sedan det är gjort, så skulle jag säga man behöver göra nytt.
Sen om allt ser bra ut hade jag hittat en bra lösdrift vart hästen kan få röra på sig, känner många hästar som blivit mycket mer avslappnade efter dom börjat gå på lösdrift, eller iallafall stall vart dom inte står på box den största delen av dygnet.

Har ni kollat tänderna?

Jag köpte en fd avelsto (kallblodstravare dock) i ungefär samma ålder som sen visade sig ha gravt eftersatta tänder. Hon slog också som en besatt med huvudet så det knappt gick att rida överhuvudtaget, i synnerhet inte utan martingal. Var tom inne på headshaking en period, men det visade sig att hon hade gravt eftersatta tänder med ett flertal inflammerade foderfickor och beninflammation i underkäken. Blev mycket, mycket bättre efter flertal besök av tandläkaren och beteendet försvann helt och hållet när jag insåg att hon endast ville ha mjuka bett och inga nosgrimmor, inklusive bettlösa alternativ då de ju alla ligger emot kindtänderna. Hon rids nu endast på novabett och träns utan nosgrimmor eller martingal och är supernöjd.

Edit, nevermind, såg att du skrev att tänderna var ua 🙈

Ja börjar kännas lite lönlöst efter alla pengar och tid som lagts. Hon har varit avelssto hos ägaren efter att hon slutade tävla. Fått 5 föl och de senaste åren ville hon inte ta sig efter flera försök. Antar att det inte tyckte att det var lönt att sälja henne.
Var en ren slump att jag tog kontakt med ägaren för att jag var intresserad av att låna en häst för ridning, då jag har ridit många av deras innan. Bara en vecka efter var slakt bokad, så jag tänkte att det var värt ett försök och köpte henne.
Men du visste väl vad du gav dig in på när du köpte en "problemhäst" som skulle avlivas?
Förstår att det är tråkigt att ha lagt ner både tid och pengar, men när du valde att köpa en sådan häst måste ju väl ha vetat att det fanns en risk att det inte skulle funka?

Jag hade (om jag ville lägga ännu mer pengar) gjort en ordentlig och gedigen utredning på en bra klinik. Det är ju dock inte solklart att man vill fortsätta lägga ut pengar i den här situationen, så jag hade förstått dig om du valde att ge upp projektet. Hästen är ju tydligt stressad och det här skapar farliga situationer för er båda. Det är varken konstigt eller fel att bestämma sig för att man har gjort ett gott försök men att det inte fungerade. Undersök möjligheten för henne att gå som sällskapshäst utan att ridas alternativt låt hästen få somna in?

Hur är hon i annan hantering? Typ leda, promenera? Blir det samma då att hon slänger med huvudet?
Longera? (prova inte det nu) men är det något du provat?

Det är lite av en ond cirkel då de behöver utlopp men de måste ändå läras om. Kan ta ganska lång tid och din säkerhet (och hästens) ska alltid gå före såklart.
Ibland kan det vara själva uppsittningen, ridningen som ger förväntningarna/stress och då kan en prova att göra nått annat. Liksom säga "när vi umgås behöver du inte stressa/springa". Fokusera på relation och lugn.

Jag har ett fullblod från banan som inte var ”problemhäst” men vars tränare och jockeysar sa ”stark, pullade extremt, mycket het”. Hon hade gått på banan i 6 år så togs inte ur sporten pga beteende.
Jag har ridit många fullblod innan men hon var extrem. Så fort hon blev något stressad och spänd klappade hon tänder, tungan kom ut, hon slog med hennes huvud överallt. Och jag såg inte och kände inte varför hon blev stressad, för mig var det bara plötsligt.
Hanteringen i stallet var aldrig problem om hon inte blev stressad av nån anledning vid framförallt insläpp. Då började hon med huvudet igen.
I ridningen klappade hon tänderna och skakade på huvudet, hon kunde ”springa iväg” rakt fram men hon har aldrig bockat eller stegrat (vi har dock gått omkull pga olycka). När ridningen funkade var det som smör i solsken, så lätt och fint.
Vad gjorde jag? Jag gick till mig själv. Det var jag som var problemet. När hon blev stressad blev jag tillsist sur. Det hjälpte inte. Jag hade ett mycket stressigt liv och insåg att den häst har kommit för att jag ska lära mig att ta det lugnt. Jag red inte. Vi gick på promenader. Testade lite tömkörning. i början la jag aldrig in galopp i något vi gjorde. Inte ens trav. Så hon ”slutade förvänta sig” prestation. Jag sänkte tempot i allt jag gjorde med henne.
Märkte att ju längre in t passet/promenaden man kom blev hon mer stressig. När hon fick sina stressutbrott promenerade jag bara vidare. I början ville jag ju korrigera. Nu sket jag i det.
Min är väldigt känslig i munnen. Och i huvudet. Så fort det blir något hårt blir hon upprörd.
Nu pratar jag att jag lärde känna denna häst i flera år innan vi ens var med på en uppsutten träning.

Hon går också ute mycket i större hagar med backar så hon kan ”få tömma ur sig galopp” när hon vill. Hon går ute 14 timmar om dygnet minst, även vintern.

1. Akta ditt huvud!
2. Få hästen kollat igen, inklusive koll för magsår
3. Om inget synligt fel så rid fram, strunta i var huvudet är om det är galopp, trav eller skritt. Koncentrera dig på en sak och det är att hon ska gå framåt så hon inte får chancen att resa sig. De kan bli otroligt stressade över att de tycker du ger signaler fram med benen men samtidigt håller igen och sitter och tjuvhåller lite. För man kommer att tjuvhålla av ren självbevarelsedrift. Hon ska såklart inte rusa runt i vild galopp men viktigaste måste i början vara att hon går fram och inte upp. Om där då kommer korta stunder när hon slappnar av beröm en massa och försök våga att släppa ut tyglarna. Hon måste börja lita på att du inte säger stopp och gå (i hennes värld) på samma gång innan du kommer ha en möjlighet för att kunna påverka henne. Om möjligt så låt henne få galoppera lös i ridhus/på bana för att få blåst lite överskottsenergi ut ur kroppen.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 682
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 443
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 398
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2