Extrem HD och cykelmotion

Milosari

Trådstartare
En uppfödare som säljer hundar i mina trakter rekommenderar cykelmotion till valpar/unghundar med så grav HD att kulan ligger utanför skålen. Jag behöver få lite fakta om vad det kan orsaka i smärta och ytterligare problem i framtiden :(. Undrar också om det är möjligt att anmäla uppfödaren till SKK?

Sv: Extrem HD och cykelmotion

Jag antar att hundarna har visat besvär pga smärta (eller på annat vis att nått är fel) eftersom man valt att röntga valpar och ungahundar innan de är färdigvuxna?

Ja visst har de besvär. Haltar och är ostadiga och felvinklade i bakkärran :(. Jag antar att uppfödaren tror att de ska bli starkare och stabilare med mer motion? Men går det verkligen att cykelmotionera fram tightare höfter när de är så dåliga? Det är en hyfsat storvuxen ras också, där brukar man ju generellt råda till att vänta tills hunden är minst ett år...

Nu har jag aldrig haft hund av stor ras själv, men jag har alltid hört här att man rekommenderar att höftledsröntgen ska vara gjort innan man börjar cykla med hunden alternativt motionera hårt. Samma sak när det gäller agilityträning som också är ansträngande. Att det är viktigt att hundarna har vuxit klart innan man börjar.

Fast något uppsåt finns inte. Ägarna är bara okunniga och litar på sin uppfödare :(.

Brott kan begås även utan uppsåt. Tex allmänfarlig vårdslöshet kan vara en glömd spis eller en askopp som flammat upp. Dråp är också ett brott där det inte finns ett direkt uppsåt.

Nej det vet jag väl men vad ska man anmäla hundägarna för? Och varför? Det är väl bättre att prata med dem och ge den information som är nödvändig för att de ska förstå att hård motion gör mer skada än nytta. Jag tror helt säkert att valpköparna bara vill sina hundar väl. De vet bara inte vem de ska lyssna på.

Uppfödaren däremot... Men inte kan man väl polisanmäla någon för att ha gett felaktiga råd?

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för det anonyma nicket igen. OBS för långt och utlämnande inlägg. Jag vet inte heller om tråden ska ligga på förälder, men om så är...
Svar
11
· Visningar
2 099
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 038
Senast: Gnist
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 187
Senast: athena
·
Hundhälsa Eftersom jag snart får hem min valp har jag börjat fixa och dona (tex bytt ut alla mattor mot tvättbara trasmattor;)), och maten är ju...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka