Export, vad tänka på?

Indiv

Trådstartare
Om man privat (alltså ej företag) ska sälja häst till köpare inom EU, utanför Sverige, vad mer behöver man tänka på än hälsokontroll och besiktning i samband med försäljningen? Hur författar man köpekontrakt med den andra parten (speciellt om den inte talar svenska) och vad gäller OM en köpare skulle ångra sig om några veckor?

Har aldrig sålt häst till annat land, och vill göra detta så seriöst det bara går med noggrann besiktning m m. Röntgen om köparen vill naturligtvis. Gäller ingen "dyr" häst utan under 50 k.
 
Sv: Export, vad tänka på?

När det gäller avtalet/kontraktet så är det väldigt viktigt att man i det avtalar om vilket lands lagstiftning som gäller. Sedan blir det den avtalade lagstiftningen som gäller t ex om köparen ångrar sig eller det finns något fel på hästen. Om den valda lagstiftningen inte tar upp det så avtala också när "risken" tas över av köparen. Så att det är helt klart vem som står risken under transporten dit hästen ska. Avtalet skrivs ju lämpligen på ett språk som bägge parter förstår t ex engelska.
Du behöver också tänka på att hästen ska ha veterinärintyg från en distriktsveterinär innan transporten ur Sverige och att det inte får vara mer 48 timmar gammalt.
 
Sv: Export, vad tänka på?

Tack för svaret! Engelska lät ju rimligt, finns det "färdiga" sådana avtal att köpa tro? Har dock en svensktalande intressent, då får avtalet vara på svenska antar jag? Kan SJV svara på vilka skillnader som finns i lagstiftning mellan Sverige och Finnland?
Hälsointyg/vet.intyg är jag medveten om.
Är lite osäker hur man bär sig åt när hästen har ett överben, välsynligt och finns naturligtvis med i besiktningspappren (det kommer jag verkligen påtala att man ska skriva in), bör ej visa upp något av detta (har inte gjort så förut, inte rötngad dock då veterinären inte funnit det nödvändigt). Men kan det vara en idé att röntga benet i fråga bara för att friskriv sig från eventuella framtida besvär? Bekostats sådant av köpare eller säljare vanligtvis?

Många frågor, men ska man nu sälja vill man ju att det ska gå till rätt och smärtfri för samtliga parter.
 
Sv: Export, vad tänka på?

Hör med Kommerskollegium http://www.kommers.se/ om de kan hjälpa dig med lagstifningen i Finland. Jordbruksverket kan det inte i alla fall utan det ska då vara deras finska motsvarighet.

Om hästen besiktigas här så kommer det ju helt klart att fram gå att den har et överben. Att skriva in det i avtalet är aldrig fel inte heller att berätta det för spekulanterna.
Om du vill ha någon typ av undersökning för att "friskriva" dig så bör du stå för det. Det blir i så fall ditt bevis om något händer i framtiden. Därför ska du stå både som beställare och betalare av undersökningen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 918
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 767
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja en häst som privatperson. I det färdigskrivna köpekontrakt som jag köpt, står det "Detta kontrakt gäller enligt...
Svar
3
· Visningar
1 339
Senast: Rimfaxe
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 365
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp