Ex galoppör

T

Twist

Hej!

Tror ni det är ngn fara om man köper en ex galoppör som har gått ca 6 lopp i sitt liv? den blir 5 nu i vår och är grundutbildad! Jag är rädd för förslitnings skador pga av den tidiga inridingen. ska om det blir av röntga igenom benen innan köp. om den går igenom där är det bara att tuta och köra då?

Hjälp mig.. gärna med egna erfarenheter men alla svar blir jag tacksam för!

Sv: Ex galoppör

Om den går igenom besiktningen är det väl inga problem, de slits väl lika mkt som andra hästar?

Bara en liten kommentar... Tog precis farväl av en gammal vän. Tråd finns på gnägg. Han skulle ha blivit 28 i mars, han var placerad redan som 2-åring, gjorde sedan många starter upp till 5 års ålder, har haft en lååång karriär i flera discipliner, var senast i oktober klubbmästare i körning som 27-åring.

Så, det behöver inte bli problem :).

Det är min lilla och begränsade erfarenhet av fd galoppörer (har träffat på flera förstås, inga direkta skador eller problem efter vad jag sett).

Mvh Cissi

Tror inte alls det är någon fara ,ett men är ju varför så få starter?
Har själv en fd galoppör som är 5 år köpte honom förra året och han hade också få starter ,höll inte för de höga farterna men har inte haft några problem än iallafall. Har tränat o tävlat lite hoppning med honom utan problem.Gjorde en vanlig klinikbesiktning men ingen röntgen när jag köpte honom.

Jag köpte en galoppör från banan när hon var 5 år och hade gått drygt 30 lopp. Jag red lite fälttävlan på henne och sålde henne som 7-åring. Efter det har hon gått upp till MSV dressyr. Mig veterligen har hon aldrig varit halt eller haft problem med förslitningsskador.

Senast ändrad av en moderator:

Mitt fullblod är 12 och gick som ung en del löp. Han har än så länge varit frisk och kry.

Det är snarare en större varningsklocka att den har gått så FÅ lopp. Har den varit skadad??
En häst som hållit för många lopp håller med största sannorlikhet för att vara ridhäst!

Vad ägaren säger har han aldrig varit sjuk lr skadad. Han slutade gå på banan för han inte räckte till och inte hade rätt temprament, men man vet ju aldrig:smirk:

Det kan ju vara så, eller att ägaren inte hinner, sånt förekommer också. Har den stått uppstallad hos tränare och inte "hemma på gården" och ändå startat så lite, då skulle jag bli misstänksam.

Jag har haft fullblod som gått riktigt långa distanser i hög fart och som inte haft ett enda benproblem under alla år, de är som sagt avlade för extrema påfrestningar. Mycket mer än hemavlade halvblod efter tveksamma ston, som fått föl under konvalecens tex. :angel:

Att köpa häst är alltid en djungel. Känner du någon inom sporten som kan "snoka" är det en fördel. Det har jag haft. Men jag lämnar inte ut mina källor....:angel: .
Å andra sidan finns många hästar och många ägare och många tränare så det kan vara svårt att få rätt info och inte bara löst snack.
Den bästa häst jag ägt fick jag varningar om pga en skada, men den var bäst och mest hållbar av dem jag haft. :love:

Du kan kanske fråga här tex, och namnge hästen.

oopsie skrev:
Mycket mer än hemavlade halvblod efter tveksamma ston, som fått föl under konvalecens tex. :angel:

Det avlas ju på sköra tveksamma ston som inte visat ett skvatt på banan, om dom ens kommit till start någon gång.

Twist skrev:
Vad ägaren säger har han aldrig varit sjuk lr skadad. Han slutade gå på banan för han inte räckte till och inte hade rätt temprament, men man vet ju aldrig:smirk:

5år och 5 starter?! Som det påpekas så är det definitivt en varningsklocka! Varför har hästen inte startat mer? Att ge upp efter enbart 5 starter verkar mycket misstänksamt tycker jag. Förslitningsskador som skulle ha med hästens startfrekvens att göra är helt uteslutna. Men går den igenom besiktningen så borde det vara ok.

Skulle det vara så att hästen i frågan inte höll för att tävla, därav de få starterna, så behöver det dock inte betyda att den är mindre lämpad som ridhäst. Det finns fullblod med senskador från banan som har gått fälttävlan på elitnivå…

Se bara till att ha en veterinär du kan lita på.

realist skrev:
Det avlas ju på sköra tveksamma ston som inte visat ett skvatt på banan, om dom ens kommit till start någon gång.

O ja, jag säger inte emot. Har träffat på flera, eftersom jag känner folk som avlar på egna fullblod. Ingen av avkommorna jag sett har gjort ett dugg på banan heller, för den delen. Dvs de har väl försökt men inte räckt till. Så visst. Bland halvblod är det nog ännu värre, bara, är i alla fall mnin bild. Folk avlar på ston som fått senskador av vanlig ridning, kotledsinflammationer, m m, mm och passar på att ge lång konvalecens genom att ta föl på ett redan tveksamt, ofta exteriört dåligt sto. Det motsäger inte alls att folk tar föl på dåliga fullblod.
Jag skulle hellre köpa en bra import för den har någon ansett det värt att importera:angel: Och hästar som är födda på stora stuterier med meriterade föräldrar, även om det är inom galopp och inte den ridning jag är intresserad av. Då har hästen i alla fall visat prestation.
Så vem har fött upp hästen? Det är en viktig fråga tycker ajg.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 943
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 052
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 906
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar