Examensarbete om CM

Sv: Examensarbete om CM

Var tvungen att dela på FB, intressant läsning! (synd bara att det var så jobbigt upplagt med styckeindelningen)

Intressant. Iofs säger Cesar att han inte sysslar med psykologi, till skillnad mot vad som stor i texten.

Intressant. Iofs säger Cesar att han inte sysslar med psykologi, till skillnad mot vad som stor i texten.

Det stämmer nog inte, tror jag. Han säger att han inte håller på med hundträning. Hans anläggning heter just "dog psychology center".

Hur långt är det? Lättbegripligt?
Trött och seg i huvudet men ändå löjligt nyfiken men vet att jag inte kommer ta det till mig om det inte är lätt förståt idag

I en av hans böcker säger han (om jag minns rätt, jag kan absolut ha fel) att han absolut inte är hundpsykolog eller hundtränare, eftersom han inte har någon sådan utbildning. Fast det kanske han gör för att slippa skit från såna om oss :angel:

Edit. Snabbkollade boken och inser att du har helt rätt. Har dock sett honom i någon intervju, eller rentav i hans eget program, säga så som jag skrev ovan. Pinsamt. Av honom alltså.

Senast ändrad:

intressant läsning men jag måste ju plugga inte läsa sådant här roligt :o

Men läsa bara lite ner till "energier" men har ju redan sett att den som skrivit detta har poänger även om man mellan raderna kan läsa sig till att personen som skriver är mer än bara kritisk till hela CM grejen redan under beskrivningsfrasen av CM och hans metoder.

Tycker dock att det är väldigt bra att det kommer upp sådana här grejer mellan varven. Jag tittar på CM och jag har vist mina egna versioner på liknande tekniker som han använder men jag tycker att folk ska veta att han INTE är allvetande om hundar och att det alltid finns minst 2 sett att gå tillväga på utan att det ena egentligen behöver vara bättre eller sämre utan att det handlar om vad som passar hunden och dennes förare.

men jag ska läsa hela den där ikväll får vi se vad jag har för åsikter sedan :)

Jag tyckte det var roligt att läsa, men tyvärr lyser författarens åsikt igenom redan från början. Referenserna är väl inget att hänga i julgranen heller, tyvärr. Jag skulle hemska gärna se fler granskningar av hur Milan arbetar, men på ett mer vetenskapligt sätt.

Mycket intressant dock att Milan inte anser att de värsta hundarna han arbetar med är mottagliga för träning med positiv förstärkning när högst aggressiva afrikanska elefanter är det... Beror det på tränaren månne?:angel:

Jag tyckte också att det var synd att texten saknade objektivitet. Jag håller helt med författaren i sak, men framställningen hade kunnat bli mer övertygande genom att inte vara så vinklad. Dessutom tror jag att det finns betydligt fler källor som man kan åberopa.

Sedan tror jag, ärligt talat, att många av hundarna som är med i programmet faktiskt mår bättre efteråt. Inte för att CM:s metoder är något vidare, utan för att de har de så urbota j-la illa innan. Om man har en ägare som tror att en hund är en levande nalle, som aldrig går ut med en och inte har några regler, så mår man förmodligen ändå bättre om man får gå ut och gå några gånger om dagen och får några ramar att hålla sig till.

Jättebra initiativ av författaren! Synd bara att arbetet är så färgat av egna åsikter istället för att jämföra moden forskning med cm metoderna. Det hade känts mycket mer seriöst då, egna åsikter kunde framkommit i slutet i ett stycke ist.
Är det fler än jag som blir illamående när fallen beskrivs? Vidrigt.

Jag tycker också att det är synd att texten är så subjektiv och att den är rätt fattig på källor, även om jag håller med i sak. Men vad man ska ha i åtanke är att texten inte är direkt vetenskaplig, utan är skriven vid en privat utbildningsanordnare inom hund. Då försvinner kraven på grundligare källhänvisning och objektivitet.

I övrigt tycker jag att det är en bra text, som jag anser borde spridas mer bland hundfolket :)

Jättebra initiativ av författaren! Synd bara att arbetet är så färgat av egna åsikter istället för att jämföra moden forskning med cm metoderna. Det hade känts mycket mer seriöst då, egna åsikter kunde framkommit i slutet i ett stycke ist.
Är det fler än jag som blir illamående när fallen beskrivs? Vidrigt.

Jag läste ärligt talat inte igenom alla fallen eftersom jag har sett tillräckligt. Det definitiva slutet för mitt Milan-tittande var ett fall när han släpade upp (eller ned, eller båda delarna det spelar ingen roll) en st. bernard uppför en trappa som hunden var fullständigt livrädd för. Han utsatte inte bara hunden för psykisk plåga utan riskerade även att skada hunden ordentligt fysiskt.

Jag kan inte se någon text. Längst upp står det att det är ett examensarbete om CM, men det är ingen text under.

Whats wrong?

Sedan tror jag, ärligt talat, att många av hundarna som är med i programmet faktiskt mår bättre efteråt. Inte för att CM:s metoder är något vidare, utan för att de har de så urbota j-la illa innan. Om man har en ägare som tror att en hund är en levande nalle, som aldrig går ut med en och inte har några regler, så mår man förmodligen ändå bättre om man får gå ut och gå några gånger om dagen och får några ramar att hålla sig till.

DET tror jag definitivt. Dels för att alla metoder inte är åt helvete även om många verkar vara det (att tex rekommendera mer motion ger stora resultat...), dels mår en mer lätthanterlig hund bättre oavsett hur man har kommit dit. Dels mår den säkert bättre i sig själv, dels blir den mer harmonisk iom att den kan hanteras mer.
Men i många fall finns det kanske bättre metoder att ta sig dit.

Allmant Kl*

Utan att tala vare sig for eller emot amnet sa tycker jag den har uppsatsen var fruktansvart dalig. Vad for slags utbildning ar det har? Hogskola?
Finns det verkligen ingen battre granskning av personen (numer fenomenet)?

Det är ju en examensuppgift på en privat hundskola. Hade det varit på högskolenivå antar jag att kraven varit högre åtminstone på obejektiviteten och källangivelserna.

Allmant Kl*

Utan att tala vare sig for eller emot amnet sa tycker jag den har uppsatsen var fruktansvart dalig. Vad for slags utbildning ar det har? Hogskola?
Finns det verkligen ingen battre granskning av personen (numer fenomenet)?

Tror inte att den som skrivit det skulle ha varit i närheten av godkänt om det varit på högskolan eller universitet.

somsagt den som skrivit har sina poäng men det försvinner liksom i att det inte är skrivit lite mer fördomsfritt.

Jag hade också önskat fler och lite mer varierade källor. det är ändå typ 4 böcker från samma författare, svenska akademins ordbok + en hemsida som är gjort för att gå emot CM så det kändes inte så seriöst.

Hade dock velat se den där forskningen det skrivs om att vilda djur, i frihet, inte har rangordning och ledarskap i sina flockar. Är det så är det lätt att tänka att alla vi som jobbar med hästar med NH lägga ner direkt :angel:

off topic, men iaf i vara hagar ar det en mkt flytande rangordning som galler. Gar inte att peka pa ranglag eller ranghog, de har individuella relationer som paverkar flocken och beteendena nagot enormt.

..aven i den vilda hastflocken 1 mile bort ar det flytande rangordning som galler.

/Bew, som tycker man kan kora upp dominans och psykiskt tryck nanstans dar solen inte skiner.

Liknande trådar

Övr. Hund Tänkte att det kunde vara intressant att se hur stor variansen i raser är här inne på Buke genom att varje medlem får lista 1) vilken...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 832
Senast: Sebastian
·
Gnägg ...Hur stora är de i övrigt? Och vilken ras är de? :) Bara lite nyfiken då jag ofta tycker mig se tämligen stora hästar, men sällan höra...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 414
Senast: JGD
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
34
· Visningar
1 567
Senast: YorkWann
·
Övr. Hund Just nu så är det ju en aktuell diskussion. Jag hittade den här gamla amerikanska studien. Hade igen aning om att Rottweilers kom så...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 893
Senast: Ananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka