Sv: Exem?

Boj skrev:
Jo det fuktiga fingret i luften kommer från den veterinär som Balderum har anlitat, fö den som fn är mest aktiv med studier och forskning på just eksem hos islandshäst. ;)

Hm...i hennes bok med Ericson och Lennartsson står just vad Helena Handberg tar upp. Några andra siffror har inte visats upp som är påvisbara, lite hemska tanken om verkligen 50 % får eksem under sin livstid i Sverige. Ska se om jag kan få ut lite info...

Bra! Var hittar jag denna utredning/undersökning?? Vilka metoder har använts, vilket underlag har använts till statistiken, när gjordes den, vem är den gjord av,vetr. som Balderum anlitat är lite väl vagt ;) under hur lång tid har den utförts, finns det fler oberoende utredningar och vad säger de osv osv.....

Undrar en vetgirig
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

He.he...där var vi lika snabba :D jo den boken har jag läst och precis som du säger hittade inte jag de siffror som nämndes 50-60%. Har även läst i en tysk undersökning som finns publicerad samma siffror 25-35% för islandsfödda och knappt 10% icke islandsfödda. Har för mig att det är samma undersökning som kollat lite på ärftligheten på eksem, har den på hårddisken någonstans (på datorn i det här fallet, den i huvudet har kass sökmotor så den är svårare att hitta i :crazy: )

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Om det verkligen är ärftligt så SKA då en eksemhäst få en eksemavkomma men så är inte alltid fallet
Inga nådiga krav för ärtligheten av eksem. Att en häst ärver sin färg från båda sina föräldrar ändå kan två svarta med svarta föräldrar få fuxföl. Ärftlighet är dessutom många gånger mer komplext än färgnedärvningen. Min åsikt är dock att det är dispositionen som är ärftlig, men egentligen är skillnaden mest finlir och för gemeneman är det ganska likgilltligt hur man definierar ärftligheten utan frågan är om anlagen påverkar eksemförekomsten eller inte.

Ja kolla, för jag vet att R har följt flera hästar under en längre tid än den som redovisas i boken. Här har framkommit att ytterligare hästar utvecklat eksem efter flera år, eftersom jag har sett detta på nära håll flera gånger blev jag rätt nyfiken. Vi har flera hästar i vårat stall som efter 10 år eller mer plötsligen utvecklade eksem, flera av dessa hade dessutom stått där i åtskilliga år så miljöombyte pratar vi inte om.

För att man skall kunna bedöma den sanna förekomsten av eksem hos islandsfödda måste man följa en stor grupp hästar under lång tid med bara ett litet bortfall och det skall antingen vara alla hästar exporeterade ett viss tidsrymd eller slumpmässigt utvalda under en viss period.

Någon sådan studie finns inte.

Det finns en “export”studie men urvalet till den är selekterat på vissa hingstars avkomma.

Broström/Troedsson undersökte förekomsten av eksem hos importerade och svenskfödda som fortfarande står sig väl 25 % resp 6-7 % och stöds av en del andra länders liknande studier.

Problemet är just att få tillräckligt stora oselekterade grupper. Jag vet t ex områden i Sverige där eksemförekomsten hos importerade hästar är 2 på 100 och andra områden där det är 75 av 100. Om jag inte hade varit i det första området så skulle jag kanske tro att ca 75 % fick eksem

Boj skrev:
Ja kolla, för jag vet att R har följt flera hästar under en längre tid än den som redovisas i boken. Här har framkommit att ytterligare hästar utvecklat eksem efter flera år, eftersom jag har sett detta på nära håll flera gånger blev jag rätt nyfiken. Vi har flera hästar i vårat stall som efter 10 år eller mer plötsligen utvecklade eksem, flera av dessa hade dessutom stått där i åtskilliga år så miljöombyte pratar vi inte om.

Jag har frågat och fått svar:

"Vi kommer göra en ny studie om frekvensen. Den studie som finns är snart 20 år gammal och visade på 25 % men tyska studier visa ännu högre frekvens för de exporterade islandshästarna."

Vi får vänta o se vad som kommer fram.

HelenaHandberg Problemet är just att få tillräckligt stora oselekterade grupper. Jag vet t ex områden i Sverige där eksemförekomsten hos importerade hästar är 2 på 100 och andra områden där det är 75 av 100.[/QUOTE skrev:
Intressant. Kan man hitta dessa upppgifter någonstans, dvs vad det gäller det geografiska utfallet?

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
687
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka