Exteriörbedömning, utställning för korsningshäst?

Tennessee

Trådstartare
Jag har ingen koll alls på detta och har googlat som en dåre men hittar inget, så någon här kanske har koll :)

Finns det exteriörbedömning, utställning, 3-årstest eller liknande för korsningshästar?
 
Problemet är att domare dömer efter en rasstandard. Sådant som benställning gäller ju för alla raser men sådant som typ och gång bedöms ju olika efter vilken rasstandard man dömer efter. T ex ska ju en welsh och ett halvblod trava olika.
 
Problemet är att domare dömer efter en rasstandard. Sådant som benställning gäller ju för alla raser men sådant som typ och gång bedöms ju olika efter vilken rasstandard man dömer efter. T ex ska ju en welsh och ett halvblod trava olika.

Jo jag förstod nästan att det var så :) Men vet att jag har hört något om bedömning på "ridhästtyp" eller liknande, haha. Eller var det ridponny kanske? Någon som vet vad jag talar om? :confused:
 
Jag har ingen koll alls på detta och har googlat som en dåre men hittar inget, så någon här kanske har koll :)

Finns det exteriörbedömning, utställning, 3-årstest eller liknande för korsningshästar?

På inofficiella utställningar så brukar korsningar vara välkomna. Du får googla och se om du hittar någon i din närhet.
Min ska vara med på en inofficiell om en månad men det är bara en träning för våran del innan vi åker på officiella i sommar. Bra att komma ut och öva en gång innan.

På den vi var förra året så gick inte domaren efter någon rasstandard utan kollade på hästen hur den såg ut i sin helhet. Detta året är det dock uppdelat i raser eftersom det var många av varje som är med. Korsningar har en egen kategori detta året.
Men det är ju ingen tävling utan alla får bara en bedömning på sin häst för skojs skull :)
 
På inofficiella utställningar så brukar korsningar vara välkomna. Du får googla och se om du hittar någon i din närhet.
Min ska vara med på en inofficiell om en månad men det är bara en träning för våran del innan vi åker på officiella i sommar. Bra att komma ut och öva en gång innan.

På den vi var förra året så gick inte domaren efter någon rasstandard utan kollade på hästen hur den såg ut i sin helhet. Detta året är det dock uppdelat i raser eftersom det var många av varje som är med. Korsningar har en egen kategori detta året.
Men det är ju ingen tävling utan alla får bara en bedömning på sin häst för skojs skull :)

Åh, det låter ju perfekt. Precis vad jag var ute efter :) Tack för ditt svar!
 
Inofficiella utställningar kan ibland domaren gå efter en viss standard som ridhästtyp, men det är lite olika faktiskt. Eftersom det är en inofficiell utställning så kan arrangörer sätta vilka villkor som den vill. På gott och på ont :)
Vad har du för korsning? Är den registrerad som part bred i någon stambok så kan du ibland delta i utställningar arrangerad i deras regi.
 
Man kan ju göra en exteriörbeskrivning som just ridhästtyp, bra sadelläge, platt kors, vägvinnande skritt, kort och markbunden trav o s v, men inte poängsätta eftersom olika egenskaper värderas olika efter olika rasstandarder.

Jag har t ex varit domarsekreterare på ponnyutställning där ett renrasigt halvblod visades upp, domaren dömde det som ridponny eftersom det ar en ponnyutställning. Den fick ju inte bra på typen eftersom den saknade ponnytyp.
 
Jag tänkte också på tex ASRP's riksutställning i sommar på Bollerup där man har en öppen bedömningsklass för hästar som inte är registrerade inom stamboken. Ställer du ut där så bedöms din häst utifrån standarden för svensk ridponny.

En riksutställning kan vara ganska tuff förstås, så om du inte ställt ut förut kanske det inte ska vara den första du åker iväg på utan träna upp dig på andra utställningar först :-)
 
Jag har ingen koll alls på detta och har googlat som en dåre men hittar inget, så någon här kanske har koll :)

Finns det exteriörbedömning, utställning, 3-årstest eller liknande för korsningshästar?

Var finns du någonstans?
Den jag ska på har fortfarande platser kvar trots att anmälningstiden gått ut, så det går säkert att efteranmäla sig.
Jag finns i södra Halland.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har en supersöt vit playsuit som jag aldrig har använt för jag trivs inte i helvitt så jag hade velat färga den. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
930
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
10 547
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Har alltid velat ha en blodhund till spår, sök och ev. bevakning, men är helt avskräckt pga hälsan och all extra hud…Letade runt lite på...
Svar
8
· Visningar
1 533
Senast: BornAgain
·
Samhälle Har senaste veckan blivit uppringd av 5 för mig okända nummer. (svarar inte på nummer jag inte känner igen) När jag kollar upp dessa...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 691
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp