Extra foder vid lödrift

D

daysi

Min pålla (lättfött vblsto 18 år) skall sättas i lösdrift till hösten. Jag trodde de skulle gå på fri tillgång på grovfoder, men troligen blir det inte så nu (det hade inte funkat förra vintern, hästarna rullade fram och var superfeta). Nu ska de istället fodras, plus att de får obegränsat med havrehalm att mumsa på. De har ligghall att gå in i och mycket skydd i hagen.

Nu undrar jag lite - för att hon ska hålla sig så bra som det bara går på lösdriften utan att frysa, vad bör jag ge henne för foder? Något med mycket energi, som havre eller KRAFFT SPORT, eller mycket proteiner (lusern) eller både och? Hon ska få ha täcke på sig vid nederbörd, värre blåst eller kyla.

Vad tror ni är bäst? Har ju ännu inga värden på höet/silaget, men grundfrågan är egentligen om man ska ge mer energi eller protein än "vanligt" och isåfall i vilken form?

Sv: Extra foder vid lödrift

Om dom har halm så är det tuggandet i sig som håller dom varma. Faller hästen ändå ur så får man ge mera kraft eller fodra vid sidan om , som jag fick göra. All tid som jag var i stallet utom ridning gick åt till att tillskottsfodra. Analysen avgör vad du ska ge mera.

Svårt att säga redan nu... Är hon lättfödd eller svårfödd?

Det är en lättfödd dam, nu är hon rätt så tjock av allt sommarbete... Hon har aldrig varit smal, lugn i temperamentet.
Man bör väl fodra upp med mer energi, det går väl åt energi till att hålla sig varm? Gud, vilken dålig koll jag har på näringsläran,.... :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 223
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix