Sv: Extrafoder?
Lustigt nog tror jag många hästar faller ur nu (ta det med en nypa salt, våren ligger långt efter där jag bor jämfört med södra sverige!) när det finns lite gräs att pilla med så dom får smak på det och ratar vanliga grovfodret- dels om de tycker det smakar sämre i kontrast, och dels pga hur tidskrävande det blir med gräs-pillet.
Man får väl gå utifrån hur hagarna ser ut, här har vi ju bara ynka strån här och där än så länge, har man en såpass stor hage att gräset hinner växa upp ordentligt lär dom ju klara sig bättre på näringen från gräset.
Men jag skulle lägga till kanske 1/4 av dagsbehovet av protein för säkerhets skull, mer eller mindre beroende på hurpass mycket gräs och lite annat grovfoder de får i sig.
Stödfodringen i form av hösilage då i ditt fall tycker jag personligen inte man ska skära ner på eller skippa, utan låta det falla sig naturligt när man märker att det blir över eller att dom ratar det helt. Man vill ju inte att dom ska vara tvugna att börja äta "sämre" gräs som dom helst hade undvikit om dom fortfarande går i vinterhage där det är begränsat med gräs. Alternativt att man stödfodrar utifrån minimum dagsbehov (minimum av TS per dag t ex) och låter gräset få täcka resten. Som sagt - lite beroende på hur mycket ätbart gräs det finns, men glufsar dom i sig rejält nonstop kommer dom ju bli tjocka vare sig man ger extra eller inte. :P