I
IslaBonita
På Hippocampus står det att svettförlusten vid 30 minuters travarbete behöver tas igen med 45 g salt, förutom saltstenen. Har jag tolkat det rätt? Har aldrig hört om någon som ger extra salt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På Hippocampus står det att svettförlusten vid 30 minuters travarbete behöver tas igen med 45 g salt, förutom saltstenen. Har jag tolkat det rätt? Har aldrig hört om någon som ger extra salt?
Tänk på att det ska vara salt utan Jod tillsatt.
Men även jag håller på att läsa på ang. mängd, tillfällen osv så jag uppskattar ditt inlägg spaderÄss Tack
Det beror väl på om man ger jod i annan form i fodret. Jodbehovet för en 500 kg häst är ca. 3,5 mg och vanligtvis finns inte tillräckligt med jod i grovfodret så man måste ge extra jod. Jodsalt är ett enkelt sätt att tillföra extra jod i foderstaten.
Det här är helt ny information för mig
Vad ger ni för typ av salt då? Vanligt bordssalt eller? Saltar ni i maten?
Det var dumt av mig att uttrycka mig så. Utgick ifrån att hästen fick mineraler separat eftersom min får det.
Om man ger en matsked jodsalt per dag som ungefär är underhållsbehovet av salt för en stor häst så blir det 0.75 mg jod och det blir ju inte för mycket i alla fall.