Extra "tillsatser" till krafftfodret

S

SuperSpringBoy

Hade tänkt lägga upp ett ny foderstat nu inför vintern efter betet. Vad tror ni om att ge:
KRAFFT (grund)
Betfor
Mineraler
Brännässlor (har torkat och malt egen nu på sommaren)
Vitlöksklyftor
Rapsolja
Samt B-vitamin i sirapskonsistens under sättning och fällning av päls?

Det blir inga nackdelar för mig att det blir så många olika saker att köpa in, jag vill bara veta vad ni har för åsikter om alla dom här sakerna. Tacksam för svar:)

Sv: Extra "tillsatser" till krafftfodret

Jag skulle ju direkt skippa vitlöken. Det är inte nyttigt för hästar. Sen kan man ju fråga sig hur nödvändig oljan är. Är hästen mager?
Brännässlor vet jag inget om. Varför ger du det?

Brännässlorna innehåller alla vitaminer. Jaha har hört att vitlök skullle vara väldigt bra. Varför är inte vitlöken nyttig? måste väl vara bra för dom precis som den är för oss!?

Sorry, jag var visst lite överdriven vad gäller vitlöken. Citatet nedan har jag tagit från Agrias frågesida.

"Hästar tål också att äta vitlök, men i rimliga mängder. Det man visat genom forskningen är att hästar om de får fri tillgång på frystorkad vitlök äter tillräckligt mycket för att orsaka "blodbrist" En "blodbrist" som normaliseras 5 veckor efter att man slutat ge det. Vad i vitlöken som orsakar problemet, har man inte visat."

Listigt med nässlorna. Du måste samlat på dig ordentligt om det ska räcka hela vintern.

Brännässlorna innehåller alla vitaminer. Jaha har hört att vitlök skullle vara väldigt bra. Varför är inte vitlöken nyttig? måste väl vara bra för dom precis som den är för oss!?

Ta och sök på vitlök här på forumet så kommer du att få svar på dina frågor. Vitlök är INTE bra för hästar- bara för att något är nyttigt för hästar betyder det inte automatiskt att det är bra för hästar. Varför riskera att ge sin häst anemi?

Jag antar att du har gott om pengar och tid eftersom du vill ge så mycket tillsatser. Det som du däremot inte anger för att vi ska kunna säga om något av det du räknar upp är hur ditt grovfoder ser ut! Jag utgår från att du har analysvärden, annars är det rätt meninslöst att göra en foderstat.

Hur ser hö-värdena ut? Svårt att säga något alls om kraftfodret annars.

nja, fem ordentilga knippen som jag hänger upp i två/tre veckor. sedan åker kökskvarnen fram, fick till 3 liter i år. hur gör man en hö-analys? vad/vilka ska man kontakta, är det verkligen nödvändigt?

Att veta vad höet har för värden är ju grunden för att bygga foderstaten, din häst kanske inte ens behöver nåt extra. Du tar prover från 5 balar och få med så många olika strån som möjligt. Sen skickar du in det till tex Analycen. Gå in på Analycens hemsida så kan du beställa emballage gratis där.

Inga av de tillskottsfodrena kostar mycket, snarare de billigaste av dem..det dyraste är b-vitamminerna och de ges ju bara under begränsad tid. Inga av dessa skadar iaf om de ges i rimliga mängder..

okej, kostar analysen mycket?

jaja, men tyck inte att jag är dum nu men tror ni inte att han får i sig allt som han ska om han får det jag har skrivit? jag menar hade aldrig hört talas om det förut och det har ju gått bra alla andra år utan analysen. För (om jag har fattat det rätt!?) den måste man alltså göra om varje år, efter den nya skörden?

Det stämmer att man måste göra en hö-analys på varje ny skörd.

Det är ju helt upp till var och en vad man vill göra, själv känner jag mig tryggare med en analys även om jag inte nogräknar foderstat, däremot vill jag ha en bra överblick så det inte blir över- eller underskott av något.

jaja, men tyck inte att jag är dum nu men tror ni inte att han får i sig allt som han ska om han får det jag har skrivit?

