Sv: Exteriör styrkor/svagheter
Nu kommer det bilder med sadel på. Men alltså! Jag chockas lika mycket varje gång över hur jävla fet han alltid ser ut med sadel på
Sadlarna bygger så pass att det ser ut som han ser ''normal'' ut i överlinjen med sadeln på, men istället ser ju magen ut att hänga till fördärvelse.. Konstant bantning står hästen på som är äckligt lättfödd, men är han väldigt överviktig?? Jag blir så jäkla hemmablind tyvärr fast jag verkligen försöker hålla stenkoll på vikten. Men hemmablindheten gör det svårt att hänga med innan det blir för uppenbart. Men fick påpassning av ET'n i måndags att det var dags att banta ner han igen. Så ja, bevisligen är han för tjock. Stackarn får ju inge å äta nu när det blir hårdbantning.
Hoppsadeln på
Dressyren
Ja han ser ut som en tjock tunna med sadel när han står och hänger i ryggen på gången. Ser väl lite normalare ut i arbete när han håller upp magen lite. Men ser han lika tjock ut utan?
Dressyrsadeln är jag fortfarande lite kluven om den verkligen ligger hundra. Ligger lite lätt i bakvikt, men den har fortfarande inte satt sig i stoppningen ännu. Är bara riden i ca 10 gånger. Helt ny innan. Så sadelprovaren vill att jag väntar ut den. Var samma sak med hoppsadeln innan när den var ny. Nu vet jag att den ligger hundra på honom. Så hundra en sadel kan ligga på den ryggen då...
Men ja det blir ju att kompromissa med det mesta. De är väl egentligen lite för långa, men de lättar av tidigt iomedd att bägge har kraftigt rundade bossor och bom. Sadelprovaren vill absolut inte att jag har mindre sadlar då han anser att det är farligare att ha små sadlar (om ryttaren inte får plats i dem vill säga) för då hamnar vikten på bakre delen av bommen och skadar länd och bakre del av rygg mer än om sadeln är något lång men vikten hamnar i mitten där den ska när ryttaren får plats i den.
Gjordarna hamnar lite för långt bak egentligen, men går inte att lägga dem längre fram då han klämmer armbågarna och så dras sadlarna fram lite. Så gjordarna ligger så långt fram de kan. är svängda båda två för att försöka möta upp sadlarna som ligger väldigt långt bak till förhållande för sadelgjordsläget.
Båda sadlarna är uppaddade för att komma upp och ge plats åt manke då cutback inte funkar åt honom. Då hamnar balanspunkten för långt bak på ryggen och då tar länden stryk. Så han måste ha sadlar med balanspunkt långt fram och då får man stryka cutbacken.
Så ja helt lätt är det inte. Som sagt kompromissa här och där tills vi hittat de sadlar som gör minst skada. Och han verkar väldigt nöjd med dem. Iafl hoppsadeln, den rör han sig väldigt fritt och ledigt i. Dressyren är jag inte helt säker på ännu just pga bakvikten, men den får en inridningstid så får jag se hur pass den anpassar sig när stoppning och sadel satt sig som de ska.