Z

zanne

varför står aldrig fodertabell till kallblod på säckarna:confused: är det inte meningen att dom ska äta detta.Lämnade in höanalys till(ett mycket vanligt ställe) för att få foderstat.Fick att jag skulle ge 2 kg kraft blandannat som jag tycker är alldeles på tok för mycket till en fjording.Vad ger ni för foder till era? Och hur ofta? Högivan var bra, det behövde jag inte ändra, 8 kg / dag.

Sv: ex kraft

Det bästa vore om det inte stod några rekommenderade mängder på säckarna alls, för de stämmer sällan med verkligheten.
Tillverkarna utgår från en "tabellhäst" som äter ett normalt hö, och den kombinationen existerar nog mycket sällan i verkligheten...

Vilket kraftfoder gäller det och vilka värden har ditt hö?
Har du ett hö med lite protein kan du behöva hålla nere högivan för att ha plats i foderstaten för ett proteinrikt kraftfoder, och då kanske det är rimligt med 2 kg av det fodret för att täcka behoven.

Har du ett hö med bra värden så låter det mycket med 2 kg, ja...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka