Exakthet 12-veckors vaccination

Hoppelhase

Trådstartare
Hur noga är det med tiden för andra sprutan? Alltså går det att vänta 1-2 veckor längre eller är skyddet borta då och man måste börja om? Någon som vet?

Sv: Exakthet 12-veckors vaccination

12 veckor är inte den bästa tiden att ge vaccin, det är bättre att vänta ytterligare en vecka för att vara på den säkra sidan vad gäller maternala antikroppar. (Antikroppar från mamman som ger sig på vaccinet och "förstör" det -> uteblivet skydd för hunden). Att ge vaccin tidigare än 13 veckor syftar bara till att de valpen ett skydd i utsatta miljöer, 8-veckors sprutan ger alltså ingen längre immunitet och behövs inte för att ge ett fullgott skydd efter 13-veckors sprutan.

Så, nej, ingen fara alls. Din valp kan vara mer utsatt under de veckor du väntar, men om du undviker hundtäta miljöer är det ingen större fara. Skyddet under hundens första år blir bättre om du väntar.

Det låter ju jättebra. :) Vi kommer inte vara i hundtät miljö men i middle of nowhere och det vore väldigt smidigt att slippa skaka fram en veterinär ur skogarna.

Hoppar in på den här gamla tråden. Är det någon som vaccinerat sin valp redan vid 11 veckor? Min vet sa att det funkar med 11 veckor, så länge det är 4 veckor sedan han vaccinerats första gången. Ska dit imorgon, men nu blev jag osäker. Är det viktigt att man väntar till 12?

Jag hade iof litat på veterinären, men här sa dem att det var viktigt att hon var över 12 veckor.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 276
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka