Explosiv häst

Aslan

Trådstartare
Efter att ha stått i ca två år pgr av föl och skador ska nu stoet sättas igång. För ca tre veckor sedan fick hon in en sticka som ledde till inflammation = penicillinkur. Nu har vi äntligen fått klartecken från vet att vi ska sätta igång henne, på rakt spår.

Och det är lättare sakt än gjort. Hon är så otroligt laddad och explosiv. Jag (försöker) skritta henne för hand då det just nu är förenat med livsfara att sätta sig på henne.

Hon steppar, laddar, dansar, bockar och reser sig så fort hon förstår att vi ska någon annan stans än till och från hagen. Detta eskalerar tills hon är näst intill ohanterbar.

Just nu får hon inte ut något över huvud taget av att skritta för hand mer än att hon snarare riskerar att sträcka/vricka sig eller nått...

Vad fasen gör man? Jag pratade med en bekant om detta och hon föreslog lugnande men jag har total noll erfarenhet om detta.

Hjälp?
 
Sv: Explosiv häst

Kan du tömköra henne?

Inspänningar under magen och fram till bettet + tömkörning fungerar på min, hon hoppar och skuttar men håller sig mestadels nere på marken.

Känns inte så kul att spänna ner henne så men vad gör man, enda sättet att få henne att hålla sig lugn och slappna av några sekunder då och då! :)
 
Sv: Explosiv häst

I tömkörningen blir hon nästan snäppet värre så det la jag ner rätt snabbt. Hon stod mer på två eller inga ben istället för fyra :meh:
 
Sv: Explosiv häst

Prata med veterinären, jag vet många hästar som har behövt lugnande just vid igångsättning när dom tex bara får skritta.

Vi fick lugnande utskrivet till min häst nu som har boxvila och har haft i 3 veckor och ska ha det i 3 veckor till minst med just nu bara 10 minuter skritt för hand om dagen. Och det var inga problem, jag förklarade att jag inte ville droga hästen hela tiden utan bara ge honom lite för att ta bort udden av piggheten när han skulle skrittas för att inte riskera någonting varken för honom eller den som ska promenera med honom.


Jobbade i ett stall där vi hade en häst som vrickat hovleden och han var en mycket explosiv häst, han fick skrittas uppsuttet när han sattes igång, men vi fick spruta honom med plegicil 15 minuter innan varje ridtur för annars var han mer i luften än på marken.
 
Sv: Explosiv häst

Gå fram och tillbaka mellan hage och stall då. Även om det är ett kort avstånd så kan man gå många gånger.
 
Sv: Explosiv häst

Det finns ju idag domosedan i gelform som man lägger under tungan. Jag använde det en period och det funkar riktigt bra. Prata med behandlande veterinär och förklara hur explosiv hon är. Man behöver oftast inte ge speciellt mycket för att de ska stanna på jorden ;)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
482
Träning Efter vad som känns som en evighet så ska nu hästen sättas igång, försiktigt och enligt schema vi fått av vet. Hästen är just nu rätt...
Svar
15
· Visningar
1 584
Senast: MiniLi
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 553
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp