Expert-tips från Islandryttare?

H

Himla

Expert-tips från islandsryttare?
Jag har precis börjat rida en Appaloosa som har en för många okänd(inklusive mig själv till alldeles nyligen) fjärde gångart. Denna heter Indian Shuffle. Hästen flyttar samma sidas fram och bakben samtidigt framåt med en cirklande rörelse. Det är dock en liten fördröjning mellan fram och bakbenets nedsättning så gångarten blir ändå fyrtaktig. Jag har aldrig ridit islandshäst och kan inget om dess gångarter men kanske påminner Indian Shuffle om någon av islandshästens gångarter. Problemet är att hästen alltid börjar "Shuffla" när jag ger travsignal så jag skulle nu vilja veta vilka fysiska signaler ni ger till islandshästarna för de olika gångarterna.
Tänkte att jag skulle lära henne en separat fysisk signal för shuffle så hon inte blandar ihop detta med travsignalen.. Finns det någon som kan komma med tips så vore jag väldigt tacksam!!:bow:

Sv: Expert-tips från Islandryttare?

Det är passgång och beroende på om den har ett driv och svävmoment och är tvåtaktig, så är det flygande pass och då går det undan, de snabbaste Islandshästarna kommer upp i c:a 55 km/h.
Har de inte detta så är det grisepass vilket inte är önskvärt i Islandshästvärlden och det av olika orsaker beroende på vem man frågar :crazy:

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Ja, som sagt är detta alldeles nytt för mig så jag vet inte exakt hur benen rör sig men jag googlade på Appaloosa och Indian Shuffle och hittade massa info om denna gångart, den ska tydligen vara väldigt bekväm under längre distanser och gå relativt snabbt....men det som jag främst skulle vilja veta är vad har ni för signaler till islandshästens olika gångarter, speciellt passgången då? Tänkte att jag kunde använda samma istället för att hitta på en egen signal.

Islandshästen rids i flygande pass korta sträckor (upp till 250 m på tävling) i högt tempo. Indian Shuffle tror jag är passtölt i ganska lågt tempo.

Det är lite beroende om det är ifrån tölt eller galopp. Men om jag håller mig till galoppen vill jag att de ska lägga sig i pass när jag sätter mig ner i galoppen, möjligtvis med lite förhållning i ena tygeln men man är pådrivande för att hålla drivet och farten när det gäller flygande pass. Men det är ju som nämnts korta sträckor då det tar på kraften och man behöver en stark häst med bra balans.
När det gäller grisepass är snarare frågan inom Islandshästfolket hur man inte ska komma i den gångarten :D Men som sagt den är ofta bekväm...

Rolle
IpL

Nu vet jag inte om man ska kalla Indian Shuffle grisepass..tekniken vet jag för lite om men frambenen rör sig alltså i en cirkelrörelse i luften innan de sätts ner i marken..känns lite som att sitta på en torktumlare:D ...
Hittade film på Youtube sökte på Indian Shuffle. Här ser man gångarten tydligt ungefär 22 sekunder in i filmen http://www.youtube.com/watch?v=SQ5lELDohUI . Finns andra klipp på youtube också där man kan se att det kan gå väldigt fort framåt.

Hjälpgivningen jag främst funderade på är nu:

Vilken hjälpgivning ger ni hästen ifrån de olika gångarterna...från:

halt till passgång
skritt till passgång
trav till passgång
galopp till passgång

När jag rider " vanliga" gångarter så öppnar jag enbart upp sätet för att komma igång i skritt och trav och lättar höger eller vänster knä för att galoppera. Behöver en häst tydligare signaler lägger jag i en övergångsperiod även till ett tryck med vaden..detta jobbar jag ju dock bort efterhand då jag i största mån inte vill tillföra spänningar i mig själv eller hästen utan snarare erbjuda avslappning och minimala hjälper.. men hur gör man då med shuffle?(..eller passgång):bow:

halt till passgång Förekommer inte
skritt till passgång Förekommer inte
trav till passgång Förekommer inte
galopp till passgång varierar men det som är önskvärt i flygande pass (supersnabb gångart) och det filmerna visar är någon form av passtölt. Det är inte jämförbart med flygande pass

Se felstil

Ok.. inte så likt flygande pass precis :D...men hur funkar tölten då..kan man göra övergångar till den från samtliga andra gångarter och vad har ni för hjälpgivning till den?:bow:

Hej Himla, jag har en Morgan som också är "gaited". Hennes tölt påminner säkerligen om din hästs. Hon har inga problem dock att hitta tvåtaktig trav men när vi tölttränar är hennes huvud en bra bit högre upp än vid trav och det har hon lärt sig känna skillnad på. Se till så att din häst verkligen bjuder framåt vid övningarna. Ge halvhalter i skritt och driv på så att din häst automatiskt bjuder in i "shufflen", korta steg i taget. Se till att få en låg och framåtbjudande form i skritt innan du ger dig in i trav. Experimentera, beröm vid rätt tillfälle, så ska ni nog snart få haj på det.

Intressant!

Men vad använder du för hjälpgivning när du vill att hon ska tölta?
Den häst jag rider börjar genast med Indian shuffle :banana:(tölt?) när jag ber om övergång till trav.:bump:..Väldigt svårt att få henne att trava, hon väljer alltid Shuffle...så jag är ute efter ett kommando/signal till henne så hon tydligt förstår vad jag ber om. Hur jag ska lära henne att separera signalerna har jag inga problem med men jag vet dock inte vad som är en normal signal till denna gångart.????:confused:
Vilket ben startar gångarten med?
Som sagt öppnar jag bara sätet för att sätta igång skritten och traven = ger hästen fri tillgång till sin rygg.
I tex höger galopp öppnar jag höger knä för att släppa fram det diagonala vänstra bakbenet som startar höger galopp...
Vilket / Vilka ben startar tölten..hur funkar den rent tekniskt?:bow:

I tölten sitter jag mig med mer tyngd i sätet, och flyttar bak den något, men i traven har jag ett lättare säte - om du förstår hur jag menar.. Var ju hemskt svårt att förklara. Vissa lutar sig framåt för att få hästen i trav, hästen kan inte tölta i framvikt, och sen plockar de upp ryggen.

Nu får dom gamla rävarna gärna rätta mig om jag fel.

Är du storhästryttare från grunden så antar jag att du samlar hästen när du gör en övergång till trav. Jag har fått det förklarat för mig från en tränare att storhästryttare ofta har svårt att få islandshästar att trava eftersom dom samlar dom innan dom gör övergången till trav och då får dom oftast islandshästarna att tölta istället.

Prova att inte samla hästen innan du fattar traven så kanske hon travar rent, det kanske är så att du när du ska fatta traven och samlar hästen innan istället faktiskt ger henne rätt signal för Indian Shuffle dvs du behöver inte lära henne en ny "signal".

Ja, jag är oxå inne på det spåret. Prova att få fram hästen på lång tygel och se vad som händer. Travar den i hagen? eler är det så att den knappt alls kan trava? Isåfall får du ju börja med att hitta traven innan du funderar över hjälpgivning. Jag är långt ifrån proffs, men att låta hästen "jogga" över bommar, ut i ojämn terräng, brukar hjälpa den att hitta traven, i vissa fall oxå få dem att ta sig upp för en brant backe.

Brukar man inte jämföra tölten med samlad ökad skritt? Jag tycker att den första videon du visar ser ut som nån sorts markbunden styv/passtaktig tölt(inte ren grisepass). När jag skall tölta så samlar jag upp hästen i en lite högre form(framdelen alltså -inte huvudet!!!), kortar steget i skritten och gasar. När jag skall trava så får hästen gå i en lägre och längre form(kan skilja nån cm bara på tygeln). Vill jag vara övertydlig (behövs ibland) så ställer jag mig i en lättare sits, lägger händerna på manken och "pressar lite" samtidigt som hästen får gå fram lång och låg. Om hästen som du beskriver inte vill ta traven utan hellre väljer den töltliknande gångarten så är träning över bommar/cavaletti ett bra tips, först kanske helst utan ryttare.

Viktigt att veta är oxå att Traven är mjukgörande, Passliknande gångarter är stelgörande. En balans häremellan är viktigt för hästens fysik. Om inte man vill ha en stel passråtta dvs. Det är till stor del därför som vi islandshästryttare INTE vill veta av grisepassen.

Hästarna i youtube filmerna visar tölt (väldigt långsam sådan så det är nästan skritt), den andra hästen (den snabbare varianten) visar trav och inget annat. Jag har ingen aning om vad indian shuffle är, låter som det skulle vara någon form av passtaktig tölt eller kanske tölt. Men att rida långsam pass eller passaktig tölt är något varje islandshästryttare försöker undvika :-)

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle testa att lätta i sätet liiiite grann. Ridbyxan i sadeln och trosorna i luften. Halv lång tygel där hästen söker sig frammåt neråt. Se till att sitta i trepunktsits och i balans så att du inte stör hästen!
Indianshuffle är en väldingt bekväm och energi besparande gångart, så det är klart att hästen väljer den.
Som sagt, travar hästen i hagen?
Annars är det markarbete med hjälp av bommar svaret på frågan. Massor av beröm när hästen tar traven.

Får du inte till det så ta kontakt med en instruktör med vana med islandshästar och förklara ditt problem och boka in en lektion!

Lycka Till!

Hur jag ska lära henne att separera signalerna har jag inga problem med men jag vet dock inte vad som är en normal signal till denna gångart.????:confused:

Välkommen till gångartsvärlden:D
Anledningen till att du fortfarande inte fått svar på frågan ovan, som du ju ställde redan i första inlägget, är:
1) Olika islandshästar/gångartshästar fungerar olika så det finns ingen generell "signal" som alla använder.
2) Trixet med att skilja två närliggande gångarter är inte alltid att ge en speciel signal, utan att RIDA rätt gångart.

När mina isisar ska trava så håller jag travtakt med kropp och sittben, när jag vill att den ska tölta går jag över till tölttakt. Det behöver inte alls att ha att göra med hur högt hästen håller huvudet, på en välriden islandshäst kan du rida i skritt i form och göra en övergång till antingen trav eller tölt i samma form.

Det svåra med att gångartsträna en ung eller oerfaren häst är att man själv måste ha koll på takten och veta vad som är ren takt. Så ett tips är att prova att rida välskolade gångartshästar, gärna olika raser, så du blir mer erfaren på området innan du börjar träna gångarterna på din egen häst.
Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka