S
Salka9
Sv: Exemfrågor!
Vad har han för stam?
Vad har han för stam?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker inte att du ska trycka din åsikt i ansiktet på andra. Du kan förmedla att du inte tycker man ska avla på eksemhästar och då får vi acceptera att du faktiskt har den åsikten, men du är även tvungen att acceptera att andra inte delar den.
Det sättet du gick på är ett dåligt sätt, du kunde rent ut ha skrivit att du är emot eksemavel och då har man chans att svara. Nu kastade du bara "fula" kommentarer... Skärpning.....
med tanke på vilket lidande det är för alla med eksemhästar och för hästen tycker jag adrig att det är OK att avla på ston med eksem som redan debuterat
Att miljön har en bidragande effekt är även det omdiskuterat, men jag tror inte att vi får något ut att dividera om det här, det måste komma mer fakta innan vi definitivt kan säga åt någon annan att det är FEL. Att du har den åsikten har jag nu noterat och accepterat.
Men som du sa tidigare så hade du sett avkommor som kliade sig, detta är i min mening inte exem.
Nu har jag iofs inget sto med eksem
Fakta finns ju, det är ju mest en fråga om VAD man vill se och inte vill se.
Fast du är rätt duktig på att slänga ut lite spydiga kommentarer här och där i trådarna.
Det man ska börja med är att INTE använda individer som man ser har utvecklat eksem, dvs ston med eksem och även hingstar. För mig är det en självklarhet att utesluta defekter inom aveln, eksem räknas som en defekt för andra raser. Min fråga måste därför bli, varför skulle islandshästen hanteras annorlunda? Det är alltså inte tal om moralkakor, utan för mig ser jag det som en självklarhet. Eksem är ett hett ämne främst för de som har hästar inom aveln med eksem, och de brukar inte tycka om att man skriver som jag gör. För mig kvittar det, eksem är en defekt och dessa ska man inte avla på och fram om det går att undvika. Sen kan det inträffa oförutsedda saker på vägen som gör att en individ får eksem under vägens gång, det kan man inte vet i förväg.
Min åsikt gäller även spatt, så har jag nämnt det med. Även spatt är en ärftlig defekt, som inte ska avlas fram. Oavsett eksem eller spatt, dessa saker förorsakar både häst och människa ett lidande som inte står i realitet till något.