Exemtäcke mot blinningar(bromsar, platta hästflugor kärt barn har många namn)

Sv: Exemtäcke mot blinningar(bromsar, platta hästflugor kärt barn har många namn)

Någon som provat eksemtäcket från haglunds, hästprodukter?

Sv: Exemtäcke mot blinningar(bromsar, platta hästflugor kärt barn har många namn)

Då är det nog Jacson jag köpte i fjol, de är väldigt lika Boetts.

Jag har eksemtäcken från Gekås på min eksemhäst, har både det bruna och det grå/silvriga. Har aldrig sett något bita igenom det:grin:

De kostade mellan 350-400 kr/st

kl.
Jag har exemtäcken från både börjes och ge-kås, båda har hållt bra och hästarna har inga problem med de små sattygen :) Fast de försvinner ju inte helt utan sätter sig fortfarande på benen..

De med kraftigt tyg a la Boett har bromsarna inte en chans mot om passformen är rätt (det inte sitter som ett ålskinn). Jacsons fungerar också bitmässigt men har kass passform på mina.

Men de i 'slinkigare' tyg, som det blå som visats på bild, där kan broms bita igenom. Det är lite avhängigt hur tight det sitter. Sitter det tight, som på kryddans bild, biter bromsen igenom. Sitter det lösare, så kommer de inte igenom förutom där det ligger 'dikt an' mot hästen (dvs t ex uppe på korset).

Jag klädde för X år sen alla hästar, eksem eller ej, i eksemtäcken, just pga bromsen. Dock, de små satarna (bromsarna alltså, inte hästarna) blir etter värre på oskyddade områden, ffa skap/juver och ben - så det är inte 100% framgång med eksemtäcke. Däremot är det STOR skillnad.

Du är varmt välkommen hit och prova hur länge du klarar att vara utomhus utan heltäckande kläder ;) Du kan ta med din häst också så skall du se vad den tycker om det hela.
Vi pratar inte om enstaka små bitande insekter, vi pratar om tusentals och åter tusentals bitande blinningar, hästarna är täckta av dem från topp till tå och de springer i fullkomlig panik. Vi bor i ett naturreservat med våtmarker och krondiken runt om där de kläcks i miljoner, här nere har de tom fått namn av området vi bor i för att här är så fruktansvärt mkt av dem att varken djur eller människor kan vistas utomhus när det är som värst. Skall du själv gå ut tex för att fylla på vattentunnor i hagarna så är det regnjacka och jeans som gäller annars blir du uppäten.

Jaha, men jag förstod inte att det var så hemskt. :eek: Då är det ju klart att hästarna ska få ha täcke på sig då :)

Men jag bor ju och andra sidan i stockholm där det inte finns så värst mkt insekter, inte ens ute på "landet" (mälaröarna t.ex.) en bit från stockholm ;)

Förresten, heeelt ovetenskapligt, men iaf de muterade mördarbromsarna här verkar tycka sämre om ljusa täcken än mörka. Slump eller 'sanning' vet jag inte dock, bara något jag noterat, har ju haft lite olika färger på täckena genom åren.

Tillägg, ang 'bylta på varma täcken'. Samtliga mina hästar har i normalfallet varit SVALARE under eksemtäcke, än de varit nakna.

Har samma situation som dig.

Det viktiga är inte modellen på täcket, med ffa tyget. Det måste vara såpass tät att dom inte biter igenom. Jag har Rambo Sweet Itch på min ena, det är tillräckligt tjockt men ändå svalt. Den andra har Mark Todd Ultra Combo och det funkar också bra.

En uppdatering......

Vi har nu fått i blinningskrällena dock bara en "halv" invasion mot normalt (hoppas, hoppas det håller sig så här i år), hästarna står så att säga ut utomhus dock står de på sina upptrampade grusställen och stampar och vrider huvudena ur led för att få tag i alla, går någon iväg ut på gräset och betar tar det bara en stund innan den sätter full galopp tillbaka till den grusade ytan. Eller ja alla utom en bland stona för hon går och betar hela tiden - varför det då ju den damen har fått på sig ett exemtäcke och verkar nu i stort sett obrydd för blinningarna.
Köpte både ett Hööks och ett Haglunds (som de hade på Eko här) när jag var inne en runda i stan. Hööks var i minsta laget till hingsten så han fick Haglunds han är svårare att läsa av då han alltid tillbringar en stor del av dagen häckande uppe vid sin grind på gruset så även nu dock tror jag det är för att han själv vill det och inte för att blinningarna driver honom dit nu då han med jämna mellanrum också går och betar i hagen dock skulle han önska att det fanns kulpåse :angel: i eksemtäckena för han har alltid sådant bry med denna regionen vilket ju tyvärr inte täcket hjälper för.
Taskigt nog fanns det inte ett enda billigt eksemtäcke att hitta i Falsterbo och naturligtvis var det Haglunds som jag köpte det enda som fanns kvar i rätt storlek (de var billigare än Hööks). Funderar på hur Börjes täcke är någon som har erfarenhet ? De är ju en bra bit billigare än Hööks i alla fall men de skall ju vara bra också.

Jag har eksemtäcken från Gekås på min eksemhäst, har både det bruna och det grå/silvriga. Har aldrig sett något bita igenom det:grin:

De kostade mellan 350-400 kr/st

Jag har det bruna:) Vad är det för skillnad på det grå mot det bruna?
Det bruna gillar jag, bromsarna tar sig inte igenom det.:)

Men beställ haglunds direkt från hemsidan?
Här (som någon döpte till stockholmsbroms :D) fungerar haglunds
blåa superbt mot DC9:or... Stora i halsen är dom också.
Haglunds bruna vet jag inte om den klarar broms, men det blå
gör det...

Och insåg efter att ha tittat på hemsidan att när jag säger blå, så menar
jag uppenbarligen deras FlySafe i silver... :D
Och dom var snorbilliga i år....

Flugtäckena funkar inte mot blinningarna här i alla fall tyvärr annars hade jag redan haft hel arsenal och inte behövt köpa en massa nya.

Så du har exakt dom täckena sen tidigare?
Jag själv förstår inte varför dom heter "fly", då dom inte går att
bita igenom. Det är ett helvete bara att KLIPPA i dom när man ska lappa...

Att djuren kan krypa upp underifrån in under täckena kommer man ju inte
ifrån dock.

Dom är i materialet som "plast", alltså inte maskade, men ändå svala.
Fungerar exemtäcket från Haglunds fungerar ju detta?

Senast ändrad:

Vist är de maskade jag stod och tittade på dem samtidigt som jag köpte eksemtäcket de låg bredvid varandra på Eko och vid första anblick var båda maskade då även deras eksemtäcke är gjort i ett tyg som vid första anblicken såg maskat ut. Det är inte stora hål i maskorna men där är hål samma täta maskning som tex marktodd har på sina så har samma tyg på dem och de funkar inte alls.

Jag har det bruna:) Vad är det för skillnad på det grå mot det bruna?
Det bruna gillar jag, bromsarna tar sig inte igenom det.:)

Man får med en huva till det gråa, dock var den helt värdelös och snurrade runt så pålle inte såg någonting :cry: Så den åkte i soptunnan.

Det gråa tyckte jag också var lite hårdare tyg i på något sätt. Inte sådär "luddigt" som den bruna :D jag har två bruna och båda två har jag fått laga utan att pålle ens har kliat nämnvärt :mad: Men det gråa är helt :d
Det gråa sitter även lite bättre på min (som alla täcken alltid glider bak på) :crazy:

Ok tack för svar:)
Ja det bruna är rätt mjukt, så det slits nog lite snabbare. Annars tycker jag det är bra tyg som är svårt att bita igenom.

Jag har ett Böörjes flugtäcke (billigaste varjanten) på min just för att hon ska slippa broms m.m

I går tog jag av täcket 10min (snäll matte tänkte lufta pälsen) då sprang hon som en terrorist till jag jagade fatt henne igen och la på täcket. Magen blir ju tyvärr utan men där når fötterna.

Är inte exemtäckena lite för tunna? En broms kan ju bita genom ridbyxor?!

Jag har ett Böörjes flugtäcke (billigaste varjanten) på min just för att hon ska slippa broms m.m

I går tog jag av täcket 10min (snäll matte tänkte lufta pälsen) då sprang hon som en terrorist till jag jagade fatt henne igen och la på täcket. Magen blir ju tyvärr utan men där når fötterna.

Är inte exemtäckena lite för tunna? En broms kan ju bita genom ridbyxor?!

Eksemtäckena är i något hårt tyg gissningsvis väl mkt tätt vävda så att de blir för hårda att sticka gadden igenom eller käftarna rättare sagt när vi pratar blinningar de jäklarna biter ju en tugga :eek:. Flugtäcken funkar inte alls här de biter fritt igenom det tyget. Nu efter att ha använt eksemtäcke kan jag också säga att hästarna är mkt svalare under eksemtäcke än under flugtäckena faktiskt är de svalare under eksemtäckena än utan täcke verkar som att de helt isolerar bort värmen (man kanske skulle sy sig själv en overall av det tyget och ha olidligt varma dagar :D )

Också noterat det att eksemtäckena svalkar, spec om de är ljusa men även de mörka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka