Diabolical_Kitten

Trådstartare
Kan man se hur en hästs exteriör kommer bli baserat på hur dom ser ut som föl? Är det "riskabelt" att köpa ett föl? Något man bör tänka på?

Sv: Exteriör

Jag har hört nåt om att man ser hur dom kommer se ut vid 3veckors ålder och vid tre månaders ålder och sen får man vänta tills dom är tre år. Min 05:a är ju inte tre år än men vid tre veckor och tre månader tyckte jag att han såg ut mer lika dan som när han var föddes. Självklart växer dom olika men en liten riktlinje om hur dom kommer se ut kanske man kan få vid dessa åldrar.
Riskabelt är det väl alltid att köpa häst.... Med ett föl är det ju många år som det kan hända saker på innan man kan börja använda dom. Fast å andra sidan så kan du ju forma din häst som du själv vill!

Kan man se hur en hästs exteriör kommer bli baserat på hur dom ser ut som föl? Är det "riskabelt" att köpa ett föl? Något man bör tänka på?

Bogens lutning! Den blir brantare när hästen blir äldre. Den ska vara mycket liggande - nästan horisontell - på fölet om den vuxna hästen ska få ett hyfsat steg fram. En brant bog på ett föl = betydligt sämre gångarter senare.

Bogens lutning! Den blir brantare när hästen blir äldre. Den ska vara mycket liggande - nästan horisontell - på fölet om den vuxna hästen ska få ett hyfsat steg fram. En brant bog på ett föl = betydligt sämre gångarter senare.

Kan du visa skillnaden på steget på bild? min häst har lite stupande bog, men jag tycker att hennes steg är underbart, hur tycker du att steget ändras?

Kan du visa skillnaden på steget på bild? min häst har lite stupande bog, men jag tycker att hennes steg är underbart, hur tycker du att steget ändras?

Hästen får lägre knälyft och mindre framåtgripande rörelser. Bogfriheten blir hämmad och rörelsemekaniken blir lätt framtung. Ska se om jag kan hitta bilder, hinner inte nu.

Hästen får lägre knälyft och mindre framåtgripande rörelser. Bogfriheten blir hämmad och rörelsemekaniken blir lätt framtung. Ska se om jag kan hitta bilder, hinner inte nu.

OK, men lägre knälyft behöver ju inte betyda sämre steg, jag är distansryttare, jag vill absolut inte under några omständigheter har en häst med höga knälyft... det tar för mkt energi!
Min häst har en otroligt rörlig bog, och trampar fint trots hennes ringa ålder (2 år och 4 månader) sen beror det väl på vad som menas med liggande och stupande, allt ligger ju i betraktarens ögon...
men att hon inte har höga knälyft stämmer...

olika grenar kräver olika saker...

vill gärna se bilder!! alltid kul att lära sig nåt nytt

Ja, så känner jag också. Att vad som helst kan hända innan dom 3 åren har gått tills jag kan börja rida in... Hästen ifråga är en liten frieserhingst som är ca ett halvår gammal.. Och jag är sååå sugen på att köpa honom!

Kan mammans och pappans exteriör ge en fingervisning om hur fölet kommer se ut som vuxen? Och om båda föräldrarna är ca 163 höga, är det möjligt för hästen att bli ca 165-170?
Och ni som kan något om frieser: pappan är inte godkänd på avkommorna än och hittar ingen bedömning från nån premiering eller liknande så jag vet inte vad pappan har fått för siffror på gångarterna och liknande. Vågar man köpa ett föl för ca 70 000 då?

OK, men lägre knälyft behöver ju inte betyda sämre steg, jag är distansryttare, jag vill absolut inte under några omständigheter har en häst med höga knälyft... det tar för mkt energi!

Jag menar att armbågen och överarmen inte kan föras framåt på samma sätt som hos en häst med liggande bog. Steget blir alltså begränsat både uppåt och framåt, särskilt i trav. Jag såg en häst med mycket brant bog i Aachen i juli och blev uppriktigt förvånad att den hästen hade utbildats så högt i dressyr. Den rörde sig "bakom sig med" med hela frampartiet så till den grad att den inte kunde göra travökningar. Det är första gången jag har sett en häst som inte kunnat det på den nivån.
Vad som krävs för distans vet jag inte, men i dressyr är det A och O att hästen har tillräckligt god boglutning.

just när der gäller frieser och stamtavlor...
detta kan säkert ngn annan svara på bättre än mig dock.

men det är alltså en icke godkänd frieserhingst som betäckt?

men jag antar att hingten är visad eftersom du nämner bedömning.
har du ngn aning om den tex har 1 premie, 2 premie, 3 premie etc?

är det en frieseruppfödare som säljer fölet eller ngn annan?

jag pm:ar dig.

Senast ändrad av en moderator:

Det är en godkänd hingst, men det dröjer 2-3 år innan avkommorna bedöms iom att hingsten bara är 5 år.
Ska kolla på hingsten på lördag, och då kan jag prata mer med uppfödaren... Hur som helst lutar det mer och mer åt att jag köper honom :D

ja han va fin! ja på bilderna iaf :-)

får hoppas du tycker om honom då! :)
hoppas han har ett fint namn,,,
dessa friesers kan ha väldigt lustiga namn :-D

Jag menar att armbågen och överarmen inte kan föras framåt på samma sätt som hos en häst med liggande bog. Steget blir alltså begränsat både uppåt och framåt, särskilt i trav. Jag såg en häst med mycket brant bog i Aachen i juli och blev uppriktigt förvånad att den hästen hade utbildats så högt i dressyr. Den rörde sig "bakom sig med" med hela frampartiet så till den grad att den inte kunde göra travökningar. Det är första gången jag har sett en häst som inte kunnat det på den nivån.
Vad som krävs för distans vet jag inte, men i dressyr är det A och O att hästen har tillräckligt god boglutning.

I distans vill man ha ett effektivt och energisnålt steg - absolut inga luftiga steg med mycket knälyft. Titta på hur en arab rör sig, så får du en fingervisning om hur det ska se ut - det är ingen slump att de är bäst på distansritt.

Om hästen du såg tävlades i Aachen kan den väl inte ha varit så oäven som dressyrhäst?

OK, men lägre knälyft behöver ju inte betyda sämre steg

En häst med brantare bog kan ju ändå ha ett någorlunda vägvinnande steg, jag antar att det är det du menar med steg?!
Inom dressyren vill man dock se att hästen kan röra sina framben i framåtgripande rörelser med ordentlig aktion och då måste bogen vara välliggande för att hästen ska få plats.
Det skulle vara intressant och lärorikt att veta vad man inom distansaveln anser vara ett bra steg (förutom vägvinnande):).

Om hästen du såg tävlades i Aachen kan den väl inte ha varit så oäven som dressyrhäst?

Nej, men det är ju betydligt enklare och snabbare att utbilda en häst som har förutsättningar för sporten. Det såg allt annat än luftigt och lätt ut. Att hästen tog sig ända dit berodde på skicklig ridning, vågar jag gissa.

Senast ändrad av en moderator:

I distans vill man ha ett effektivt och energisnålt steg - absolut inga luftiga steg med mycket knälyft.

Som sagt vet jag inget om avel för distans. En brant bog behöver inte vara ett hinder i hoppning heller, men i dressyr är det ett klart handikapp - det kan vi nog vara överens om.

Nej, men ju vet du lite mer i alla fall - man vill alltså inte ha ett luftigt dressyrsteg med mycket knälyft på en distanshäst, utan ett mer energisnålt steg.

Tycker ibland att det tittas alldeles för mycket på hur dressyrhästarna "sprätter" med frambenen, det oh och ah vad bra den rör sig, medan bak är det potatisfåror.

På travare har jag för mig, vill man ha en kort och liggande bog. Och en vägvinnande men enegisnål trav. Mycket motor fram och bak med kort rygg, helst mindre än 30% från bogspets till bärbensknöl.

Tycker ibland att det tittas alldeles för mycket på hur dressyrhästarna "sprätter" med frambenen, det oh och ah vad bra den rör sig, medan bak är det potatisfåror.

Självklart ska en dressyrhäst röra sig bra genom hela kroppen, bakifrån och fram. Det ena utesluter inte det andra. För övrigt är det oerhört snyggt med en välliggande bog, den förbättrar det allmänna intrycket och ger en tjusig resning.

kan ni inte visa lite bilder på bogar som ni anser blir si eller så av stegen m.m?

kul med bilder :-)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 083
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 502
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka