Exportera häst

S

sessna

Hur går det till att exportera häst till Finland.? Vilka papper behövs intyg skatter odyl.

Någin som vet?

Sv: Exportera häst

Finland är med i EU, så det är inget krångligt vad jag vet.

Vad det är för papper som behövs, är beroende på vad det är för häst som ska exporteras. Hästen måste ju bli reggad i Finland i rätt rasförening. Och få anmärkningen här som "exporterad".

Hästen måste också självklart ha sitt pass färdigt, men hur det är med vet. kontroll och vac. ska jag låta vara.

Hör med Jordbruksverket, eller din vet. för mer information.

ok. När vi har sålt så har köparen beställt en lastbil, satt in pengar på mitt konto. Obs det tar 4 dagar innan pengarna kommer in. Sedan så skall den besiktas av en veterinär ansluten till jordbruksverket.Veterinär intyget får ej vara äldre än 24 timmar. Gäller ej då flytten sker en söndag då gäller den från fredagen.

APsset bör man väl alltid ha med?
Men viktigast är väl friskhetsintyg som får vara max dygnet gammalt.

friskhetsintyg + pass är det som behövs, jag exporterade en häst till finland och då hade ägaren även kontrakt med min underskrift med sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 284
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 799
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 127
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras