Sv: Extremt galliga ben på 1-2åring
ooops - ja det har jag ju skrivit. Lite tvetydigt helt klart
.
Om jag säger så här då: han är av naturen en bekväm och orädd individ, som inte hetsar upp sig över i stor sett ingenting.
Kommer husse med traktorn i hagen så är det helt ok för honom att försöka klättra in i hytten istället för att rusa till andra sidan av hagen. Att 8mån gammal åka 50mil transport i vintern, för att dan efter knalla in utan varken fundering eller människa före, det är Rodie i ett nötskal.
Men visst har han fått rycket då och då, och det har då skett nu efter foderbytet. Men han är försiktig och vill inte att man blir arg på honom, kanske har han tidigt fått lära sig den hårda vägen att "sköta sig", och det har satt sig fast. Det vet jag inget om - tyvärr. Men något har helt klart skett, inte bara fysiska skador, utan även mentalt innan vi köpte honom.
Därav är jag även lite känslig när det gäller honom. Han har inte fått någon bra start i livet, och sedan vi fick honom har det varit än det ena än det andra som har dykt upp.
Ang växtperioder så låter det ju helt rimligt. Gallorna började i våras när han växte som ogräs, så där har vi ett samband. Sedan är kanske paint o quarter extra utsatt för detta då de i stort sett är färdigväxta i 4års åldern, vilket innebär att de växer mycket under kort tid. Ska forska i detta.
Blodprov ville de ju inte ta, och hältutredning har ju inte varit aktuellt, då han inte varit halt. När vi var in med såret, kollades alla ben över, men det var ju inte aktuellt att böja och greja då (9mån gammal), inte heller röntgen. Utan vi fick helt enkelt se hur det läkte och sedan hålla tummarna för att han håller för ridning. Detta var innan gallorna började. När vet var ute i aug så tog jag upp det, men fick en axelryckning till svar typ.
Jag har inte heller hetsat upp mig över detta då det varit betydligt bättre i samband med att han fått röra på sig. Det svullna bakbenet har jag inte heller varit hysterisk över då han inte haft ont osv. Men då det nu återkommit känns det aktuellt att ta upp det med vet när hon kommer ut, därav ville jag ha lite uppslag av tänkbara orsaker - vilket jag nu har fått, tack