Extra "tillsatser" till krafftfodret

Sv: Extra "tillsatser" till krafftfodret

okej, men jag har det så knapert att jag inte kan betala det själv och mina föräldrar tycker att det är onödigt. (jag bor fortfarande hemma) Har inget jobb eller inkomst och studerar fortfarande. Problemet ligger i det...

okej, men jag har det så knapert att jag inte kan betala det själv och mina föräldrar tycker att det är onödigt. (jag bor fortfarande hemma) Har inget jobb eller inkomst och studerar fortfarande. Problemet ligger i det...

Tala om för dina föräldrar att en höanalys kan vara betald på ett par-tre månader om det visar sig att det är onödigt att köpa färdigfoder till det höet du har tex, men det kan ju också vara tvärtom och då hjälper analysen dig att veta vad du ska köpa för foder. Ni är inte flera som använder samma grovfoder och kan dela på kostnaden!

När jag räknar foderstater i Excel så har jag förutom fodrens innehåll också en kolumn för fodermedlens pris, på så vis kan jag även ta hänsyn till foderstatens pris/dag när jag väljer fodermedel!

Precis som Natasja skriver kan det LÖNA sig att analysera. Det kan visa sig att höet innehåller allt hästen behöver! Förutom selen (finns knappt alls på svenskodlade foder) vilken man alltid får tillsätta (det analyseras inte ens en gång). Och kanske lite annat mineralfoder.

Då behöver du inte ge dittan o dattan bara för "ifall att" hästen behöver det utan då VET man att den får i sig allt den ska. ;)

Okej men dom tycker att det är bättre att ge dom "ifall att" istället för att göra en analys, vilket är väldigt synd...Nej vi är inte flera som delar på kostnaden :(

Okej men dom tycker att det är bättre att ge dom "ifall att" istället för att göra en analys,(

"Ifall att" kan innebära både veterinärkostnader och onödiga kraftfodergivor som kan vara direkt skadliga i värsta fall. En grovfoderanalys kostar 300-500 kronor och har betalat sig på 2-3 månader om man kan ge "rätt" tillskott. Bristande kunskap brukar vara det dyraste som finns...

Okej, något tips på vad jag ska säga till dom, eller ska jag visa dom den här tråden?

Ser bra ut, men jag skulle också skippa vitlöken, jag kan ge lite under sommaren när det finns fästingar, men inte under längre perioder eftersom man inte riktigt vet om det kan skada även i mindre mängder.

Den låter bra förutom vitlöken då,jag ger B vitamin och chevinal året runt dock:d

okej, men alltså varför ger man vitlök igentligen? vad är det i hästens kropp som skulle ta skada av det, respektive bli bättre??

okej, men alltså varför ger man vitlök igentligen? vad är det i hästens kropp som skulle ta skada av det, respektive bli bättre??
Läs trådarna om nedbrytning av röda blodkroppar hos djur pga av vitlök! Vitlök lär också enligt reklamen kunna döda bakterier - hästars tarmflora lär därför enligt vissa kunna störas. Verkar inte finnas några styrkta fördelar med att ge vitlök - bara nackdelar.

Med ett bra grovfoder (hö/ensilage) så behöver du inget annat utom möjligen selen.

Jag gav lite vitlök föur bara under sommaren för att göra hästarna mindre attraktiva för fästingar. Att blanda i pulver under hela året har jag aldrig riktigt sett poängen med eller någon positiv effekt. Har dock inte kommit på tanken att prova själv. Jag själv däremot äter en massa vitlök bara för att det är gott;)

Men det är ju lurendrejeri isånafall. Hööks säljer ju t.ex. flarn eller pulver (har inte så stor koll) för en slant...

Men det är ju lurendrejeri isånafall.
Folk vill bli lurade. Stora delen av branschen lever på hästägares osäkerhet och okunskap. Som hästägare vill alla självklart att hästen ska må så bra som möjligt. Grupptryck och reklam spelar också stor roll. Vi lägger stora pengar på våra hästar. Har man köpt en tillsats för 500:- så är det svårt att erkänna att den inte har någon inverkan på hästen, mentalt vill man att tillsatsen ska ha positiv effekt. Ibland är det så att den extra tid man lägger på hästen i samband med att man masserar in eller tittar om fodertillsatsen ger positiva effekter.

Förvånande nog är många beredda att köpa tillsatser för 1000-tals kronor men tycker att en grovfoderanalys för 400:- är för dyr.

Liknande trådar

S
Foder & Strö Hade tänkt lägga upp ett ny foderstat nu inför vintern efter betet. Vad tror ni om att ge: KRAFFT (grund) Betfor Mineraler...
Svar
3
· Visningar
994
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka