Oj, ett intressant och mycket omfattande ämne
Det finns ju en del punkter som "gäller" för alla hästar samt en del punkter som kan variera en del beroende på användningsområde för hästen. Utöver det så finns det ju en stor variation av användningsområden för olika hästar så en del saker kan skilja ganska stort från häst till häst -och måste så göra för att föstärka hållbarhet inom olika områden så att säga. Så lite grann har det med vad jag efter också.
Några punkter jag tittar på är benställning - inga större avvikelser, en rak linje framifrån och jag vill inte se vare sig för långa eller för korta kotor. Viktigt att hovvinkeln följer kotan, och särskilt på importer vill jag se att ingen försökt ändra på det naturliga genom att tex försöka "bygga om" till rakare kotor och högre häl vilket är ganska vanligt på gångartshästar. Däremot vill jag gärna ha av naturen lite rakare/mer upprätad linje snarare än för veka! Med måtta givetvis!
Rak linje från bärbensknölen via hasen och längs med skenbenet och jag vill inte se en hög has, gärna att hasen är närmare marken än "tvärtom" så att säga.
Liggande bog, iallfall inte brant, med inte för bred eller låg halsansättning. Lång överlinje/kort underlinje. Inte för grov hals för mig men underhalsar och svanhalsar går bort om det inte är en uppenbar träningsfråga -dvs från långvarig felaktig ridning.
Hovarna är superviktiga för mig, inte för små eller dålig kvalitét. Vill inte ha understuckna trakter och plattfot.
Alla hästar har svagheter/styrkor. Det viktiga är att allt passar ihop och att hästen är balanserad.
Slutligen vill jag se ett vackert huvud men det har ju egentligen inte med exterören att göra, mer pricken över i't.
Kan nämna flera grejer men detta är nog rent spontant dom viktigaste punkterna för mig.