Extra salt??

I

IslaBonita

På Hippocampus står det att svettförlusten vid 30 minuters travarbete behöver tas igen med 45 g salt, förutom saltstenen. Har jag tolkat det rätt? Har aldrig hört om någon som ger extra salt?

Sv: Extra salt??

Man bör absolut ge extra salt om hästen utför sånt arbete så den svettas. De förlorar mer salt än man tror, och eftersom salt har med kroppens vätskebalans att göra så är det viktigt.
Fälttävlans- galopp- och travhästar kan behöva upp emot en deciliter löst salt i fodret och/eller vattnet om de jobbas hårt en varm sommardag.

På Hippocampus står det att svettförlusten vid 30 minuters travarbete behöver tas igen med 45 g salt, förutom saltstenen. Har jag tolkat det rätt? Har aldrig hört om någon som ger extra salt?

Du kan räkna med att en häst i medelhårt arbete vid temperaturer mellan ca. 10 – 20 grader förlorar ca. 10 ml svett per kilo kroppsvikt i timmen. En häst som väger 500 kg förlorar således 10 x 500 = 5000 ml, dvs. ca 5 liter/timme.

Svett innehåller ca. 2,8 g natrium per liter och hästen förlorar således ca. 2,8 x 5 = 14 g natrium.

Salt innehåller 39% natrium och 61% klorid. Du behöver därför ge 14/0.39 = 36 g salt för att ersätta det natrium som hästen förlorar i svett under 1 timmas medelhårt arbete.

Svett innehåller ca. 5,3 g klorid per liter och hästen förlorar således ca. 5,3 x 5 = 26,5 g klorid.

Du behöver därför ge 26,5/0.61 = 43 g salt för att ersätta den klorid som hästen förlorar i svett under 1 timmas medelhårt arbete.

Så 45 g salt för 30 min medelhårt arbete är nog dubbelt så mycket som egentligen behövs.

Det är dock jätteviktigt att hästen får det salttillskott den behöver. Det räcker INTE med en saltsten i hagen. Arbetar hästen så måste man ge den extra salt i fodret.

Det här är helt ny information för mig:crazy:

Vad ger ni för typ av salt då? Vanligt bordssalt eller? Saltar ni i maten?

Ja, vanligt bordssalt. Man kan ju även köpa säckar från foderföretag.
Jag ger i krubban.

Tänk på att det ska vara salt utan Jod tillsatt.

Finns att köpa lite större säckar där du köper foder.

Jag ger salt från Kr**ft. Men även jag håller på att läsa på ang. mängd, tillfällen osv så jag uppskattar ditt inlägg spaderÄss :) Tack :bow:

Tänk på att det ska vara salt utan Jod tillsatt.

Det beror väl på om man ger jod i annan form i fodret. Jodbehovet för en 500 kg häst är ca. 3,5 mg och vanligtvis finns inte tillräckligt med jod i grovfodret så man måste ge extra jod. Jodsalt är ett enkelt sätt att tillföra extra jod i foderstaten.

Men även jag håller på att läsa på ang. mängd, tillfällen osv så jag uppskattar ditt inlägg spaderÄss :) Tack :bow:

Då ska du också veta att hästen har ett underhållsbehov av natrium som är 0,02 g per kg kroppsvikt och dag. En häst som väger 500 kg har därför underhållsbehovet 0,02 x 500 = 10 g Na per dag. Det totala behovet av natrium får du om du lägger ihop underhållsbehovet med svetförluster p.g.a arbete.

Det beror väl på om man ger jod i annan form i fodret. Jodbehovet för en 500 kg häst är ca. 3,5 mg och vanligtvis finns inte tillräckligt med jod i grovfodret så man måste ge extra jod. Jodsalt är ett enkelt sätt att tillföra extra jod i foderstaten.

Det var dumt av mig att uttrycka mig så. Utgick ifrån att hästen fick mineraler separat eftersom min får det.

Det var dumt av mig att uttrycka mig så. Utgick ifrån att hästen fick mineraler separat eftersom min får det.

Jodbehovet för en häst är enligt NRC 2007 (som är en modernare utfodringsnorm än den svenska) 0,007 mg per kg kroppsvikt i underhållsbehov vilket ger 0,007 x 500 = 3,5 mg jod per dag för en 500 kg häst.

Många färdigblandade mineraltillskott innehåller ingen jod alls. Che …. P… som många tycks använda innehåller endast 0,5 mg jod per 25 ml. Det fattas således 3 mg jod i foderstaten om man inte har någon annan ”jodkälla”.

Jod är en superviktig mineral för att sköldkörteln och metabolismen ska fungera.

Nä, Chevinal plus har jag begripit är fullständigt värdelöst att ge som mineralfoder.

Å andra sidan vad gäller Jod-biten så är den sorten jag ger, VItafor Solid inte mycket bättre. Då jag nu räknade och fick hästens dos till 1,95 mg/dag och han väger mer än 500 kg.

Senast ändrad:

KL: Och jag har varken jod eller natrium i något foder :o

Om man ger en matsked jodsalt per dag som ungefär är underhållsbehovet av salt för en stor häst så blir det 0.75 mg jod och det blir ju inte för mycket i alla fall.

Nu har varje fall jag lärt mig något nytt! Men jag kan inte låta bli att undra - genom hela mitt liv har ingen gett sina hästar extra salt, varken fritids eller tävlingshästar... Har ni samma erfarenhet som jag?

Jag får nästan för mig att det tidigare har varit mer aktuellt inom tävlingsvärlden? Jag kan ha fel, men jag håller med dig IslaBonita. Eftersom jag själv inte tävlat och tränat för det i så stor skala tidigare, och först för ett par år sedan blev "introducerad i saltvärlden, kanske det har ett samband. Att det liksom mer och mer kommit på tal och vuxit sig ut även över den övriga hästvärlden.

Ja, jag vet inte, jag morgonflummar :D Men som sagt, när jag var liten och fram tills för fyra-fem år sedan hörde man aldrig talas om det, men då höll jag mig inom en annan del av hästvärlden också.

Om man ger en matsked jodsalt per dag som ungefär är underhållsbehovet av salt för en stor häst så blir det 0.75 mg jod och det blir ju inte för mycket i alla fall.

Svenskt jodsalt innehåller 5 mg jod per 100 g salt. Man måste således ge 3,5/0,05 = 70 g jodsalt/dag för att täcka hela behovet för en 500 kg häst som endast gör lätt arbete. Detta motsvarar drygt 3 matskedar jodsalt/dag.

Hö och annat foder kan dock innehålla mindre mängder av jod. Ger man tillskott som innehåller jod ska man naturligtvis ta hänsyn till detta. Det är dock inte farligt att bortse från den jod som kan finnas i grovfodret. I en tysk undersökning gav man hästar upp till 0,08 mg jod per kilo kroppsvikt (motsvarande 40 mg för en 500 kg häst, dvs. 10 ggr över behovet) utan att observera någon negativ inverkan på sköldkörtelhormonerna. Jodöverskottet utsöndrades i urinen:

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/6/1767S

Tack för länken :bow:

Ska läsa ordentligt.

Nu får min mineraltillskott som ger 1.95 mg jod per dag så jag behöver inte fläska på med så mycket salt.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
63 453
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 380
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 306
Senast: Lillebjörn
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka