Diabolical_Kitten
Trådstartare
Kan man se hur en hästs exteriör kommer bli baserat på hur dom ser ut som föl? Är det "riskabelt" att köpa ett föl? Något man bör tänka på?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan man se hur en hästs exteriör kommer bli baserat på hur dom ser ut som föl? Är det "riskabelt" att köpa ett föl? Något man bör tänka på?
Bogens lutning! Den blir brantare när hästen blir äldre. Den ska vara mycket liggande - nästan horisontell - på fölet om den vuxna hästen ska få ett hyfsat steg fram. En brant bog på ett föl = betydligt sämre gångarter senare.
Kan du visa skillnaden på steget på bild? min häst har lite stupande bog, men jag tycker att hennes steg är underbart, hur tycker du att steget ändras?
Hästen får lägre knälyft och mindre framåtgripande rörelser. Bogfriheten blir hämmad och rörelsemekaniken blir lätt framtung. Ska se om jag kan hitta bilder, hinner inte nu.
OK, men lägre knälyft behöver ju inte betyda sämre steg, jag är distansryttare, jag vill absolut inte under några omständigheter har en häst med höga knälyft... det tar för mkt energi!
Jag menar att armbågen och överarmen inte kan föras framåt på samma sätt som hos en häst med liggande bog. Steget blir alltså begränsat både uppåt och framåt, särskilt i trav. Jag såg en häst med mycket brant bog i Aachen i juli och blev uppriktigt förvånad att den hästen hade utbildats så högt i dressyr. Den rörde sig "bakom sig med" med hela frampartiet så till den grad att den inte kunde göra travökningar. Det är första gången jag har sett en häst som inte kunnat det på den nivån.
Vad som krävs för distans vet jag inte, men i dressyr är det A och O att hästen har tillräckligt god boglutning.
OK, men lägre knälyft behöver ju inte betyda sämre steg
Om hästen du såg tävlades i Aachen kan den väl inte ha varit så oäven som dressyrhäst?
I distans vill man ha ett effektivt och energisnålt steg - absolut inga luftiga steg med mycket knälyft.
Tycker ibland att det tittas alldeles för mycket på hur dressyrhästarna "sprätter" med frambenen, det oh och ah vad bra den rör sig, medan bak är det potatisfåror.