Absolut inte om du skulle ha ett hö med låga proteinvärden. Då är de tillskott du räknar upp helt olämpliga. I stället skulle du behöva ge ett proteintätt tillskottsfoder. Annars tappar hästen sina muskler. HH

Men säg att jag skulle göra en analys, hur vet jag vad som är lämpligt för min häst?

Du har ingen som är kunnig inom foder i din bekantskapskrets?

Näe, det är därför jag frågar här:)

Men säg att jag skulle göra en analys, hur vet jag vad som är lämpligt för min häst?

Du frågar oss här! ;) Här finns många kunniga.
Sen kommer du att lära dig själv så småningom också om du bara vill ta till dig vetenskaplig kunskap. Du kan ju också själv köpa boken "Hästens näringsbehov och utfodring" och läsa på! *tips* Den kostar bara ca 150kr och den har man mycket hjälp av.

Jag kan börja med att berätta att i HÖ (lite annat i hösilage då torrsubstanshalten varierar väldigt mycket) är normalvärden ca 7-8MJ per kg foder och 40-60gram smältbart råprotein per kg foder.

Sen brukar man kolla om det är tillräckligt många gram smältbart råprotein per MJ (det ska vara 6gram minst enligt svensk forskning) och det gör man genom att dela proteinmängden, t ex 45gram, med energimängden, t ex 8MJ. 45 delat på 8 = 5.6. En aning för lågt men acceptabelt (resultatet ska helst bli 6 eller över).
Detta är för att man ska slippa ge kraftfoder. Har man ett hö med en bra kvot behöver man oftast inte ge kraftfoder förutom till mycket svårfödda/kräsna hästar.
Skulle kvoten vara lägre än 5.5 i ett hö får man tillsätta proteinfodermedel. Annars riskerar hästen att tappa muskler och det brukar synas på vårkanten med tunn överlinje (toppig rygg, kors, ev stor buk).
Det är ganska vanligt med hö som innehåller väldigt låga proteinvärden (särskilt i sent skördat hö) så därför tycker jag att det är viktigt med analys! Dessutom kan det visa sig att det är ett bra hö, med bra kvot, och det enda du behöver lägag till är ett mineralfoder (inte alltid det heller behövs). Blir ekonomiskt o bra! ;)

Vitaminer brukar det finnas gott om i hö o andra grovfoder, fram till vårkanten iaf. Sen börjar de försvinna... DÅ kan man ge ett ev. vitamintillskott!
Dessutom innehåller de flesta mineralfoder vitaminer så att ge brännässlor i det syftet känns onödigt, tycker jag.

Förresten så är det viktigt också att veta vad höet du ger hästen har för mineralvärden. Det är nämligen viktigt att inte det är mer fosfor än kalcium (då äts kalciumet upp av fosforen och hästen får kalciumbrist!). Det ska vara rätt balans mellan kalcium och fosfor för att de inte ska störa varandras upptag!
Så vill man ge hästen en optimal foderstat är det viktigt med analys. Och jag tycker du verkar vilja det men med okunskap o fel medel.

J
Brännässlor vet jag inget om. Varför ger du det?

Nässlor är mycket rika på C-vitamin, järn, natrium, protein och fibrer. Detta gör att nässlor är ett bra stärkande medel. Det är lämpligt vid anemi, eftersom nässlan ger både järn och vitamin C (gör att kroppen kan tillgodogöra sig järnet). Nässlor stimulerar cirkulationen, vilet är en fördel vid fång, reumatism och artrit.

En del hästar kan få allergiska reaktioner på nässlor (få nässelfeber). Då slutar man ge hästen nässlor så går det över inom 24 timmar.

Liknande trådar

S
Foder & Strö Hade tänkt lägga upp ett ny foderstat nu inför vintern efter betet. Vad tror ni om att ge: KRAFFT (grund) Betfor Mineraler...
Svar
3
· Visningar
994
Senast: milly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka