exsemtäcken, vilket är bäst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lundborg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 132
L

lundborg

Ni som har flug/exsemtäcken till era hästar!
Vilka är egentligen bäst?
mest prisvärda?

jag har köpt ett billigare nu för att testa om hästen blir lugnare av flugtäcke.
Tyvärr finns det ingen magplatta på det.

sen har jag en undran. igår när jag tog av honom täcket så var han statiskt så det knastrade om hela honom.
Han blev naturligtvis jätterädd.
Hjälper det att spreja nått på täcket?

Sv: exsemtäcken, vilket är bäst?

Vi köpte ett från granngården ett hansbo tror jag det är kostade bara 200 kr, köpte det för att vi var osäkra om det var mygg hon reagerade på, nu sen hon haft det har hon knappt blivit biten alls på magen, men vet inte om det beror på täcket lr för att hon bara reagerade på de första insekterna...

oj, det var billigt!
fanns det magplatta till?

Bästa exemtäcket är från Boett. Det är helt klart mest tåligt och man får med lagningsbitar. Man kan beställa spännen resår o dyl vid behov. Dom från Granngården är ok. Det är kopior av Boett. Men inte samma kvalite. Man kan ha lite pälsglans på hästen om den blir statisk. Men borstar i naturmatreal gör inte hästen lika statisk. Flug täcken skyddar inte mot knott och mindre insekter.

Bucas anser jag är det allra bästa. Det finns inga glipor på det sättet där flugorna kan ta sig in vid halsen, det är en bra del över magen som och sitter åt lite för att inget ska komma inemellan..

Våra hästar har gått från panik och full galopp till attkunna slappna av med flugtäckena på.

Har något..om det är horseware eller nåt till ponnyn, det är totalt värdelöst. Lyckligtvis klarar hon sig ändå utan..

Bucastäckena är dyra, men det är det värt. Haft dom på våra två unghingstar som leker och härjar så det står härliga till, trots detta hela täcken.

Flugtäcke: Bucas BUzz Off
EKsemtäcke: Där föredrar jag Everline Busse. Tvåa kommer boett utan tvekan.

vad är skillnaden på ett flug och exsem täcke då?

Flugtäcke är i finmaskigt nät, och täcker mindre del av hästen.

Eksemtäcke är i tyg, och täcker mer av hästen.

ETt flugtäcke kan vissa insekter bita igenom (vilka är beroende på nät), ett eksemtäcke kan de inte det.

Eksemtäcken träs över huvudet på hästen, spänns runt bakbenen och har en stor magplatta samt skydd mellan frambenen.

Insektstäcken tas på som vanligt täcke med hals, kan men behöver inte ha magplatta, spänns inte runt bakbenen och har inget skydd mellan frambenen.

Jag hade Bucas buzz off för 2 år sen och de var totalt värdelösa!
Dålig passform i bogen, hästarna blev statiska av täcket och mygg/knott kunde bita igenom det finmaskiga nätet. dessutom gick de sönder ganska fort.

Nu har jag köpt Horseware Rambo Sweetitch hoody, alla hästarna gick med detta förra sommaren och de är helt klart mycket bättre!
Mycket bättre passform, de blir inte statiska och mygg/knott biter inte genom tyget. och de är hela och fina fortfarande.

Är nog som med det mesta, väldigt olika erfarenheter.

Bucas går sönder om de kliar massor med det, t ex eksemhästar. Annars så har jag haft Buzz Off sen 2001, dvs hunnit igenom några modelländringar, och bromsar biter igenom, inget annat. De håller i snitt 3 säsonger innan de får bytas, och passat fint utan minsta skav på alla mina som haft dem. Dock, med bred bog lär det nog bli dålig passform

Nu blir jag lite förvirrad :confused:, måste man skicka efter Everline Busse
exemtäcke ifrån Tyskland? Skall nog köpa ett sådant efter att ha läst vad
du har skrivit.

Finns nog risk för det, verkar inte som så många tar in det i Sverige?

Men jag PM:ar dig mailadress dit där jag köpte mitt förra året. I år hade han ju växt ur det så skulle köpa ett till, men då hade de inte dem i sortimentet (utan Jacson), men kunde höra med leverantören om det gick att beställa. Dock så hade hon ett begagnat i rätt storlek att sälja, så jag köpte det istället.

Men hör med dem om de kan ta hem eller om du kan få reda på vem generalagenten är (om de inte köpte från Tyskland).

OBS att de är STORA i storlekarna, de anger ju S - M - L, där small är 115 - 125 typ (minns inte exakt, men 125 som högsta angivelse) och det var rejält mycket större än Boett S4. Det jag har nu är M, och det var rejält mkt större än Jacson i 135. Ffa skiljer sig 'djupet' på sidorna, vilket är vad jag gillar skarpt, då det är där det brukar bli knas på min.

Jag har haft både Hööks och Boetts eksemtäcken och Hööks är nästa hälften så billiga, dom jag har har jag tvättat massor med gånger och jag tycker dom håller lika bra som Boetts. Har man haft många täcken genom åren så behöver man inga extra lagningslappar, dom gamla duger bra.

Jag har haft både Hööks och Boetts eksemtäcken och Hööks är nästa hälften så billiga, dom jag har har jag tvättat massor med gånger och jag tycker dom håller lika bra som Boetts. Har man haft många täcken genom åren så behöver man inga extra lagningslappar, dom gamla duger bra.

sitter Hööks täcke bra på hästen?

Ja visst är det så, alla tycker olika.

Mina hästar gick i en hage helt utan träd med sina bucas och de höll några veckor innan de gick sönder.
Sen har vi ingen broms alls här med mycke mygg och knott, och knotten kryper in i de små hålen som är på bucas.
Men på rambo täcket jag har nu är det inga hål som de kan krypa in i.
mina hästar är normala, smala i bogen och de passade inte alls, de fick skav..

Knotten tar sig inte igenom tyget här, däremot lämnar det ju - som alla insektstäcken - en hel del hud att bita på. Genom Rambot (minns inte vad modellen hette, den i grönt nät) bet de rakt igenom dock, dvs hästarna hade bett där täcket suttit, det händer inte med Bucas.

Bromsarna biter bara eksemtäcke på, dock så med Rambotäcket så kom bromsarna in UNDER täcket också, vilket gav totalt panikslagna hästar. Det var lite för 'stelt' eller hur man ska säga? Möjligen nya modeller är bättre, dock faller de på V-knäppningssystemet som inte passar herrn.

Men, är ju tyvärr som med alla andra täcken bara trial and error som gäller för att hitta vad som passar ens hästar bäst. Jag har många ggr av ren snålhet - då jag anser 1500 spänn för myggnät är ett hiskeligt pris - prova andra märken, men slutat med att jag gått tillbaka till Bucas.

Däremot om ponnyn skulle hkunna ha insektstäcke (kan han inte, har eksem så måste ha eksemtäcke) så är jag rätt säker på Bucas i dagsläget inte skulle fungera, han är för grov. När han var ung och tanig fungerade de perfekt dock, tills han började eksemklia, då blev det bara trasor kvar.

Jag hade Bucas buzz off för 2 år sen och de var totalt värdelösa!
Dålig passform i bogen, hästarna blev statiska av täcket och mygg/knott kunde bita igenom det finmaskiga nätet. dessutom gick de sönder ganska fort.

Nu har jag köpt Horseware Rambo Sweetitch hoody, alla hästarna gick med detta förra sommaren och de är helt klart mycket bättre!
Mycket bättre passform, de blir inte statiska och mygg/knott biter inte genom tyget. och de är hela och fina fortfarande.

Ojdå! Vad olika man kan uppfatta dom! Våra sitter perfekt, våra hästar är väl inte superbreda men har ett bra uttrymme vid bogen (hbl) men har aldrig fått skav. och har heller inte gått sönder trots 2 unghinstar som haft dom. Ej heller statiska har de blivit.

Men så är det ju, olika grejer passar olika hästar olika bra!

Jag vet vilket du menar, jag har oxå provat det för många år sen och det fungerade inte alls, var alldeles för glest och stelt..
Men de nya Rambo är suveräna.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill gärna ha tips på torrschampo till min kliiga, oljiga hårbotten. Jag vet inte varför det kliar, trott på torrhet men jag är nu...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: Jahopp
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 671
Senast: Fiorano
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 479
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka