Exemtäcke mot blinningar(bromsar, platta hästflugor kärt barn har många namn)

Sv: Exemtäcke mot blinningar(bromsar, platta hästflugor kärt barn har många namn)

Jag är lycklig över att mina hästar står ca 1km från havet, så vi slipper det värsta.
Men min kompis häst har exem och hon säger att det täcket också hjälper mot blinningar, flugor och sånt. Kan höra med henne vad det är för märke. Dock så har jag ingen aning om det är rymligt för stora hästar då hon har en väldigt smäcker c-ponny.

Sv: Exemtäcke mot blinningar(bromsar, platta hästflugor kärt barn har många namn)

Det här eksemtäcket skulle inte klara av några blinningar i a f. Det fixade knott o annat smått men inte några blinningar. Kommer inte ihåg vad det var för märke? Källqvist?
Bando6juni2009230.jpg

Häromkring kan vi inte ha hästarna ute på dagen, midsommar-augusti (om det är sol) p g a dessa flygande odjur. Det vore ju revolutionerande om det fanns något tunt täcke som inte gick att bita igenom. Fast då går de väl lös på benen istället :crazy:

OT Vad är det för huva ? ;)

någon som vet något eksemtäcke som inte glider bak o ger tryck uppe på manken?

jag har gekås betalade 250 spänn och dom klarar blinningar och dom där nya stora getingflugorna hur lätt som helst, mina kan vara ute hela dagarna utan några som helst problem. Vi har rätt mkt av insektsvaran också.

Jag har eksemtäcken från Gekås på min eksemhäst, har både det bruna och det grå/silvriga. Har aldrig sett något bita igenom det:grin:

De kostade mellan 350-400 kr/st

du har nog samma som mig, jag köpte det förr förra året för 250kr det silvriga, inga som helst problem med alla stora bromsar och blinningar.

Nej förlåt jag såg att du hade exemtäcken, jag har flugtäckena från Gekås

kl
Måste ju säga mitt i debatten ;)
Jag har Horseware Rambo Flybuster - Där biter broms & blinning inte igenom ,
har sett flertal gånger hur stora nötbroms sitter på hästens länd och tuggar ,
Hästen förblir helt oberörd.

ni som har hästar som täckena glider bak på vad har ni hittat för märken som ligger bra?

Om du sprutar på Absorbine Ultra Shield på kulorna på hingsten en gång om dagen så slipper han bromsar även där. Det står ju på flaskan att man ska grunda först och sedan spruta på mer var 14e dag, men det har då inte fungerat på mina. Om jag tar på utsatta ställen varje dag så håller sig kräken borta.

Här biter bromsarna på häst som fortfarande är BLÖT av ultrashield.

Däremot, Tar Plaster på skapet är kanon!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka