Sv: Exemrisk efter tre somrar i Sverige
Grattis - roligt att du hittat en häst som passar dig!
Låt inte födelseorten hindra dig - det finns väldigt många islandshästar och alla är olika, men när man håller på och letar häst (som vi gör nu) så inser man hur otroligt svårt det är att hitta den som passar för en själv. När man väl hittar Hästen så tycker väl inte jag att man ska tveka för att han råkar vara född på Island!
Jag har för mig att jag läst någonstans att det är vanligt att eksemet bryter ut när hästen varit runt 3 år i Sverige (2,6 eller 3,6 år) och att det har betydelse när på året hästen importerats (bättre med höstimport så de inte kommer till ny miljö samtidigt med årets första, supergiftiga knottattack).
Min guldpojke som är från Island vågar jag inte ha utan täcke under säsongen, han har ändå varit i Sverige i nästan tio år (har bott i Värmland åtta år och bor nu på västkusten som lär ska vara bland det värsta ur knottsynpunkt). Men med täcke, uppstallning nattetid på sommaren och lite smörja när han börjar klia sig så verkar vi kunna hålla det i schack. Fast visst, han kliar sig ibland så han ser borstig ut i man/svans, men inte så det blir svullet eller sår. Och för mig finns det inte en bättre häst!