evigt tjat om benskydd på mig....

skojskrot

Trådstartare
Suttit och funderat nu fram och tillbaka och testat lite olika typer av skydd och kommit fram till att många av dem ger skav på något vis, men att benlindor har funkat bäst ur den synpunkten.
Nu till frågan...
Kan det bli någon typ av konsekvens av tex värmen om jag rider i tex fleecebenlindor och paddar lite längre? Vilken typ av lindor ska man ha?
Att det tar tid i grinden skiter jag i,det jag vill ifrån är de tråkiga strykningarna som han kan få...

Sv: evigt tjat om benskydd på mig....

Den nackdel som jag ser med benlindor är att de inte tål att bli blöta... Mycket kan hända på banan, vad, regn mm. De torkar ju inte direkt i första taget och det är lätt hänt att vattnet "sträcker ut" lindorna så att de tappar formen och sitter alltför löst.
Skulle tro att man i alla fall får linda om i pausarna eller kanske byta lindor och paddar helt... bökigt så jag skulle föredra de enklare skydden som det bara är att borsta av.

Man måste ta av i pauserna då man inte får veterinärbesikta med dem på.

Jag har testat rida med lindor. Såna elastiska med flece innerst.
Kan säga att jag fick dem INTE att sitta tillräckligt stadigt för att rida slingor på 3-4mil med.

/Linnea

Vad är det för benskydd du provar som han får skav av? Jag har en häst som jätte lätt får skav (tunn hud) och jag har benskydd på henne. Det är ett par benskydd som är helt mjuka men extra tjock på insidan dvs. damasker. Jag har även köpt nu benskydd från H**ks som har teddy foder på insidan för 250kr. Dom funkar också. Tyckte de såg ut att kunna glida av benen (bå bilderna i katalogen) men dom sitter bra. Går även att maskin tvätta i 30 grader.

Mvh Sarah (som också provat lindor med negativt resultat)

Suttit och funderat nu fram och tillbaka och testat lite olika typer av skydd och kommit fram till att många av dem ger skav på något vis, men att benlindor har funkat bäst ur den synpunkten.
Nu till frågan...
Kan det bli någon typ av konsekvens av tex värmen om jag rider i tex fleecebenlindor och paddar lite längre? Vilken typ av lindor ska man ha?
Att det tar tid i grinden skiter jag i,det jag vill ifrån är de tråkiga strykningarna som han kan få...

Ja jäklar ja! Har inte ens tänkt på det där med vatten och benlindor!:o
Jag har testat diverse olika typer av skydd..allt från hela damasker till senskydd.
Han är jättekänslig för minsta lilla veck och på sådana där tänk er modellen Poffesionals choise(stavas?) så får han lätt skav där de sitter mot hoven till.
Och uatn slår han sig själv lätt och blir väldigt lätt iriirterad där han slagit sig.
Sliter mig i håret!
Såg nu att Hö*ks har fått in någon typ av damask med teddyfoder på insidan dvs massa lurv som borde hålla skit utanför?
Fårskinnspaddar i benskydden?

Min valack måste numera gå med benskydd i hagen och på tur. Jag hittade ett par mjuka med ludd i på en mataffär som börjat med hästutrustning i sollentuna. Skydden är inte direkt kanonhållbara. De har trasats sönder på kotan. Men där slår han sig. De är i något konstmaterial. kostade ca 130 kr för ett par!
Har ett par som jag byter med i hagen då de snabbt blir smutsiga i leran. När mina luddskydd är smutsiga brukar jag lägga på vanliga i neopren. Då får han skavsår och skav. Så de används ytterst sällan...

Fårskinns paddar kan ju funka!
Skydden från H**ks funkar bra för mig iaf. Min häst funkar inte alls med stela skydd, de av "plast" material. Det får inte heller inte finnas en skål för kotan, det skaver också.
Lycka till med ditt letande!

Mvh Sarah

Ja jäklar ja! Har inte ens tänkt på det där med vatten och benlindor!:o
Jag har testat diverse olika typer av skydd..allt från hela damasker till senskydd.
Han är jättekänslig för minsta lilla veck och på sådana där tänk er modellen Poffesionals choise(stavas?) så får han lätt skav där de sitter mot hoven till.
Och uatn slår han sig själv lätt och blir väldigt lätt iriirterad där han slagit sig.
Sliter mig i håret!
Såg nu att Hö*ks har fått in någon typ av damask med teddyfoder på insidan dvs massa lurv som borde hålla skit utanför?
Fårskinnspaddar i benskydden?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jaha, från mitt kärleksfulla grundläge blev det visst en störtkrasch ner i vansinnet....:meh: Eller ska jag kanske bara se det som ett...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 972
Senast: sandrafors
·
Utrustning Min häst får skav på baksidan av benet på frambenen, precis på/ovanför kotleden. Inte av kanten på skyddet utan lite ovanför. Lindar man...
Svar
0
· Visningar
1 279
Hästvård Min kuse fick ett sår på sidan av kinden för några veckor sedan, trodde först det var skav av grimman eller flughuvan men insåg att de...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka