Exemförebyggande skötsel

Sv: Exemförebyggande skötsel

När anser ni att den "känsliga perioden" pågår? maj-aug? räcker det att behanda/ha täcke under denna tid, eller föreslår ni en längre period? hur länge?

april-oktober, resten av hästens liv :cool:

Har du tur och är noga förebygger du eksemet, men det kräver ju nästan lika mkt som att sköta en eksemhäst. Du klarar dig inte med ETT täcke, du måste ha ett och byta med medan du lagar det andra.

Och du kommer ha ständig ångest och tillsynskrav hela sommarhalvåret istället för att bara njuta av friheten att ha en robust häst.

Det bästa är att ha hästen ute men stalla in den i extrema perioder med knottsvärmar. Och spraya extra vid behov. Man måste bo hos hästen för att kunna skydda den optimalt. Och ha avlösare om man reser bort.

Min första import fick eksem efter ca 10 år i Sverige första veckan jag var borta från honom :(

Jag vet att det här är ett negativt inlägg men så här ser verkligheten ut, från min synvinkel efter 26 år med rasen. Majoriteten av importerna får eksem, förr eller senare. Det är enklare att ha 40 friska hästar än en eksemhäst sommartid.

Vill man ta sig an allt det här extraansvaret, varför inte köpa en eksemhäst så har åtminstone ngn annan gjort den första kapitalförlusten?

*KL*
Har en eksemhäst, svenskfödd med grav eksem och har ägt en importhäst med eksem som fick avlivas för svår eksem.

Jag tycker INTE du skall ge alger iofs algerna innehåller mycket jod. Vill du gärna ge alger, ge bara max 1/2 dl varje dag. Blöt dem tillsammans med lite betfor, 1 dl räcker så ska du se om du har analyserat hö så hästen får i sej det protein den ska ha. En bra foderstat betyder mycket.

Använd täcke, och ha fler. De går sönder t ex. Tvätta täcket i såpa (inget tvättmdel och inget sköljmedel). Det går utmärkt tvätta i 60 gr fast det står ynka 30 el 40 i tvättanvisningarna.

Ha på Switch, och börja i april-maj beroende på var du bor. När temp är på +10-12 grader ute ska täcket på och Switch.

Vissa här har fått hjälp av att ge importhästarna Probimin www.top-speed.se Eksemet minskar starkt och kan nog användas i förebyggande syfte.

Har man täcke på kan man skippa smörjningen, täcke o Switch räcker. Viktigt du har bra (ej fuktiga), blåsiga hagar under sommartiden.

FÅR hästen eksem så får man smörja för att lindra ev sår o mjukgöra. Blir det sår går det inte hälla på Switch - det gör för ont.
Jag gör egen salva, aloe vera-gele och en mjukgörande.

När du skriver så här "brutalt" så inser jag att så här är det. Semester en (1) vecka per år på annan ort med en duktig ersättare.
Tvätta o laga täcken hör till sommarens nöjen, symaskinen hinner man aldrig ställa undan. Om inget täcke gått sönder på en månad jublar man.
Om pålle bara kliat lite blir man jätteglad.
Så det finns lite glädje med eksemhäst också.

Frågade gamla ägaren & hon sa att han var lite känslig mot för mkt gräs & då vi upptäckte "eksemet" hade de precis släppts ut i en stoooor grön hage.
Ja, men är det då gräset, eller är det för att det i grönska finns mera kryp än i en gräshage? Betfor/ socker går för mig under samma tvivel eftersom färskt gräs ofta har en högre sockerhalt.

Skulle jag försöka undvika eksem så vore det främst genom att ha en BRA foderstat och stenkoll på vad hästen äter så att magen är i trim. Linfröolja skulle garanterat ingå i foderstaten liksom eventuellt någon form av probiotika.

Har man inte optimala hagar och bor i en bra landsända så vore det till att stalla de värsta perioderna, och/ eller att använda eksemtäcke.

Håller med Tim om varningen för att köpa en potentiell eksemhäst, trots att jag hittills varit förskonad från att äga en. Bara tendenserna är ett nog så starkt varningstecken.

Men himmel.
Kan du inte ta problemen om de kommer i stället för att skriva faen på väggen?
De flesta - även av importerna - får ju faktiskt inte eksem.

Viktigt är dock att hästen hålls i bra skick med bra mat o.s.v.
Nedsatt allmäntillstånd är en vanlig utlösande faktor för eksem.

Och en häst som du har skyddat som om den vore en eksemhäst, den kan du ju i alla fall inte sälja som eksemfri.
Antingen så räknas den som lika riskabel när det gäller eksem som en nyimport.
Eller så går ryktet om eksemtäcke och installning och så blir din häst stämplad som eksemhäst.

JA linfröolja eller större mängder av rapsolja är bra.
Det innehåller mycket omega 3 och 6 fettsyror som motverkar eksem.
Men det måste man börja med redan under vintern före sommaren.
Då det tar flera månader för hästkroppen att tillgodogöra sig det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Whirlie
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 307
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?