B

Beauty_Boss

Halloj! Är det vanligt att Islandshästar har exem, speciellt på sommaren?
Elin

Sv: Exem?

Man har konstaterat att så hög andel av importerna faktiskt utvecklar eksem under sin livstid, däremot behöver inte alla utveckla eksemet 2:a till 3:e sommaren. Det kan komma betydligt senare än då.

Joka skrev:
50 -60 % av dom islandsfödda

Det var att ta i. Man kan nog med viss säkerhet av flera studier dra slutsatesn att 25-35 % av islandfödda exporterade hästar får sommareksem och 6-7 % av de svenskfödda. De studier som nämner eksemförekomst kring 50 % har dels handlat om små antal och dels hästar som levt i extrema knottområden så den siffran kan inte bedömas som representativ för alla importerade.

*lånar en knapp*

Har en annan eksemfråga..
Jag har hört att hästar,främst med vit mankam och man lättare drabbs pga den obefintliga pigmenetringen.Sen finns det de som säger att om de har delad man,så att solens strålar kommer åt huden lättare,så klassas inte det som eksem,utan solbränna.. *hmm*
Och därför kliar de av sig manen,men det är ingen eksem..
Nån som vet nått om det?

HelenaHandberg skrev:
Det var att ta i. Man kan nog med viss säkerhet av flera studier dra slutsatesn att 25-35 % av islandfödda exporterade hästar får sommareksem och 6-7 % av de svenskfödda. De studier som nämner eksemförekomst kring 50 % har dels handlat om små antal och dels hästar som levt i extrema knottområden så den siffran kan inte bedömas som representativ för alla importerade.

Tycker 50 % verkar högst rimligt. Brukar oftast lägga märke till att det i islandshäststall oftast är minst 50 % av importerna som har utvecklat eksem.

Det var att ta i. Man kan nog med viss säkerhet av flera studier dra slutsatesn att 25-35 % av islandfödda exporterade hästar får sommareksem och 6-7 % av de svenskfödda.

De studier du tänker på nu grundar sig på de första 5 åren, men det har visat sig att hästar har utvecklat eksem betydligt senare än så. Det är också här som tvisterna uppstår i vad som är vad sas, knotteksem, foderrelaterad, miljöbetingelse osv. Så det som du menar är så små studier är sådana som följt hästen lite längre än 5 år, fast det är svårt för det händer så mycket med hästar och de bor ju inte kvar på samma plats hela livet (alla gånger).

det beror nog också på var man bor.
här i hallands inland är det många som får eksem.
sen hur det utvecklas beror mycket på ägaren.

amkm skrev:
*lånar en knapp*

Har en annan eksemfråga..
Jag har hört att hästar,främst med vit mankam och man lättare drabbs pga den obefintliga pigmenetringen.Sen finns det de som säger att om de har delad man,så att solens strålar kommer åt huden lättare,så klassas inte det som eksem,utan solbränna.. *hmm*
Och därför kliar de av sig manen,men det är ingen eksem..
Nån som vet nått om det?

Då tänker du på soleksem. Jag tror vi i huvudsak talar om knotteksem.

...efterlyser fortfarande källhänvisningar eftersom de mer eller mindre vetenskapliga undersökningar som jag minns stämmer överens med vad helena säger. Allt annat är ett fuktigt finger i luften ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jo det fuktiga fingret i luften kommer från den veterinär som Balderum har anlitat, fö den som fn är mest aktiv med studier och forskning på just eksem hos islandshäst. ;)

Eksem är inte direkt nedärvbar, däremot kan anlaget överföras. Vilket i sig INTE innebär att avkomman automatiskt får eksem men denne kan sen i sin tur föra anlaget vidare till egen avkomma som utvecklar eksem.

Jodå,jag är inte helt lost på ärftlighet osv..Jobbar med special-avlar på heltid (smådjur),men däremot så är jag lost på t ex eksem osv på häst därav min fråga.
Och eftersom rasvisa krav skall jobbas fram för vår hästras så vill man även fråga runt lite för att höra gemene mans åsikter.. ;)
Likväl att det finns olika typer av eksem är jag också medveten om,men var just som sagt nyfiken på hur det "klassas"..

amkm skrev:
Det är det säkert,men klassas det då som ärftligt??

Det här diskuteras i stort ständigt!! Vissa menar det finns disposition, andra menar att det är ärftligt. Om det verkligen är ärftligt så SKA då en eksemhäst få en eksemavkomma men så är inte alltid fallet. Som jag tolkar saken, man kan ju se olika på det här oxå :p

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
687
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30