Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förra året gav jag även Aloe-Vera Gel (flytande) i maten, men blev rekommenderad att sluta då hon var dräktig.
Så sedan har hon inte fått det.
Men är det ok att börja igen så fort hon fölat?
Vad är det här?
Varför en sån spydig ton?
Vad skall Fettso göra? Slakta fölet för att stoet utvecklar eksem i år? Eller borde hon tagit hjälp av en spåkvinna??
Fettso: Jättetråkigt om det är eksem Kaela utvecklar. Yrpa har eksem (Och ja, dräktig..) men har alltid klarat sig bra med bara täcke. Dock har jag alltid smort i förebyggande syfte. I sommras när hon åkte till hingsten var hon helt symptomfri. Gick utan täcke osv.
Jag använder mig främst av aloe vera produkter. Men kommer i år satsa på prob-produkterna då jag tycker de är de absolut bästa. Däremot kommer jag fortsätta smörja in med aloe vera, tvättas gör hon med prob och även oljan kommer användas efteråt.
Ett tips är ju att se till så att Kaela och fölet har tillgång till ligghall så de kan gå dit in när det är som värst ute. Och samma sak nu. Stalla in henne på nätterna, och ta in tidigt så att knotten inte hinner vakna.
Yrpa går f.ö fortfarande utan täcke och visar inga tendenser på eksem. Inte de andra eksemhästarna i stallet heller.
med tanke på vilket lidande det är för alla med eksemhästar och för hästen tycker jag adrig att det är OK att avla på ston med eksem som redan debuterat
Spensalvan använde vi på ett av stona på gården förra sommaren.kl
Har för mig att det finns någon spensalva till kor som ska vara bra för eksemhästar. Vet inte vad den heter dock, men det är en stor, vit tub.
TS: Tråkigt att Keala har börjat utveckla eksem, hoppas att du hittar något medel som fungerar för henne.
//Julia
Har varit mycket nyfiken på aloe vera juicen och salvan, tycker du det fungerar på Yrpas eksem, har du provat insektsmedlet de har? Kombinerar du med andra salvor?
Många frågor....