Sv: Exteriör

Du kan se på ett föl hur halsansättningen är. Om den är låg skulle jag tänka mig för. Överlinjen på halsen kan beroende på ålder vara tunn o tråkig ibland, men om halsansättningen är bra brukar det ändra sig positivt vad det lider.

13766814.jpg

Hur ser denna ut då?

Omöjligt att säga exakt bara av en bild, ibland blir vinkeln på bilden fel och kortet "ljuger". Sedan behöver man även veta åldern, men nu till bilden. Trevligt föl, välutvecklad, ser för dagen ut att växa varför ngt överbyggd, otroligt vackert huvud, fin i kroppen, bra bog. Ser ut att vara välbenad men där måste man se framifrån.Halsen är i fel vinkel, fölet böjer den mot kameran men den ser inte ut att vara lågt ansatt, däremot möjligen på kortet ngt underhals. Behöver inte vara så, kan vara ögonblicksbild. Nu måste du rätta mig, vad fick ni för kritik på visningen? Vem är fölungen efter, är det fullblod i stoet?

Just när det gäller halsansättningen så ser det på bilden ut som om fölet ärvt mammans tendens till underhals, men annars är det väl inget att anmärka.

Kan man se hur en hästs exteriör kommer bli baserat på hur dom ser ut som föl? Är det "riskabelt" att köpa ett föl? Något man bör tänka på?

Jag tycker du ska åka o titta på så många föl du kan innan du bestämmer dig. Ha någon duktig med dig som kan bedömma hästarna. Ju fler föl du ser ju mer samlar du erfarenheter och kan jämföra. Första fölet som såg ok ut kanske inte ser så bra ut efter man tittat på fler. Gräset är ibland grönare.......
Sen måste du fråga dig själv om DU kan ta hand om ett föl. Där fölet kommer att vara uppstallat, finns det kunniga personer som hanterar hästarna eller är det "alla" (även personer med ingen unghästvana). Finns det jämnåriga lekkamrater till fölet osv.......

Jag är själv på gång att skaffa föl o det är mycket att tänka på. Glöm inte en veterinärbesiktning.
// Linda

Det är ju det, att jag är isf bara intresserad av detta föl. Och att hitta fler frieserföl inom rimligt avstånd är svårt... (för detta fölet åkte vi 70 mil) Är egentligen inte tänkt att jag skulle köpa häst, men så ringde uppfödaren mig och jag blev helt kär... Har inte kollat på fler föl irl, bara på bilder, och han ser ju mycket bra ut om jag jämför med andra. Väldigt jämn och fin i kroppen... Hans mamma var helt underbar med ett fantastiskt steg. Provred mamman också och hon var helt underbar.

På sommaren ska han gå på bete, då finns det jämnåriga lekkompisar. Min häst är också van vid att uppfostra hästar så det kommer bara gå bra. Uppfödaren har försäkrat mig om att hon hjälper mig med inridning och allt sånt om jag vill, det skulle inte vara några problem.
Var han kommer stå vet jag inte än... Letar stallplats...

När man besiktigar, ska man röntga då med?

Jag menade inte att du måste titta på fler föl som du vill köpa. Utan att åka o titta på föl för att se om den du vill köpa är den "bästa".

Normalt sett så röntgar man inte föl. De är inte färdiga i lederna så att tolka bilderna är svårt. Men finns det något speciellt fel för rasen eller det framkommer något på den vanliga besiktningen så kan man röntga.
// Linda

Skulle gissa att fölet blir ganska långt i kroppen och får en kort hals. Halsansättningen och ben ser okej ut från sidan. Bogen blir troligtvis djup och sluttande, med tanke på mammans exteriör. Fin uppsyn! Den ser personlig ut med glimten i ögat! :)

Bogens lutning! Den blir brantare när hästen blir äldre. Den ska vara mycket liggande - nästan horisontell - på fölet om den vuxna hästen ska få ett hyfsat steg fram. En brant bog på ett föl = betydligt sämre gångarter senare.

Ser tydligt hur min 2 åring har ändrat i bogen sen föl, nu är hon ganska brant, men tycker inte hon "lyfter" dåligt på benen för det. Visst ser man det när hon bara lullar, men när hon travar på så går hon fint. Har nu inget emot om hon nu blir lite markbunden sen då hon ska bli western pålle :love:

Föl:
3204029.jpg

Nu som 2 åring:
13719694.jpg

Traven:
13143231.jpg

http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_1/11840000-11849999/640x480/11846014.jpg

Tyvrr finns det ju inte så många frieserföl i Sverige... Nu hade jag iofs bestämt mig för att köpa honom. Säljaren gick ner i pris...
Men så var inte sambon med på det istället :( Känns så jävla tråkigt, för jag vill så gärna ha honom. :( :( :(

Mitt "föl" visades förra året med dessa kommentarer:

Högställd, kvadratisk
Rak hals, djup bog och bål, välformat kors

Vad är bra respektive dåligt med detta?
Hur kan det påverka hans gång?

Här är ett par bilder på honom. Kanske svårt att se på dessa men ni kan ju få en uppfattning om hur han ser ut =)
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04610000-04619999/640x480/4610526.jpg?0
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04060000-04069999/640x480/4069848.jpg?0
1 år
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_17/08590000-08599999/640x480/8598335.jpg?0

Senast ändrad:

Ingen som kan hjälpa mig med mina frågor ovan?
Undrar väl kanske framförallt vad som menas med en djup bog och bål...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 083
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 502
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka