Extremt galliga ben på 1-2åring

Sv: Extremt galliga ben på 1-2åring

För mig låter det som en solklart fall av överutfodring med kraft. FÖR mycket protein och för lite grovfoder. Ta bort allt kraftfoder och ge fri tillgång på grovfoder.Börja sen succesivt med lite kraft i taget. Få unghästar tål starka proteinfoder i större mängder.

Men så kan man väl inte säga? Finns ju grovfoder som innehåller massor av protein och kraftfoder som innehåller massor av energi och snålt med protein... Hästen behöver både protein och energi givetvis.

ts - du kan inte vända dig till någon annan duktig uppfödare du känner som du kan rådgöra med samtidigt som ni tittar på hästen? Och om du vill diskutera med en veterinär, ta en annan klinik som verkligen går till botten med problemet.

Hoppas det löser sig för dig, inget kul med djur som inte mår bra!

Det är väl lite flummigt att säga så?

TS, lägg in lite bilder på djuret.

Tack för bra svar och diskution :)

Ang fodret så får ca 1.5kg Hippo Grov Alfa (tror jag det heter, grön säck, breed), vilket jag absolut inte tycker är mycket. Snarare i underkant, men han är rund och musklad, och piggelin, Han fick mer i början, men han blev lite väl mycket piggelin så drog vi ner lite. Skulle det bero på överfodring, borde väl alla ben svullna, inte bara ett?

Har nu lindat det två nätter och nu är svullnaden gått ner avsevärt. Han reagerar INTE när man lyfter och känner på senan. Han är inte halt, har ont eller är varm. Det jag kan tycka är att han är något stel.
Det är andra eller tredje gången detta ben svullnar, för att sedan lägga sig efter 2-3 dagar. Började i okt/nov, så detta är inget som pågått sedan jag fick honom, utan har snarare börjat efter det att han blev bra med rätt foder.
Gallorna däremot har kommit och gått lite sedan i våras. Han har INTE konstant varit svullen i alla ben som någon uttryckte att jag skulle ha sagt :eek:

Anledningen till att jag lade ut frågan här, är att jag efter 3 besök och ett telefonsamtal med vet (olika), inte fick något svar på vad det var för fel på honom i våras - dvs protein brist. Jag stod och fick lyssna på att det nog inte var någon större fara med min häst, och några prover behövde inte tas, fast jag såg med alla ögon och öron att hästen inte mådde bra. Det är frustrerande!!
Nu ville jag ha lite uppslag innan jag tar ut vet, så jag slipper stå där med lång näsa igen.

Har lyckats städa undan usb-kabeln till kamera, så några bilder kan jag tyvärr inte visa :crazy:

Hippo alfa är det kraftfoder för unghästar som innehåller mest protein. Hade en unghäst här av halvblodstyp som blev tjock i benen och gallig av mycket protein.Denna klarade inte av Hippo Alfa. Det jag menade var att tjocka ben/ gallor är vanligt när man ger foder med för mycket protein. Vårat hö i år är VÄLDIGT kraftigt med höga proteinvärden,och hästarna som tidigare ALLTID fått stora mängder lucern och hippo alfa/krafft groov kan knappt äta det alls i år. Resultatet blev svullna/galliga ben samt lösa magar. Man kan inte bara säga att han behöver detta kraftfoder, utan man kanske ska testa att ta bort det en period för att se om det beror på det? Annars är mitt råd att röntga benen som svullnar efter ev lösa benbitar som gärna visar sig som tex genomgående gallor.

Hur VET du att hästen hade proteinbrist? Hur vet du att den verkligen behöver just Hippo Alfa? Kanske är det just Hippo alfa den ej tål? Det kan ju vara värt att ta bort det ett tag för att se om det är ett för kraftigt foder för just din häst.

Senast ändrad:

Unghästar kan ju bli galliga i perioder de växer väldigt mycket. Har han fått dåligt med mat och växt dåligt så kan det ju vara så att han satt en farlig fart nu när han får tillräckligt med näring.
Men då pratar vi lite mindre gallor som försvinner ganska snart, din beskrivning låter ju onekligen lite mer dramatisk.
Har du kollat att han inte har mugg? Detta drabbar ju vita ben lättare och en obehandlad mugg kan resultera i kronisk lymfangit om man har otur.

Min (nyblivna) treåring har liiiite mugg på sina vita bakben och om jag missar att tvätta och smörja en dag så svullnar kotlederna upp under natten för att sedan gå ner i hagen.
Men hade jag varit du, så hade jag nog börjat på klinik för att sakta kunna utesluta möjlighet efter möjlighet. Det hela kan ju faktisk vara en "härlig" kombination av lite allt möjligt.

Lycka till!

I TS skriver du

Nu efter rätt kraftfoder så är han snygg och fin och har fått lite fart på benen, men dock bara lite. Han är helt enkelt ganska loj och lat individ.

och sen skriver du att han är piggelin, alert, har jävlaranamma etc.
Hur ska du ha det? :)

Det som har varit är ju bara att dra ett streck över, ta erfarenhet av och lägga bakom sig. Ni gjorde fel med fodret men är medvetna om det och har lärt er något nytt :) Skulle tro att precis ALLA på buke har begått misstag med sina hästar som de fått ångra sen - men förhoppningsvis lärt sig något ;)

Nu till dagens problem.
VAD har undersökts på denna unghäst? har blodprover och hältutredningar inkl röntgen gjorts? Kollat honom för mask ORDENTLIGT?

Kanske gallorna som spökas beror på tillväxtperioder? Dvs när han växer som mest så blir han lite gallig.

Svällda ben som ger sig efter ett par dagar låter inte som något att ojja sig över när det inte sker mer än ett par gånger varje år som du skriver. Min fd treåring svällde helt plötsligt och MYCKET i ett ben - ingen hälta, inget sår, ingen ömhet, men jag lade spritomslag i ett par nätter och sen var det borta och han var aldrig mer sån ;)

ooops - ja det har jag ju skrivit. Lite tvetydigt helt klart :o.
Om jag säger så här då: han är av naturen en bekväm och orädd individ, som inte hetsar upp sig över i stor sett ingenting.
Kommer husse med traktorn i hagen så är det helt ok för honom att försöka klättra in i hytten istället för att rusa till andra sidan av hagen. Att 8mån gammal åka 50mil transport i vintern, för att dan efter knalla in utan varken fundering eller människa före, det är Rodie i ett nötskal.
Men visst har han fått rycket då och då, och det har då skett nu efter foderbytet. Men han är försiktig och vill inte att man blir arg på honom, kanske har han tidigt fått lära sig den hårda vägen att "sköta sig", och det har satt sig fast. Det vet jag inget om - tyvärr. Men något har helt klart skett, inte bara fysiska skador, utan även mentalt innan vi köpte honom.

Därav är jag även lite känslig när det gäller honom. Han har inte fått någon bra start i livet, och sedan vi fick honom har det varit än det ena än det andra som har dykt upp.

Ang växtperioder så låter det ju helt rimligt. Gallorna började i våras när han växte som ogräs, så där har vi ett samband. Sedan är kanske paint o quarter extra utsatt för detta då de i stort sett är färdigväxta i 4års åldern, vilket innebär att de växer mycket under kort tid. Ska forska i detta.

Blodprov ville de ju inte ta, och hältutredning har ju inte varit aktuellt, då han inte varit halt. När vi var in med såret, kollades alla ben över, men det var ju inte aktuellt att böja och greja då (9mån gammal), inte heller röntgen. Utan vi fick helt enkelt se hur det läkte och sedan hålla tummarna för att han håller för ridning. Detta var innan gallorna började. När vet var ute i aug så tog jag upp det, men fick en axelryckning till svar typ.
Jag har inte heller hetsat upp mig över detta då det varit betydligt bättre i samband med att han fått röra på sig. Det svullna bakbenet har jag inte heller varit hysterisk över då han inte haft ont osv. Men då det nu återkommit känns det aktuellt att ta upp det med vet när hon kommer ut, därav ville jag ha lite uppslag av tänkbara orsaker - vilket jag nu har fått, tack :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: fridaxi
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 017
Senast: CindyLou
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka