Extrafoder?

orion_x

Trådstartare
Nu börjar ju gräset komma i hagarna. Under vintern har hästarna stått på uträknad foderstat och varit jättefina i hullet. Nu kommer ju gräset upp och de pillar i sig vad de kan. Har fått börja minska hösilagemängden så att de inte ska gå upp i vikt. ( tre ponnyer i varierande ålder). Hur sjutton vet man att de får i sig tillräckligt med protein och mineraler? Har nog aldrig funderat över detta tidigare. Men det känns mer aktuellt i år då den ena ponnyn är min nuvarande tävlingshäst

Sv: Extrafoder?

Lustigt nog tror jag många hästar faller ur nu (ta det med en nypa salt, våren ligger långt efter där jag bor jämfört med södra sverige!) när det finns lite gräs att pilla med så dom får smak på det och ratar vanliga grovfodret- dels om de tycker det smakar sämre i kontrast, och dels pga hur tidskrävande det blir med gräs-pillet.
Man får väl gå utifrån hur hagarna ser ut, här har vi ju bara ynka strån här och där än så länge, har man en såpass stor hage att gräset hinner växa upp ordentligt lär dom ju klara sig bättre på näringen från gräset.
Men jag skulle lägga till kanske 1/4 av dagsbehovet av protein för säkerhets skull, mer eller mindre beroende på hurpass mycket gräs och lite annat grovfoder de får i sig.

Stödfodringen i form av hösilage då i ditt fall tycker jag personligen inte man ska skära ner på eller skippa, utan låta det falla sig naturligt när man märker att det blir över eller att dom ratar det helt. Man vill ju inte att dom ska vara tvugna att börja äta "sämre" gräs som dom helst hade undvikit om dom fortfarande går i vinterhage där det är begränsat med gräs. Alternativt att man stödfodrar utifrån minimum dagsbehov (minimum av TS per dag t ex) och låter gräset få täcka resten. Som sagt - lite beroende på hur mycket ätbart gräs det finns, men glufsar dom i sig rejält nonstop kommer dom ju bli tjocka vare sig man ger extra eller inte. :P

Vårgräset är mycket näringsrikt. Men innehåller lite växtråd varav man bör bibehålla en del grovfoder trots man anser hästarna mest ser ut att bara föredra gräs. Att många hästar tenderar att falla ur nu har till stor del att göra med felaktig utfodring. Hästar börjar sätta sommarpäls runt nyår, och då går det åt en del energi, men inte lika mycket som protein. Om man inte redan då förberett, så brukar bristerna visa sig ungeför vid denna tidpunkt. Hästar ska inte falla ur bara för att det är vår.

Om du kan ligga kvar på samma proteinkvot så är det jättebra. Jag har bytt ut en del av min högiva mot lucern för att minska energin men samtidigt höja proteinet något eftersom det nya gräset mest innehåller energi.

Fast det stämmer inte. Gräset nu innehåller mycket protein och inte speciellt med energi räknat per kg ts. Proteinhalten är som högst nu och ända fram till högsommaren då det börjar sjunka. Energin är ungefär densamma.

Så då borde jag minska på sojan då?

Till er andra. Hästarna är extremt lättfödda och om jag skulle ge samma grovfodergiva som i vintras så skulle de vara tunnor redan nu. Alla är i hyfsat hull, men har lite extra. Om de tappade 10kg till skulle inte göra något:cool: Hade det varit halvblod hade jag tänkt helt annorlunda. De äter gärna hösilage om de får. Kan inte ha dem på något vidare bete utan de får gnaga på det lilla som finns. Det är fullt tillräckligt för att de inte ska bli tjocka tyvärr. Så får de silage så äts det upp direkt. Men märker att de minskat lite själva med på mängden. Har inte fullt lika brått till maten

Jag tror ju dock ändå att det finns risk att om dom vill ha hösilaget kan det vara för att det behövs. Kanske inte i lika stor grad som dom vill ha, men just att dom går på det trots GRÄS!

Man kan nog lätt bli lurad på hur mycket ätbart som finns i en hage. I stora sommarhagar brukar det nog dröja länge innan man behöver oroa sig för att dom ätit upp det bra ätbara gräset eller att värdena sjunker (ändå är det lätt att råka halka efter och dom hinner falla ur :angel: )
I en vinterhage så även om den är grön kan det finnas många rator och mycket mindre bra att äta i förhållande till ytan, och då lär dom ju inte få i sig så stora mängder när dom ändå ska gå och peta i sig det kortaste och gräva rötter.

Jag är också sån som hellre råkar hamna lite lågt i energi i det läget (som fjordtokan alltså skulle jag tro) och högt i protein, men vill vara säker också på att de åtminstone får i sig minimum TS/dag. Jättesvårt att beräkna utifrån gräset!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 256
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat