skiesabove
Trådstartare
Kanske göra en hage runt transporten och mat inuti? Gäller dock att hästen respekterar ström då...
Vintertid i Norrbotten ? Har inte fysisk möjlighet till detta, och hon är en hagsprängare. Annars en god idé.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske göra en hage runt transporten och mat inuti? Gäller dock att hästen respekterar ström då...
Ca 35 minuter bort.Min häst fick panik och skadade sig då han sparkade sig ur transporten Trodde aldrig jag skulle kunna lasta och köra honom själv
Men med hjälp av bästa hagkompisen kom vi faktiskt över det relativt fort
In med hagkompisen som fick sitt eftermiddagshö i transporten det tog inte alls lång tid innan min häst klev på då
När hagkompisen lugnt stod och mumsade på sitt hö var det tydligen inte alls läskigt att kliva på
Jag var dock inte i någon tidsnöd och hagkompisen och jag samåkte till träningar så jag behövde inte lasta själv på ett tag
Hur långt ska hästen flytta?
Vintertid i Norrbotten ? Har inte fysisk möjlighet till detta, och hon är en hagsprängare. Annars en god idé.
Ca 35 minuter bort.
Tips till framtiden (jag bodde iofs bara i västernorrland) är att gjuta stolpar med betongfötter, som är flyttbara, men ändå svåra att flytta. Perfekt om det knäcks en stolpe mitt i vintern och man behöver ersätta.
Men hagsprängare går ju totalbort, du kan ju inte mura in henne precis.
35 minuter med bil, inga ridvägar dit.Jag körde ju mina i lördags, det tog 40 min i skritt, min åring var med bredvid sin mamma och det gick hur bra som helst. Rakt genom villaområden etc. Så kanske det är plan B? Promenera dit med sin bästis och sen hämtar du bästisen med transport?
35 minuter med bil, inga ridvägar dit.
Men ja, det finns stall inom gångavstånd om någon av dom vill ha henne. Ägaren vill inte ha kvar henne längre, och den förhoppningsvis nya ägaren bor i grannkommunen.
Det blir en jätteexpedition, där ni får promenera till ett nytt stall varje dag och övernatta, tills ni är framme. Stackars dig och stackars nya ägaren.
I min hästs fall tror jag det var separationsångest därför ville han icke kliva på en låda själv han var rädd att bli alldeles ensam i hela stora vida världen35 minuter med bil, inga ridvägar dit.
Men ja, det finns stall inom gångavstånd om någon av dom vill ha henne. Ägaren vill inte ha kvar henne längre, och den förhoppningsvis nya ägaren bor i grannkommunen.
Ja, ägarens andra två (ponnys) lastade jag åt hen förra veckan. Inte för att den ena av dom var nå lättlastad heller, men så små kan jag fysiskt lyfta in så det gick på två minuter .I min hästs fall tror jag det var separationsångest därför ville han icke kliva på en låda själv han var rädd att bli alldeles ensam i hela stora vida världen
Nu hade jag möjlighet att samåka med hagkompisen till träningar ett tag då hagkompisen stod utan transport just då
Men efter några månader klev han snällt på alldeles själv och sedan åkte vi kors och tvärs utan problem i flera år
Vi övade dock inte varje dag då vi inte var i tidsnöd så det borde kunnat gå fortare faktiskt
Är det bara tre hästar på gården?
Skulle rekommendera Sedivet istället för Domosedan eftersom Sedivet inte gör dem lika ostadiga på benen.
Min häst (med mycket god kroppskännedom och kontrollbehov av den) har drogats "som en elefant" vid tandåtgärder pga tidigare trauman från sådant, men har då blivit så ostadig efteråt när han slappnat av att han har varit på väg att rasa ihop och varit tvungen att få motmedel.
Diskuterade problemet med veterinären och förra veckan fick han två små doser med Plegicil för att bli lite coolare innan vi gick in i behandlingsrummet och väl på plats fick han Sedivet.
Väldigt mycket behagligare upplevelse för oss båda!
Och då är dom ganska tighta antar jag?Ja, ägarens andra två (ponnys) lastade jag åt hen förra veckan. Inte för att den ena av dom var nå lättlastad heller, men så små kan jag fysiskt lyfta in så det gick på två minuter .
Det är bara mina två, och Projektet på gården nu.
Och då är dom ganska tighta antar jag?
Alltså jag funderar på om det lättaste och snabbaste skulle vara att hyra en lite större lastbil hiva in dina två då borde projektet följa efter köra dit lämna projektet och sedan hem med dina två
Följa flocken är en stark motivation till att kliva på lådor
Kanske skulle bli billigare än att fodra ett stort kallblod i några månader till
Bara en tanke
Vad fungerar lugnande/distraherande i andra situationer? Horselyx har fungerat distraherande på mitt kallblod.
Finns det någon stallkatt eller liknande som skulle kunna hjälpa till? Typ att hon får se katten gå in i transporten eller ha katten nära sig eller dylikt?
Vart har hon tidigare transporterats? Kan hon associera lastningen med en färd till något ställe hon inte tycker om?
Underskatta inte grupptryck!Jag har också haft den tanken, och funderar på vem som kan ha en lagom stor men lagom liten lastbil (eftersom den behöver komma in på gården). Stora lastbilar finns det, men jag bor liksom inne i en labyrint av småvägar, tighta svängar med byggnader ivägen osv.
Ett alternativ skulle kunna vara lasta alla tre i den stora i grannstallet, men det är en bit att knata och Projektet har aldrig fått gå på promenad. Men det är ett alternativ, och jag tror det skulle funka.
Grupptryck .
Jag kan även tänka mig att lasta min stora i B-kortaren och låta han åka med till nya stället, men då blir shettisen själv hemma en stund. Han är dock ok med det när jag är iväg på promme med stora så det skulle kunna funka.
Två gånger: som föl till stallet hon var i innan mitt, och när jag lastade henne från förra hem till mig.
Hon är klickertränad och matglad, jag använde en Horselyx och startknapp för att få tvätta såren igår så det går.
Jag har inte hanterat henne i övrigt annat än att det är jag som fodrar och jag och min mustang som fått lära henne allmänt haghyfs tillsammans. Typ, du får inte springa på folk. Du får inte springa mot den som kommer med hö. Du måste backa när vi ber dig. Du får inte tränga dig ut genom grinden. Du får inte sno shettisens matskål, ät från din egen.
Ett starkt minne är när jag skulle kvällsfodra i stark storm och hon var helt hysterisk och flög runt som en vante och ville komma till mig, och jag inte vill ha köttballonger nära mig, så jag bad min mustang om hjälp: "skydda mig". Så han gjorde det, och höll sig mellan henne och mig medans jag hängde upp näten . Han sprang runt som en border collie, ett fint relationstillfälle för han och mig.
Sen ungefär 2 månader tillbaka så beter hon sig äntligen som en häst så att säga. Igår bjöd hon på en full uppsättning lugnande signaler när jag bad henne att inte komma närmare, det språket kunde hon inte för ett halvår sen.