Exportröntgen på engelska

nesjla

Trådstartare
Jag skulle behöva hjälp med att förklara på engelska vad en exportröntgen är och vad som ingår. Finns det någon direkt översättning eller är det någon som vet vad de olika delarna som röntgas heter? Det gäller en arab så jag vill ha med cyst + spattröntgen.

Tack på förhand!

/Emma

Sv: Exportröntgen på engelska

Jag tror spatt är spavin.
has = hock
haserna = hocks

cysta är cyst.

Araber är väl benägna att ha cystor i bak knän?

Tack! Såg inte ditt svar förrän nu...
Ja, det är ju en del som visat sig ha cystor nu så man vill kolla upp det ordentligt så det inte är något.

exportröntgen är ett "påfund" här i Sverige som har olika mening beroende på vilken klinik man vänder sig till. brukar ofta vara 10-12 bilder.
utomlands finns inte detta begrepp, man brukar begära allt från 10-48 blder eller ännu mer.

en vanlig 10-bilders exportröntgen (som är en slags översiktsröntgen med en projektion/led eller falang) här i Sverige kan vara:

falanger alla fyra /phalangeal joints all four legs: LM x4 = 4 bilder
strålben bf/distal navicular bones both front feet: DPr55PlDi x 2= 2 bilder
hasar bb/ hocks both hindlimbs: LM x 2 = 2 bilder
bakknä bb/ stifles both hindlimbs: LM x 2 = 2 bilder
tot 10 bilder

ska du lägga till för "cystor bakknän" bli det
bakknä bb/stifles both hindlimbs CaCr x 2 = 2 bilder
tot 12 bilder

tillägg "spattbilder"
hasar bb/hocks both hindlimbs DL45PlM x 2 = 2 bilder
tot 14 bilder

finns oändliga tillägg till detta....

ska man kolla hasarna noggrant blir det t ex 4 bilder på varje has, gäller fö alla leder..
lycka till,
/Evale

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 338
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 190
Senast: MML
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 019
Senast: Kirre
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar