excelfråga

em76

Trådstartare
Går det att få excel att göra en rät linje som skär y-axeln och räkna ut riktningskoefficienten, om man har två kolumner värden?
 
Hur menar du..? Har du ett antal x och y-värden i kolumnerna, som ger en rät linje? Eller ska du göra någon form av regressionslinje av värdena? :confused:

/Erica
 
X och y-värdena bildar en någorlunda rät linje. Jag vill att datorn räknar ut bästa möjliga räta linje och talar om linjens riktningskoefficient och var den skär y-axeln.
 
Excelfunktionen REGR gör precis det, den räknar ut en regressionslinje genom minsta kvadrantmetoden och returnerar riktningskoefficient och var den skär y-axeln. Men jag vet inte exakt hur man får den att returnera värdena som en matris (annars får man bara riktningskoefficienten). Har du Excels hjälpfunktion kanske du kan kolla på det själv.

/Erica
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Jag kliar mig i huvudet. Det finns ju något som heter delsumma i excel. Så man kan räkna ut summor enbart på rader som visas. Dolda...
Svar
0
· Visningar
325
IT & mobiler Såg en annan tråd, excel-akuten, och inser att här finns kanske hjälp att få? Jag ska multiplicera två celler och få svaret i en...
Svar
9
· Visningar
470
Senast: Magnum
·
Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 280
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 116
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp