Exteriör styrkor/svagheter

RostKaptenen

Trådstartare
En disskusion på dressyr fick mig att tänka lite!
Vad ser vi som styrkor/svagheter i exteriören hos en häst? Är det samma saker oavsett vilken inriktning/gren vi vill pyssla med? Vad ger en hållbar häst?

Jag skulle gärna se bilder på era hästar där vi sedan kan fundera lite över vad som är styrkor/svagheter hos just denna häst. Kan man utifrån exteriören se hur hästen är att rida? Vad den är avlad för?

Jag börjar med att slänga ut bild på min häst!

4,5 år
musseext2.jpg


6 år
DSC00129.jpg
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Jag tycker att exteriören kan skvallra rätt mycket om hur hästen är att rida. Dock är jag själv inte speciellt duktig
på att avgöra sådant. Det tenderar ju till att hästen inte faller på bogarna om den är byggd med lätthet och i uppförsbacke,
så vida den inte är helt felriden! Likaså en häst som är byggd i nedförsbacke med dåligt ansatt hals, dom tenderar till
att jobba som de är byggda. Det finns ju självklart undantag.

Jag har suttit på en extremt snygg häst från marken som var det gräsligaste jag någonsin ridit runt på. :o
Den var som en träplanka i sidorna och som cement i munnen, men jag påtalade till ägarna att hästen nog antagligen
inte var riktigt frisk, för så ska en frisk och kry häst inte kännas i kroppen.


Men jag tycker att hästar som har högt ansatt hals ger härligare ridkänsla, även om det kan bli lite besvärligare att få
dem att slappna av i en lägre form.

Själv har jag ju en med ganska kort, stabbig och brett ansatt hals. :angel:

Här är en bild på min ponny.

ex.jpg


Utförde promenad/lätt arbete vid tillfället bilden är tagen. 17 år.
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Jag har noll koll på exteriörer, och även om jag rent teoretiskt vet vad som främjar hållbarhet och inte kan jag absolut inte peka ut detsamma på en häst. Kan därmed inte heller påstå att jag lyckats göra några kopplingar mellan några specifika exteriöra detaljer -> ridbarhet.

Själv har jag väl en häst som är själva definitionen av rastypisk, men som sagt, jag vet inte alls vilka för- och nackdelar hon har och vad det gör för hållbarheten. Det jag vet är att hon är lite utåttåad fram och knipt i knäna, men that's it liksom, hals och rygg och länd och bog och grejer kan jag inte ens gissa mig till något om.

6086639762_bda783696f_z.jpg


6153446104_7b70a25243_z.jpg


31476168-1.jpg


I övrigt vore det intressant att veta vad ni som har koll anser om de här två hästarna.

32433414.jpg


32433418.jpg
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Ni ska få nåt att bita i ;)

½år gammal bild
32383918.jpg


1 år gammal bild
32606454.jpg


Svagheter?? Hehe..
 
Senast ändrad:
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Hittade en ny bild också från oktober. Står dock inte helt bra där.. Ville inte riktigt stå stilla och stack iväg helt överlycklig kort efter fotot.. :rofl:

32783022.jpg
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Måste vara det mest extrema jag sett.
Vad är det för ras?

Sadelläget. :eek: Och jag som tycker min har jobbigt sadelläge.

Skulle gissa på att den är svår att få med bakbenen på? Kanske vill springa i två delar och inte sitta ihop vid ridning?
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Måste vara det mest extrema jag sett.
Vad är det för ras?

Sadelläget. :eek: Och jag som tycker min har jobbigt sadelläge.

Skulle gissa på att den är svår att få med bakbenen på? Kanske vill springa i två delar och inte sitta ihop vid ridning?

Haha jag satt o också och gapade över sadelläget! :eek:

Skulle gärna se en bild med sadel på..
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Måste vara det mest extrema jag sett.
Vad är det för ras?

Sadelläget. :eek: Och jag som tycker min har jobbigt sadelläge.

Skulle gissa på att den är svår att få med bakbenen på? Kanske vill springa i två delar och inte sitta ihop vid ridning?

Haha ja han har nog en lätt udda exteriör!!

Du har precis rätt. Svårt/jobbigt att få med bakbenen och då såklart svår som sjutton att rida ihop. Faller isär speciellt i galoppen, där han fortf inte har fått styrka. Visst han är jobbig i alla gångarter men galoppen är värst. Blir gärna lång och tung.

Haha ja du.. Sadlar. Jag har gråtit BLOD över dessa jävla sadlar. Många sadelprovare som gått bet och några sagt att jag borde köra in han. ;) Och tyvärr många som blivit jättenöjd (antagligen låtsas för de inte kan komma på bättre) över att tycka en på tok för rak och lång sadel sitter som en smäck!:crazy: Men jag har hittat en underbar sadelprovare som gjort allt för att fixa sadlar åt oss. Så nu har vi två som ligger jättebra. Lite problem med att dressyren åker fram lite men efter lite mixtrande så verkar det lovande.

Jag kan lova att jag svär inte längre över min tidigare häst som hade ''svårt'' sadelläge. Jag önskar att jag hade hennes rygg att leta sadlar åt idag.. ;)

Det är korsning KWPN och Dansk Oldenborgare. Reggad som Dansk Pinto. Men ja, halvblodsraser. Så han borde inte se ut såhär! Men han fick väl skräpdelarna som var kvar och nån satte ihop dem i brist på annat. Hehe :p

Haha jag satt o också och gapade över sadelläget! :eek:

Skulle gärna se en bild med sadel på..

Kan ta bild med sadel på imorgon. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Håller med tidigare att man iallafall kan få ett hum om hur en häst är att rida av att se på exteriören. Självklart finns det undantag i allt men ett ungefärligt hum iallfall.

Nyaste bilden jag har på min 4-åring. Lite muskelfattig för tillfället tyvärr men det jobbas på. (lite synd att han inte har "öppnat" sidan mer, för här ser han lite ihopkrupen ut)

_har_star_jag_nere_i_ett_dike_for_att_han_ska_fa_plats_pa_bilden_inte_latt_att_bade_halla_i_hasten.jpg
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Nu kommer det bilder med sadel på. Men alltså! Jag chockas lika mycket varje gång över hur jävla fet han alltid ser ut med sadel på :crazy: Sadlarna bygger så pass att det ser ut som han ser ''normal'' ut i överlinjen med sadeln på, men istället ser ju magen ut att hänga till fördärvelse.. Konstant bantning står hästen på som är äckligt lättfödd, men är han väldigt överviktig?? Jag blir så jäkla hemmablind tyvärr fast jag verkligen försöker hålla stenkoll på vikten. Men hemmablindheten gör det svårt att hänga med innan det blir för uppenbart. Men fick påpassning av ET'n i måndags att det var dags att banta ner han igen. Så ja, bevisligen är han för tjock. Stackarn får ju inge å äta nu när det blir hårdbantning.


Hoppsadeln på
32850966.jpg


32850967.jpg


32850965.jpg


Dressyren
32850969.jpg


32850971.jpg


32850975.jpg


32850973.jpg


Ja han ser ut som en tjock tunna med sadel när han står och hänger i ryggen på gången. Ser väl lite normalare ut i arbete när han håller upp magen lite. Men ser han lika tjock ut utan?
32850977.jpg


Dressyrsadeln är jag fortfarande lite kluven om den verkligen ligger hundra. Ligger lite lätt i bakvikt, men den har fortfarande inte satt sig i stoppningen ännu. Är bara riden i ca 10 gånger. Helt ny innan. Så sadelprovaren vill att jag väntar ut den. Var samma sak med hoppsadeln innan när den var ny. Nu vet jag att den ligger hundra på honom. Så hundra en sadel kan ligga på den ryggen då...

Men ja det blir ju att kompromissa med det mesta. De är väl egentligen lite för långa, men de lättar av tidigt iomedd att bägge har kraftigt rundade bossor och bom. Sadelprovaren vill absolut inte att jag har mindre sadlar då han anser att det är farligare att ha små sadlar (om ryttaren inte får plats i dem vill säga) för då hamnar vikten på bakre delen av bommen och skadar länd och bakre del av rygg mer än om sadeln är något lång men vikten hamnar i mitten där den ska när ryttaren får plats i den.
Gjordarna hamnar lite för långt bak egentligen, men går inte att lägga dem längre fram då han klämmer armbågarna och så dras sadlarna fram lite. Så gjordarna ligger så långt fram de kan. är svängda båda två för att försöka möta upp sadlarna som ligger väldigt långt bak till förhållande för sadelgjordsläget.

Båda sadlarna är uppaddade för att komma upp och ge plats åt manke då cutback inte funkar åt honom. Då hamnar balanspunkten för långt bak på ryggen och då tar länden stryk. Så han måste ha sadlar med balanspunkt långt fram och då får man stryka cutbacken.

Så ja helt lätt är det inte. Som sagt kompromissa här och där tills vi hittat de sadlar som gör minst skada. Och han verkar väldigt nöjd med dem. Iafl hoppsadeln, den rör han sig väldigt fritt och ledigt i. Dressyren är jag inte helt säker på ännu just pga bakvikten, men den får en inridningstid så får jag se hur pass den anpassar sig när stoppning och sadel satt sig som de ska. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Intressant fråga! Jag har ingen egen häst så jag äger inte nedanstående hästar. De är halvsyskon med helt olika exteriör, t.ex. är ju ryggarna helt olika. Jag vet ju vilken jag föredrar men det vore kul att höra era tankegångar om dem.

Häst 1
attachment.php


Häst 2
attachment.php
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Jag är onekligen också väldigt fascinerad, hade inte en aning om att din häst såg ut så! :D Har ju bara sett bilder med sadel å ryttare på ;) Jag som tycker att min kuse har KORT rygg men .. va fan :eek: :p
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Här är min kuse, lämnar det osagt vad han används till för tillfället.

Här är han 3 år
Belmonts_uppstlld4.jpg


Här är han 5 år
15november-1111.jpg

Belmont_30december3.jpg
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Jag är onekligen också väldigt fascinerad, hade inte en aning om att din häst såg ut så! :D Har ju bara sett bilder med sadel å ryttare på ;) Jag som tycker att min kuse har KORT rygg men .. va fan :eek: :p

Haha nä du det är ingen som ens anar det. För han ser ju rätt normal ut med sadel på. Det enda är ju att han har lite väl vinklade och långa bakben, men det är inte så mycket att haka upp sig. Men tar man av sadeln så håller folk på trilla baklänges. :D Haha Ja du inte fan har han lång rygg iafl! Helt otroligt att jag ens fått en sadel att funka på honom och att han dessutom blir bättre och bättre i ryggen med dem. :)
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Jag gillar din häst! Tycker att den har fin modell, ser härlig ut att rida. Kommer bli mycket flott med mer muskler.
Skulle gissa på att han rör sig lätt i alla tre gångarterna? Har han fina framben, ser ut att kunna ha fin knäaktion?
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Haha nä du det är ingen som ens anar det. För han ser ju rätt normal ut med sadel på. Det enda är ju att han har lite väl vinklade och långa bakben, men det är inte så mycket att haka upp sig. Men tar man av sadeln så håller folk på trilla baklänges. :D Haha Ja du inte fan har han lång rygg iafl! Helt otroligt att jag ens fått en sadel att funka på honom och att han dessutom blir bättre och bättre i ryggen med dem. :)

Herregud de kan jag förstå :D Jag är nog fortfarande lite i chock faktiskt :p
 
Sv: Exteriör styrkor/svagheter

Herregud de kan jag förstå :D Jag är nog fortfarande lite i chock faktiskt :p

Ja jo det var jag hela första året!! Jag höll på dö när ägaren drog av han täcket när jag var och tittade på han. Satt i sadelkammaren och lipade när jag skulle byta om för provridningen och skrek rakt ut till min kompis ''vad fan ska jag göra? Den där går ju för fan inte å rida på''.. haha
Kan ju lätt säga att det var enbart pga att jag tyckte synd om han då han var i bedrövligt skick och jättehalt och skulle ''rädda'' han. Vilken jävla klycha!! Haha ;) Men en häst med hans hjärta och psyke är värd en chans. :)
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp