Exemförebyggande skötsel

M

mammamu

Jag ska i januari 2007 köpa en islandshäst som har varit i Sverige sedan maj 2006, han har klarat av första sommaren bra, med bra omvårdnad.

Jag vet att jag kommer att få bra tips från säljaren om hur jag ska sköta honom förebyggande mot exem, men det skulle vara intressant att höra tips från fler som har erfarenhet - så hur sköter ni om Era hästar för att förebygga exem i framtiden - gör ni det året runt, eller bara under "knottiden", vilka medel använder ni, vilka täcken är bra och tar ni in hästen i stallet vissa tider på dygnet, eller använder ni täcke istället? eller både och? får hästen exem, får man då dras med det hela livet, eller kan det gå bort med bra skötsel?

Många frågor från en som vill veta allt!!!:) och som kommer att göra allt för sin älskling:love:
Får han exem så vill jag åtminstone känna att jag har gjort allt för att unvika det!!:cool:

Sv: Exemförebyggande skötsel

Hej!
Grattis till hästköp!
Jag har en pålle som har eksem. I somras hade han eksemtäcke på sig ute på dagarna och på nätterna var han inne utan täcke. Han hade Boetts eksemtäcke, det kan jag verkligen rekomendera, det kostar, men det är jätte bra!!
Sedan så smörjde jag med ekholms prob-olja och schamponerade då och då med ekholms prob-schampo. Jag hade på oljan i man och svans minst varannan dag. Det blir mycket pyssel...
Han fick även alger som han hade ätit sedan vintern.
Jag sprayade även på med flugspray när han skulle gå ut.
Han fick INGET eksem denna sommaren när jag gjorde så här... Innan har han kliat av sig all man och svans och varit sårig. Men man får vara beredd på att lägga ner lite tid, men det är det verkligen värt!! :)

Jag tror att har dom väl fått eksem så kommer dom alltid att ha det, mer eller mindre. Det kan nog blir så pass bra att man inte behöver sköta det så mycket, men de kommer nog alltid vara lite extra känsliga. Men det är bara vad jag tror.

Lycka till med hästen!!
Hälsn. Karin

Senast ändrad:

Gå in på sök så hittar du många trådar om det här. Du har att läsa hela kvällen!

Har inte egen häst, men har hört av många att isländska havalger är bra. Också att utfodra hästen väl, ju starkare mage desto mindre eksem :smirk:

Alger har jag aldrig gett, men är däremot jättepetig med foder och så få foderbyten som möjligt. Det har gett resultat.
En annan sak som jag är noga med är att minimera stress så mycket det går.

Förebygga eksem kan man egentligen inte, däremot kan man skjuta på ett ev utbrott. Då får du hantera hästen som en potentiell eksemhäst, dvs täcke, installning samt reppellerande medel morgon och kväll. Balanserade foderstater, inga hastiga foderbyten samt undvika stress och stor miljöombyten så långt det är möjligt.

om du hade, som jag, fått hem en unghingst från islands den 15:e, hur hade du gjort?

Jag har hört att man ska unvika foder som är av naturen söta, att detta skulle kunna ha en negativ effekt när det gäller exem. Hur är det med betfor? är det hög sockerhalt?
I det stallet som jag ska ha hästen ingår hö fyra ggr per dag samt betfor!!
Havsalger, hur ger man hästen detta? utblandat med tex. Betfor?

Ja, det kan vara bra att blanda algerna med något "gott" tex lite betfor. Det ska gärna ligga lite blött ett tag också och då passar ju betfor utmärkt eftersom att det ska också ligga i blöt innan.

Jag har för mig att både för mycket socker och även för mycket protein har dålig inverkan på eksemisar. Betfor är ju sockerbetor. Hästarna är nog olika mycket känsliga med hur mycket de kan äta av socker, protein, etc...

Hej, lycka till med din häst. Jag har en islänning utan eksem men använder alltid eksemtäcke på sommaren. Från början var det väl för att förebygga eksem men nu ser jag ju att hästen tycker det är jätteskönt med täcket när det är knott och flugor, han blir mycket lugnare i hagen och har inte en massa flugbett överallt. Hööks eksemtäcke funkar bra åt min häst. Plus att jag behandlar med switch pour on.:banana:

Då kanske det är bra att börja fundera på var man ska ha hästen sen när han ska in i hingstflock, med fördel kanske man väljer ett ställe i en del av landet som det inte finns så mkt knott. Tex Öland?

Ja, det kan vara bra att blanda algerna med något "gott" tex lite betfor. Det ska gärna ligga lite blött ett tag också och då passar ju betfor utmärkt eftersom att det ska också ligga i blöt innan.

Jag har för mig att både för mycket socker och även för mycket protein har dålig inverkan på eksemisar. Betfor är ju sockerbetor. Hästarna är nog olika mycket känsliga med hur mycket de kan äta av socker, protein, etc...

Tror jag inte på , min får bra med protein, kvot=7-8 ,för att hålla snygg form:angel: . Sen har han fått betfor i alla år så det "köper" jag inte heller. Det kan säkert vara olika, men hur ska en häst klara sig utan protein? Socker finns i gräset också.

Hej, lycka till med din häst. Jag har en islänning utan eksem men använder alltid eksemtäcke på sommaren. Från början var det väl för att förebygga eksem men nu ser jag ju att hästen tycker det är jätteskönt med täcket när det är knott och flugor, han blir mycket lugnare i hagen och har inte en massa flugbett överallt. Hööks eksemtäcke funkar bra åt min häst. Plus att jag behandlar med switch pour on.:banana:

Håller helt med dig, dom lugnast hästarna är dom med täcke.

Tror jag inte på , min får bra med protein, kvot=7-8 ,för att hålla snygg form:angel: . Sen har han fått betfor i alla år så det "köper" jag inte heller. Det kan säkert vara olika, men hur ska en häst klara sig utan protein? Socker finns i gräset också.

Ja, jag ger oxå betfor till min eksemis! Det där är bara något jag hört...o då är det om man ger FÖR mycket. Jag menar, det är klart dom måste ha protein och det...men dom kanske är känsliga om de får för mycket. Och det är väl sockret i gräset de är extra känsliga för på våren? Samma gäller väl för fånghästar? *hmm*

Min isis har inte exem!

Men det skulle nog inte funka han trifs inte med täcken med det är ju något man får träna på!

Kul att du ska köpa isis :)

Min ena isis trodde vi hade fått eksem, han fick gå med eksemtäcke/flugtäcke & vi smörjde nästan varje dag.
Frågade gamla ägaren & hon sa att han var lite känslig mot för mkt gräs & då vi upptäckte "eksemet" hade de precis släppts ut i en stoooor grön hage. Men det är nog ändå bra att smörja nån gång ibland, då de kan bli torra i manen & svansen, vilket kan leda till att de börjar klia sig & utveckla eksem :idea:

Jag har hört så mycket gott om exemtäcke, både i detta inlägg och tidigare, så där är det inget snack om saken, det är bara att investera i ett bra exemtäcke.

När anser ni att den "känsliga perioden" pågår? maj-aug? räcker det att behanda/ha täcke under denna tid, eller föreslår ni en längre period? hur länge?

Det enda som skär mig i hjärtat är att behöva ha honom inne i stallet på natten (sommartid) när hans kompisar är ute - tycker ni att det behövs även om han har täcke och är insmord?

När ges naturligast ett tillskott av betfor, havsalger, vitaminer mm? är det OK efter ridtur/en gång per dag?

Jag bor i Jämtland och jag täckar min häst mellan april/maj fram till oktober. Sista kläckningen av knott brukar vara värst, så jag skulle inte våga ta av täcket i augusti.

Har hästen inte eksem ser jag faktiskt ingen anledning att ha hästen inne om nätterna, såvida det inte är mkt knottigt. Speciellt inte om hästen står med täcke och huva.

Ja, ett bra eksemtäcke är verkligen värt sina pengar! :)
Som någon annan nämde i tråden så kläcks sista knotten rätt sent på året så det är bättre att vänta tills det blir kallare innan man tar av täcket... Detta året var det ju nästan knott i november till och med, men det kan ju bero på var man bor.

Jag tror inte heller han ska behöva vara inne om natten om han inte visar tendenser till eksem, då kan man ju vara på säkra sidan och ta in honom istället, annars tror jag inte det är några problem att ha honom ute dygnet runt. Det strävar jag efter så småningom med min eksemis...

Jag vill tipsa om att ifall du ska ge alger, börja i god tid! Redan nu i vinter...så han har grunden när sommaren kommer, då kommer det absolut räcka med att ge honom algerna i maten efter tex. ridturen...Det bästa är att trappa upp algerna från 1/2 dl till 2 dl...men det borde dom tala om i affären när du köper dom hur du ska göra. :)

Glöm inte att se med egna ögon bara, då lovar jag att du ser om han behöver vara inne och när täcket ska av/på. :)
Men det är ju alltid bra att fråga en gång för mycket än en gång för lite...Jag frågar alltid om allt känns det som, men då får man ju många perspektiv på saker o ting. :)
Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Whirlie
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 307
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg