Extra mat i kylan

Korven

Trådstartare
Hur mycket extra måste man ge hästar som går ute dygnet runt som inte har fri tillgång till hö eller silage? Jag har för mig ett kilo per grad under -10 under ett dygn. Har varit på en föreläsning men slängt anteckningarna. Nu är det aktuellt i mitt nya stall, typiskt.
 
Sv: Extra mat i kylan

En häst som är van att vara ute och har oskadad päls behöver inte öka sitt energi intag förrän vid ca 15 minusgrader eller när effekten av vind och temperatur är under 15 minus. Därefter hehöver den 2,5 % mer energi per ytterligare minusgrad Celsius. Viktigt med mkt stråfoder, därifrån kommer värmen. Kan möjligen variera litet på raser - olika mkt luft i hårstråna - men inte mycket.
 
Sv: Extra mat i kylan

Ytterligare en sak som sparar energi, så att man inte behöver fodra ihjäl hästen, är att ge hästen varmt vatten - speciellt om den äter hösilage. Det går mycket vätska och energi åt att värma fruset hösilage.
 
Sv: Extra mat i kylan

Mina har förvisso fri tillgång, men jag ser ju när förbrukningen ökar. Och det är ingen märkbar skillnad i foderintag vid minus fem och minus 15. Vid minus 20 någonstans däremot ökar förbruket märkbart och ju kallare dte blir dessto mer ökar det (dvs dessto mer äter de).

Inte stet någon som helst skillnad om de får varmt vatten eller kallt vatten i hur mycket de äter (de har hösilage), däremot dricker de bättre om de får ljummet vatten, men de äter varken mer eller mindre eller fryser mer eller mindre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
831
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 157
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp