Exemrisk efter tre somrar i Sverige

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

evaliz

Jag vet att om man importerar en häst från island så kan den få problem med exem även om den varit många år i sverige. Men nu har jag ändå hittat en valack som jag är sugen på att köpa. Den har varit tre somrar i sverige och hittils inte visat sig insektskänslig. Någon som har statestik eller erfarenhet om risken minskar(även om jag vet att den inte helt försvinner) efter ett visst antal år eller om man överhuvudtaget bör undika importer.

Sv: Exemrisk efter tre somrar i Sverige

Risken minskar om hästen är kvar i samma miljö. Flyttas hästen till en miljö med mer/andra knott är risken större att den drabbas av eksem.
Eftersom jag bor i knottrikt område och vill ha hästar ute dygnet runt utan täcke så undviker jag importer.

Som em76 säger så är varje miljöbyte en ny risk.

Det beror också väldigt mycket på hur importen skyddats. Har den inte träffat på så många knott (tex lösdriftsskydd, förebyggande täcke, täta insektssprayningar, uppstallning, knottgles miljö) så har man ju bara SKJUTIT UPP risken till nästa ägare.

Min erfarenhet är att om importerna klarat 5 år UTAN skyddsåtgärder i Värmland är de relativt eksemfria. Men det gör bara drygt 1 av 10.
:crazy:

Det finns ju svenskfödda som fått eksem också, så om det är en häst jag fastnat för så har jag inte låtit hans födelseort stå i vägen.
Min import har skyddats så att han haft täcke hela den första 4-5 somrarna, sedan har jag gradivs dragit ner på täckes bärandet, beroende på insekter osv. Då har han alltid haft tillgång till insektsfri lösdrift även sommartid.
Nu, sommar 8 har han gått utan nästan hela sommaren, förutom när vi hade en myggattack på sensommaren.

Grattis - roligt att du hittat en häst som passar dig!

Låt inte födelseorten hindra dig - det finns väldigt många islandshästar och alla är olika, men när man håller på och letar häst (som vi gör nu) så inser man hur otroligt svårt det är att hitta den som passar för en själv. När man väl hittar Hästen så tycker väl inte jag att man ska tveka för att han råkar vara född på Island!

Jag har för mig att jag läst någonstans att det är vanligt att eksemet bryter ut när hästen varit runt 3 år i Sverige (2,6 eller 3,6 år) och att det har betydelse när på året hästen importerats (bättre med höstimport så de inte kommer till ny miljö samtidigt med årets första, supergiftiga knottattack).

Min guldpojke som är från Island vågar jag inte ha utan täcke under säsongen, han har ändå varit i Sverige i nästan tio år (har bott i Värmland åtta år och bor nu på västkusten som lär ska vara bland det värsta ur knottsynpunkt). Men med täcke, uppstallning nattetid på sommaren och lite smörja när han börjar klia sig så verkar vi kunna hålla det i schack. Fast visst, han kliar sig ibland så han ser borstig ut i man/svans, men inte så det blir svullet eller sår. Och för mig finns det inte en bättre häst!

Fast visst, han kliar sig ibland så han ser borstig ut i man/svans, men inte så det blir svullet eller sår.

Jag måste säga aatt jag såg MÅNGA hästar som såg borstiga ut i man och svans när jag jobbade på Island. Om det räknas som eksem så är det väldigt många hästar som har eksem på Island och det finns ju inte, eller?!

Jo, det finns många hästar med eksem på Island, tro inte annat. Ta och fundera lite på varför det finns en marknad av Boett täcken på Island;).

Men det som är viktigt att minnas, är att de flesta av dessa hästar inte reagerar på knott i detta läge. Men eftersom de har utvecklat en viss form av allergi lär de bli ännu sämre i Sverige om de utsätts för bitande insekter också.

Där jag jobba på island fanns det inga hästar som hade något som liknade exem:confused: Och de jag jobba hos hade aldrig hört talas om exemtäcken (gissa om de skratta när de såg min import här hemma i "pyamas").
Men så var det i ett helt knottfritt område, så det är kanske därför. På södra island och vissa områden i norr, kring Myvatn till exempal, finns ju en del knott. Så där kanske hästarna har exem?
Sedan är ju knottsäsongen mycket kortare på island än i sverige, så de hinner kanske inte få så grava symptom när de bara utsätts för knotten i några få månader? Och de har en lång vinter att återhämta sig mellan knottsäsongerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: mandalaki
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 131
Senast: Mabuse
·
Islandshäst Hjälp! Jag har köpt en väldigt lovande tävlingshäst från island (valack) som nu ska importeras till Sverige den 6 december. Eysteinn...
Svar
9
· Visningar
3 392
Senast: Paulina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama