Evigt Bitande

Dingelass

Trådstartare
Hur får jag han att sluta bitas?
Han är inte arg,tvärtom,
3 år,biter på allt o alla...

När täcket ska på måste man va riktigt kvick annars hinner han kasta av det igen,när man tränsar vill han helst hinna ta ett bett i handflatan,ska nån passera i stallgången får dom räkna med ett tjuvnyp om han inte skulle ha munnen full med nåt annat...

Börjar bli lite lite tradigt nu...
 
Sv: Evigt Bitande

Kan bara säja att hade det varit min häst så hade jag smockat till honom rejält. De får inte bitas så enkelt är det! Har sagt ifrån ordentligt när min häst var ung- han bits ej- ok nej han är inte huvudskygg eller rädd. Blir väl ramaskri nu på folk, men själv tycker jag att det skulle vara betydligt tråkigare om man varje dag står och fyar och fyar. eller att han tillsist biter ngn rejält- ett barn tex.
 
Sv: Evigt Bitande

Tro mej han får minst en käftsmäll om dan...
men han glömmer lika fort o fortsätter bitas...

Har även provat antibitmedel men det fungerar absolut inte..snarare tvärtom..spännande me ny smak:devil:
 
Sv: Evigt Bitande

har han börjat med det beteendet nu?? inte så att han håller på och tappar tänder då så det kliar i munnen på han??
 
Sv: Evigt Bitande

Jag har nästan samma problem. Min bits inte direkt. Han är inte elak alls vill bara smaka på allt, gärna tugga på det en stund. Är supersvårt att få på grimman då den åker in imunnen hela tiden. Biter gärna på sina egna täcken. Får tillsägelser, smockor......inget hjälper. Han skulle dock aldrig bita efter människor, bara i saker.

Det är ju ingen tröst för dig men min är 8år :smirk:
 
Sv: Evigt Bitande

JO han har kliande tänder med säkerhet då han gärna tar saker i munnen o kliar sej med...

men han har varit sån mer eller mindre sen jag köpte han i början på året o då hade han inte några kliande tänder...

Kan man skaffa munkorg?
o isåfall...får en munkorg dom till att sluta med det även när dom inte har den?
 
Sv: Evigt Bitande

Min häst var också fruktansvärd på att ha saker i munnen, smaka och bita på allt! Hela tiden som 2-3 åring:devil:
Lärde honnom att bita i saker och ting på kommando, då fick han ro att inte tugga på saker i tid och otid....:)
Han är nu 4 och är en rackare på att hämta tidningen i post lådan, eller apportera grimmor mm.
Tar upp saker som jag tappat då jag rider. Och han har slutat att bita, i all annan hantering....:love:
 
Sv: Evigt Bitande

vet hur de e...min är precis lika dan spelar ingen roll hur mycke ja slår eller bråkar me han...han naffsar igen direkt endå...ger någon honom godis är de kört ett bra tag framöver...
 
Sv: Evigt Bitande

Hade en sån. Inte bitig så han biter elakt på folk utan bara måste tugga, smaka, prova äta på precis allt. Slutade aldrig med det, låg i hans natur.

Bästa tipset att hålla undan sådant du är rädd om och ha ögon i nacken så han inte käkar upp tyglarna när du spänner sadelgjorden.

Näst bästa är att du tränar trickträning där han får hämta saker, bita och plocka upp saker etc. Mycket grovfoder.

/P Döben
 
Sv: Evigt Bitande

Han har jämt hö att äta när han är inne...o då bits han aldrig:angel:
förutom just när han står på stallgången då...

Han går ute ca.8/h om dan

Rids ca 3ggr i veckan,ganska hårda pass för en 3åring då jag vill hinna utbilda han så långt som möjligt innan jag blir för tjock för o rida..ska ha barn i Februari så..
Inte överdrivet fysiskt hårda men han blir slut i huvudet..o då bits han inte heller..

Nån gång i veckan eller ett par får han springa av sej all överskottsenergi lös i ridhuset..bocka o flyga runt..spela boll...bara leka av sej helt enkelt..

Hur lär man han att hämta saker...??han plockar ju gärna upp saker o bär dom...men helst saker han inte får ha...
 
Sv: Evigt Bitande

Jag har en tvåårig hingst som är så där. Han ska ha något i munnen HELA tiden... På honom hjälper inga smockor eller smällar, tvärtom verkar han bara bli triggad om man blir arg och hetsar upp sig och försöker då bitas ännu mera. Han är aldrig arg utan har en stor j*kla respektlös busglimt i ögonen. Han försöker även tjyvnypa de äldre och mer ranghöga hästarna i hagen.

En sak som är bra, är att han jäser som en kanelbulle när han får beröm. Så när han biter tag i något, ex grimman (när man sätter på den), så säger jag vänligt men bestämt NEJ och tar bort grimman från munnen, gör sedan om prodecuren tills han har munnen stängd och då får han massor med beröm - då blir han glad! Eftersom min häst är en väldigt berömstörstande häst så brukar han försöka göra sitt bästa och ser ut som han växer flera centimeter när han gör rätt och får tonvis med beröm :)

Detta har minskat hans bitande avsevärt. Han behöver samtidigt mycket att göra, tömkör, trailbana, uppgifter att lösa etc

Camilla
 
Sv: Evigt Bitande

jag har inte de problemet nu och min sluta när han fick sig ett bit i halsen så han kved (efter att ha huggit mej i ryggen genom vinterkläderna, har ärr än idag så där 4 år sen...)


Men jag har allvarligt funderat över vattenspruta, en liten stråle (eller en med lite hårdare beroende på typ av häst) typ blommspruta, för då slipper man veva efter den så den blir huvud skygg och så slipper man slå den 50-11 gånger om dan. (dock ska man väl tänka på att ha en stråla som INTE är som den man tvättar dom med...)

men de e bara funderingar...
 
Sv: Evigt Bitande

jag har inte de problemet nu och min sluta när han fick sig ett bit i halsen så han kved (efter att ha huggit mej i ryggen genom vinterkläderna, har ärr än idag så där 4 år sen...)


Men jag har allvarligt funderat över vattenspruta, en liten stråle (eller en med lite hårdare beroende på typ av häst) typ blommspruta, för då slipper man veva efter den så den blir huvud skygg och så slipper man slå den 50-11 gånger om dan. (dock ska man väl tänka på att ha en stråla som INTE är som den man tvättar dom med...)

men de e bara funderingar...

Just det ja!Att ja inte har tänkt på det...
vattensprutan funkade kanon på min förra häst när hon jämt skrapade me ena hoven i stallgången så den kanske funkar...?!

Frågan är bara om han inte skulle tycka den var kul...
Har faktiskt tappat huvudet i spolspiltan när han bitit mej i baken o sprutat han på näsan me slangen...dock utan effekten jag räknat med..han började smaska efter strålen...haha...

Ska prova med en vattenspruta så får vi se!
Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
216
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 342
Senast: Enya
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 107
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp