Exem test?

L

lilla e

Är det någon som vet om man på något sätt kan testa om hästen har exem? Är det en allergi (?) så borde man väll kuna göra ett allergi test. Hur avgör man annars om hästen har exem eller om det är andra orsaker till att den kliar sig.
Hur mycket kan en frisk häst klia sig utan att ha exem?

Sv: Exem test?

Man kan utföra "pricktest" på häst, precis som på människor!! Utförs inte så ofta mig veterligen, dyrt kanske??
Verkar vara bra sätt om man har en häst som inte blir hjälpt av dom vanliga knepen... Täcke, inomhus, smörja osv...

Är det någon som vet om man på något sätt kan testa om hästen har exem? Är det en allergi (?) så borde man väll kuna göra ett allergi test. Hur avgör man annars om hästen har exem eller om det är andra orsaker till att den kliar sig.
Hur mycket kan en frisk häst klia sig utan att ha exem?

Eksem ger oftast torr, hård och sprucken hud i man men även svans för vissa hästar. Allergi/förgiftning kan hästen drabbas tillfälligt av och börja klia sig, men ändå inte betraktas som eksemhäst.
Får hästen eksem så är det enklare med uteslutningsmetoden, startar kliandet på våren och fortsätter hela sommaren tills frosten kommer som har man i regel en klassisk knotteksem. En bra bit över 90 % av hästarna reagerar på just knott och andra bitande insekter, har man däremot klådtendens andra tider på året så är väl just denna pricktest användbar då allergin även kan omfattas av annat.

Jag anser att enstaka gånger är fullt ok för en häst att klia sig, men när päls eller tagel ryker då bör man nog anse hästen som en potentiell eksemhäst. Många eksemhästar blir svullna och hårda i mankammen, så det är inte så svårt att se.

Pricktest görs av några få veterinärer, kostar ca 5-6000:-, går f¨å ers via förs.bolaget. PM:a för ev intresse veta vart man gör testet.

Många hästar som har (knott)eksem är i många fall allergiska mot annat ex kvalser mm.

Pricktest utreder och man får bekräftelse för vad man kan göra för att få hästen må bättre.

Vissa hästar kliar sig året om - då bör en utredning göras för att se vad det gäller.

Men vad jag förstått, så är pricktest på häst inte lika tillförlitligt som på människa, av den anledningen att det tydligen är svårare att läsa av (inte lika tydlig reaktion, även om hästen är allergisk). Dessutom lär det vara svårt att framställa allergenet från svidknott i tillräckligt "ren" form för att det skall ge ordentligt utslag på pricktest.

Och nej, jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läst detta, bara ATT jag läst det....

Men vad jag förstått, så är pricktest på häst inte lika tillförlitligt som på människa, av den anledningen att det tydligen är svårare att läsa av (inte lika tydlig reaktion, även om hästen är allergisk). Dessutom lär det vara svårt att framställa allergenet från svidknott i tillräckligt "ren" form för att det skall ge ordentligt utslag på pricktest.

Och nej, jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läst detta, bara ATT jag läst det....

Det finns inget allergen efter svidknott ännu utan testet görs med undantagsmetoden - MEN man testar andra saker och visst syns det tydligt vad hästen är allergisk emot. I o med detta syns det OM det är knott el annat.

Jag har själv gjort testet på min häst och den här veterinären är mkt duktig på sitt arbete.

Testet kräver lite förberedelser innan.

Och ÄR man inte säker på vad man säger är det bäst vara tyst eller kolla upp saken.

Jag har ett sto som jag i framtiden skulle vilja avla på men hon har kliat sig lite. De är få som jag har pratat med som tror hon har exem men hon kliar sig om än lite när hon blir utsatt för knott.
Tror ni ett man skulle se om hon har exem på ett prick test om hon har så lite reaktion på knott, hon har aldrig blivit valkig i manen eller fått sår och endast en gång kliat av sig lite större mängder man.

Nej man kommer inte att se det genom pricktesten, det skrev Balderum i en tidigare tråd. Jag skrev det i min tråd också, även om det inte framgick solklart så får man här använda sig av uteslutningsmetoden.

Det jag läste angående svidknott var att man försökt renodla allergenet från dem, men att det var svårt då man inte bara kunde "mala ner svidknott", utan det var en specifik del av svidknottet man behövde.

Och nej, jag kommer inte alls hålla tyst bara för att jag inte är 100% säker. Jag är intresserad av detta, och deltar gärna i diskussionen.

Däremot är det fritt fram att säga emot mig om man anser sig veta bättre!

Det jag läste angående svidknott var att man försökt renodla allergenet från dem, men att det var svårt då man inte bara kunde "mala ner svidknott", utan det var en specifik del av svidknottet man behövde.

Och nej, jag kommer inte alls hålla tyst bara för att jag inte är 100% säker. Jag är intresserad av detta, och deltar gärna i diskussionen.

Däremot är det fritt fram att säga emot mig om man anser sig veta bättre!

Ja visst förstår jag du vill ha ett ord med i laget -MEN många nyblivna eksemhästägare har det jobbigt få höra kanske, om och men...

Då är det bättre i det här fallet ha direkta saker att peka på, citera en artikel eller ha fullt vetande vadan man talar om.

Det ÄR jobbigt ha en eksemhäst ändå.

Ja visst förstår jag du vill ha ett ord med i laget -MEN många nyblivna eksemhästägare har det jobbigt få höra kanske, om och men...

Då är det bättre i det här fallet ha direkta saker att peka på, citera en artikel eller ha fullt vetande vadan man talar om.

Det ÄR jobbigt ha en eksemhäst ändå.

Jag vet hur det är att ha eksemhäst, eftersom jag själv har en. Och det ÄR många om och men och kansken när det gäller eksem. Vilket ju också kan vara bra att veta! Eftersom många faktorer spelar in (arv, miljö, hästens allmäntillstånd, ev. stress m.m., m.m.) så finns det inga absoluta sanningar, och det om något är väl viktigt att som kanske nybliven eksemhästägare få veta!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet och tips på produkter till ansikte som har både exem och akne? Min unga tonåring har alltid...
2
Svar
23
· Visningar
434
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
16 870
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar