skiesabove
Trådstartare
Jag brukar i högsta möjliga mån undvika droga hästen. Det kan gå bra och det kan bli total katastrof.
Hästen kanske måste drogas rejält för att folk ska få in den. Och då måste den ju få kvicka på sig lite innan man kör. Då kan vissa individer när de börjar inse att de är i trailern få total panik och slå sig ut/hoppa etc och skada sig. Utöver att man givetvis då förvärrat problemet ännu mer.
De kan också ha svårt att ha koll på både sin kropp och var människorna är och om de då iaf panikar under lastningen så kan det bli skador.
Vissa hästar fryser fast när de känner att de inte har koll. Då måste man antingen droga dem mer eller försöka få en fastfrusen, mindre känslig häst att röra sig.
Vissa hästar funkar det ok på och man kan enklare få in dem med lite lättare lugnande dos.
Man vet inte innan, på främmande häst speciellt, hur de reagerar.
Jag undviker det pga skälen ovan. Men också för att jag tycker att paniklastningar är ett övergrepp på sådana här hästar. Så jag undviker sådana jobb så gott det går.
Att ta bort synen kan också gå hur som helst och känns inte schysst.
Men jag fattar så klart att ni sitter i skiten nu pga något som inte du rår över.
Att folk är yrkesverksamma inom häst innebär tyvärr inte att de har någon kunskap om lastproblem. Extremt sällan har de det.
Med en sådan häst blir det för mycket tryck med vincha, dra in med lina etc.
Jag tycker iofs aldrig om den metoden. Men med en så stark häst som också slåss för sin sak är det bara dumt. När det blir så pass "bomstopp" liksom i linan antingen i grimman eller runt bakdelen så får de panik/slåss för sitt liv.
Ska man försöka få in en sådan häst genom att tex ha lina runt frambom eller ut genom skötardörr etc så får det inte bli bomstopp när hästen kastar sig. För det kommer den göra. Man låter den kasta sig och sedan börjar man om. Man kan börja hålla lite motstånd i linan när de kastar sig. Men absolut inte försöka stoppa dem, mer bara ge friktion. Och så fort de stannar så driver man in eller flyttar sidledes tills den går in. Försöker du stoppa kommer den få panik. Man måste som människa sluta se att de kastar sig ut som ett misslyckande för att kunna hålla en lugn och vettig approach och plan. Att kasta sig är bara en del av vägen in.
Det blir samma om man ska använda lina för att dra in dem. Det blir för tvingande för många. Och är de tunga, starka och satsar så orkar vi inte hålla emot. Så förutom att det blir oschysst mot hästen så sätter det hästen i ett uppjagat mentalt läge där det är svårare för oss att lyckas.
Är det en häst som spränger staket så lär den inte bry sig om linor nämnvärt när den panikar i lastning.
Hoppas det löser sig för er!
Läst din inlägg många gånger nu. Otroligt insiktsfullt.
Stort tack.