V

ver0niicaa

Min ponny har i flera år kliat sig mkt i manen, men detta bara om sommrarna. Kan även säga att han har ganska lång man, men jag klippte av det till ganska kort förra året men det hjälpte inte. Men i år har han även börjat klia sig i svans roten. Det är nästan så han "fjällar" inne vid hårfästet. Han tappar en massa hårstrån & det ser allmänt irriterat ut. & för någon vecka sen hade han även klat så mkt att det hade börjat blöda. Jag har tvättat det ungefär varje dag med Hibiscrub (stavning) eftersom jag tänkte det hade ngt med bakterier att göra. Det hjälpte lite dom första veckorna men nu tycker jag det har nästan motsatt effekt.
Vad kan det vara? Och vad ska jag göra åt det!?
Kan det vara något exem eller har det något med insekter att göra?

Tacksam för svar.

Sv: Exem?

Menar dock eksem som rubrik, är väl inte den bästa på att stava! hahah

Hej,
Mitt halvblod får också sommareksem, hon har samma symtom som din häst, börjar klia svansrot och man.
Ett kännetecknande för soleksem är att hästen kliar sig på andra ställen än man och svansrot. För knotteksem (insekter alltså) kliar hästen upp man och svansrot. Är dock inte helt säker på det, men har för mig att min vet. sa det. Man kan göra någon utredning om man vill veta exakt, fråga din veterinär isåfall.

Du får pröva dig fram på vad som passar din ponny bäst. Jag hade aldrig haft en eksemhäst tidigare innan jag köpte min häst.
I dagsläget gäller följande för mitt sto; hage 07-14:15 cirka. Alltid när hon är ute är det eksemtäcke på. Duschar henne noga en gång i veckan eller typ var nionde dag. Smörjer dagligen in med AVS 14 (från biof*armAB) i mankam och svansrot. Samt slutligen spraya flugspray runt svans och man.
Hittills i sommar har hon inte kliat något alls.
Ta in din häst när det är som mest knott ute, dvs sen eftermiddag-kväll. För mig är det ett måste att hästar med eksem står inne på nattetid. Det har lindrat min hästs eksem mycket. Har jag varit ute och ridit under knott-tiderna på dygnet är jag extra noga med att smörja in med AVS 14 och flugspraya ordentligt. AVS lindrar kliet och verkar skönt för hästen. Det innehåller ingen tjära som många andra medel gör och är genomskinlig. Mycket prisvärd tycker jag.
Numera tycker jag att min hästs eksem är mycket mer lindriga när jag ändrat utetider dels. Men även när jag 'glömt' smörja in manen att hon klarat sig något dygn utan. Du får pröva dig fram helt enkelt.
Det finns mycket eksemprodukter på marknaden. Det gäller som sagt att pröva vad som passar din ponny bäst.
Jag körde med Nylanders ett tag förra sommaren, funkade en vecka, sen funkade det inte mer.

Hoppas jag gett dig något tips. Men det är så jag gör med min häst.

M-oaa

Eftersom din häst bara kliar sig på sommaren så har den med stor sannolikhet en raktion på just insekter, då måste du skkydda den mot dessa bitande tingest. Eksemtäcke är A och O, kanske måste du även stalla in hästen nattetid om du inte redan gör det. Massor av insektsmedel, och skaffa någon som lidrar klådan. Probolja är utmärkt, med tanke på att du skriver att hästen fjällar så har den antagligen elefanthud på drabbade områden och då funkar Horsolen jätte bra. Bar av denna tjocka hud kan de klia sig fördärvade.

Tack så mkt, jag har honom inne på natten & har alltid haft. Sen är han ute från 8 till 6 ungefär så kan ju försöka stalla in honom lite tidigare. Men är inte eksem täcke lite överdrivet? I och för sig vet jag inget om sådana täcken eftersom jag aldrig använt det. Men eftersom det bara är i svansen & i manen så kanske man kan börja med att använda olika medel som lindrar eksemet först?
Han har ju inte ont av insekter annars på resten av kroppen.
Men jag ska kolla på både eksem täcken & salvor i morgon så får jag se hur jag gör.
Men tack igen för era svar!

Eksemtäcket är till för att skydda hästen mot bitande insekter, jag ser inget överdrivet med det eftersom din häst uppenbarligen har besvär och reaktioner i form av eksem som kliar. Kliar de sig dessutom så kraftigt att det börjar blöda så får det anses som gravt, och då är det till stort besvär för hästen.

Det är i svans och man som det ger sig i uttryck, börjar din häst klia övriga delar av kroppen skulle jag säga att det är jätte illa.

*Lånar tråden lite*

Min fjällar i både man och svans. Ser ut som mjäll licksom. Hon har kliat sig mycket i svansroten så att en del hårstrån har gått av.
Men detta "mjället" hade hon även i januari så det kan ju inte bero på insekter och sol..

Någon som vet vad det kan vara och vad som är bra att ha på??

Jag tycker du ska tvätta svans och man med någon mild tvål. Sedan smörja in med någon kli-dämpande salva (se mitt tips i mitt inlägg), sen på med eksemtäcke och prova hur det går.

M-oaa

När jag tvättar bort min hästs mjäll i svans och man använder jag vanligt milt människoschampoo, något billigt med mest vatten i. Men jag har provat häst Aloe också. Tyckte inte riktigt om det, det var lite 'grynigt' och svårt att få bort. Men det fungerade också.
Jag är inget större fan av Aloevera och kan inte så mycket. Så jag vet inte om det dämpar klådan, om det var det du menade.

M-oaa

Att de mjällar samtidigt som de har klådbenägenhet sommartid, är oftast ett tecken på en överkänslighet/allergi/eksem som följer med hela året.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 876
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 674
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 586
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka